Left Blank Skrevet 27. april 2009 Del Skrevet 27. april 2009 Jeg har endel problemer med a sove gjennom hele natten.. Sover kanskje 1-2 timer sa vakner jeg, og ma opp pa do. Slik foregar det resten av natta fram til kl 8 hvor jeg da ikke gidder a sove mer.. Pa dagen er jeg som regel drit trott, men dette har vaert slik f0r jeg fikk sovnproblemer. Jeg har begynt a ga tur hver dag, men blir sa sliten at jeg nesten ikke klarer fullf0re turen. Nar jeg kommer hjem ma jeg sove. Jeg er overvektig, men lurer faelt pa hvorfor ikke andre overvektige menn har samme problem. jeg foler meg sa og si helt elendig hele tiden, selvom jeg spiser normalt og ikke har noe sykdommer. Oynene mine gjor vondt nar jeg blunker og jeg har ofte en svak hodepine i panna, noe som gjor alt til et helvete. Noen ideer til hva alt dette kan vaere? Lenke til kommentar
Onyx Skrevet 28. april 2009 Del Skrevet 28. april 2009 Kjenner meg igjen i det du sier om den dårlige søvnkvaliteten - står opp for å gå på do, deretter er det ingen vei tilbake til søvnen. Dette påvirker resten av dagen negativt. Kan jo ta en sak av gangen. Drikker du te/kaffe eller annen vanndrivende drikke gjennom dagen? Her er det lurt at du ikke drikker kaffen etter kl. 18.00, seinest kl. 19.00. Kveldsmaten kan det være greit å få i seg en time før leggetid, unngå alt for mye væske her. Tur er kjempefin mosjon. Men siden du blir sliten før mål uten å fullføre, syns jeg du skal korte ned på lengden. Turen trenger ikke være allverden, men nok til at du kjenner den på kroppen i begynnelsen om ikke formen er topp. Ikke gå helt til du er i kjelleren, progresjon er nøkkelord her. Vær snill med kroppen, hør på den. Pleier du å myse med øynene, og det ganske ofte eller oftere mot sterk lys? Personlig gjør jeg dette en del gjennom dagen, men spesielt på dager der jeg er trøtt. Litt flaut, dog bryr jeg meg ikke. Det viste seg at jeg trengte briller slik at øynene fikk hvilt seg. Egentlig burde jeg ha brukt brillene til alle døgnets tider, men føler at behovet er sterkere foran skjermen. Alt ble så mye bedre for øyenene etter brillebruken. Hodepine kan være så mangt, så jeg ville bare reflektere her med mine egne erfaringer rundt vonde øyene. Mvh, Onyx. Lenke til kommentar
covah Skrevet 28. april 2009 Del Skrevet 28. april 2009 Det kan hende du har søvnapne. Dette vil si at du har en rekke pustestopp i løpet av natten, noe som fører til at du ikke får hvilt ut skikkelig, samt at man ofte våkner. Man føler seg også trøtt gjennom dagen, og dupper ofte av. Dette er en veldig vanlig lidelse hos overvektige men, men er ikke så godt kjent hos folk flest. Du kan lese mer om det her. Jeg hadde samme symptomer som deg, og gikk til fastlegen min. Han henviste meg vidre til en søvnklinikk, der de gjorde noen tester mens jeg sov. Fikk diagnosert søvnapne, og fikk tildelt en CPAP maskin. Dette er en maskin med en maske du fester over nesen når du skal sove. Den blåser luft ned i luftrøret ditt slik at dette holdes åpent, slik at du kan puste normalt. Det tar litt tid å venne seg til dette, men resultatet (ihverfall for meg) er som natt og dag. Tidligere var jeg nesten trøttere da jeg sto opp om morgenen enn da jeg la meg, og jeg gikk og halvsov hele dagen. Å kjøre bil var livsfarlig, iom. at jeg holdt på å sovne hele tiden. Etter at jeg fikk CPAP maskinen, har livskvaliteten min økt dramatisk. Jeg sover hele natten, og våkner uthvilt om morgenen, og fungerer normalt hele dagen uten å sovne. Snorkeoperasjoner ol. har svært liten effekt, og anbefales ikke. En mer effektiv måte å bli kvitt dette på, er å gå ned i vekt. Lenke til kommentar
covah Skrevet 4. mai 2009 Del Skrevet 4. mai 2009 I følge TV2 Nyhetskanalen i dag, har ca 80% av alle overvektige menn problemer med pustestopp i løpet av natten (dvs. søvnapne). Lenke til kommentar
Left Blank Skrevet 4. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2009 Takk for svar. Har vurdert a dra til sovelab men legen min sier at det mest sansynlig ikke er sovnapne.. Det er ikke utelukket dog.. Skal sjekke videre.. Lenke til kommentar
Onyx Skrevet 4. mai 2009 Del Skrevet 4. mai 2009 (endret) Ikke ta legens første påstand som sikker diagnose uten grundig undersøkelse. Stemor fikk for over en mnd. siden akutte smerter i nyre-/ryggregionen, kontaktet legevakten og fikk til svar at hun mest sannsynlig hadde fått en ryggkink. Forklarte symptomene og hvor lenge smertene hadde vart, samt smertens beliggenhet. Det viste seg at hun hadde hatt en nyrestein i en periode. Si til legen din at du insisterer på å dra til sovelab. Det har du krav på. Endret 4. mai 2009 av Onyx Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå