Gå til innhold

Noen spørsmål om Ubuntu


Anbefalte innlegg

Kan man installere Ubuntu ved siden av windows som allerede er på maskinen?

 

Og hvordan vil da Ubuntu filene legge seg iforhold til det som allerede er på partisjonen?

 

Hvorfor kan man ikke kjøre flash og youtube videoer fra prøveversjonen av Ubuntu kjørt fra cd? Må man installere det før det blir mulig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, du kan installere Ubuntu ved siden av Windows. Sjekk ut denne guiden.

 

Du legger gjerne Ubuntu på en egen partisjon. Du kan skille ut en partisjon fra en allerede eksisterende partisjon. Dette forteller guiden mer om. Alternativt kan du prøve WUBI.

 

Dette skyldes at flash etc. ikke er installert. Du kan enkelt installere det etter at du har lagt inn Ubuntu. Et tips er at du kan legge inn pakken "Ubuntu Restricted Extras" fra add/remove programs menyen oppe til venstre i bildet. Du får da lagt inn det meste du trenger av den typen ting. :)

 

Edit: Var litt treig der...

Endret av qweac
Lenke til kommentar

Oki :)

 

Prøver å få en som sliter med windows xp til å hoppe over på Ubuntu. Alt han bruker pcen til uansett er jo teksbehandling og surfing på nettet. På maskinen hans er det jo et sabla besvær med alt fra virusprogrammer til obskure feilmeldinger osv.

 

Men han er skeptisk til Openoffice. Selv vet jeg ikke de store forskellene på program pakkene. Men jeg vet at det kan være problematisk for andre å motta og åpne dokumenter i openoffice og slikt. Jeg antar at det er noe slikt han frykter.

 

Kan det være problematisk med openoffice?

Endret av Mr. Gnom
Lenke til kommentar

Så det er ingen forskjeller på et doc dokument i openoffice og ms office?

 

Et dokument lagret i doc formatet i openoffice skal kunne åpnes på nøyaktig samme måte som ved et samme typen dokument i ms office?

 

Kan noen bekrefte dette?

 

Jeg har nemmelig opplevd at personer støter på problemer med openoffice, der de sender dokumenter som ikke kan brukes eller åpnes av mottakeren.

Lenke til kommentar
Så det er ingen forskjeller på et doc dokument i openoffice og ms office?

 

Det skal ikke være det, så nei.

 

Et dokument lagret i doc formatet i openoffice skal kunne åpnes på nøyaktig samme måte som ved et samme typen dokument i ms office?

 

Kan noen bekrefte dette?

 

Jeg kan, har også fått til å åpne en del av de bissare MS Word formatene med OOo

 

Jeg har nemmelig opplevd at personer støter på problemer med openoffice, der de sender dokumenter som ikke kan brukes eller åpnes av mottakeren.

 

Hehe, har selv vært borti noe på dette felte. Noe lagd av MS Works kunne jeg ikke åpne, dog fult lesbart med en minimal tekst editor(Notepad, Leadpad, Gedit, etc).

Lenke til kommentar
Så det er ingen forskjeller på et doc dokument i openoffice og ms office?

 

Et dokument lagret i doc formatet i openoffice skal kunne åpnes på nøyaktig samme måte som ved et samme typen dokument i ms office?

 

Du skal i utgangspunktet kunne åpne DOC-filer i OpenOffice.org og forvente at de skal se helt ok ut.

 

Det kan forekomme spesielle Word-dokumenter i DOC-format som ikke OpenOffice.org klarer å tolke like bra. Jeg har ikke kommet over slike dokumenter selv, men har ikke akkurat lett så mye heller. Dette skyldes at spesifikasjonene for DOC-formatet er hemmelige og at de som har laget filteret i OpenOffice.org har måttet gjette ("reverse engineering"). Det nye XML-baserte formatet som Word benytter/skal benytte er (i alle fall på sikt) åpent og her bør kompatibiliteten være/bli mye bedre. Nyeste Office-pakke fra Microsoft med nyeste service pack skal også støtte ODF som OpenOffice.org og mange flere benytter.

 

På den annen side, så finnes det eldre Word-dokumenter som ikke lar seg åpne i nyere Word-versjoner, men som OpenOffice.org klarer å åpne. Har man problemer med et dokument du ikke får åpnet, kan du alltids benytte WordPad som følger med Windows. Den klarer å åpne "alt" slik at du kan redde tekstinnholdet.

 

Hvis man tenker arkivering av dokumentene fra sine tekstbehandlingsprogrammer, og mulighet for å åpne dem om noen år, bør man holde seg til et av de åpne formatene ODF eller OOXML. Det vil si at hvis du er bruker av Microsoft Office, bør du konvertere DOC-dokumentene dine til OOXML. Hvis du ikke får åpnet dem i Microsoft Office, kan du forsøke via OpenOffice.org, eller redde innholdet med WordPad og lagre på nytt som OOXML. Eventuelt kan man gå

 

Når det er sagt, så er vel ikke behovet for å sende tekstbehandlingsdokumenter til hverandre det helt store - det måtte være hvis man samarbeidet om et dokument. Ferdigskrevet materiale sender man jo fra seg i PDF-format.

Lenke til kommentar
Dette skyldes at spesifikasjonene for DOC-formatet er hemmelige

Ikke nå lengre, se her(Wikip)

The format specification was available from Microsoft on request until February 2008, when the .DOC format specification was made available gratis under the Microsoft Open Specification Promise patent licensing
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...