erikstein Skrevet 30. april 2003 Del Skrevet 30. april 2003 Har lest FAQ tråden i linux, så ikke gidd engang, den var nyttig men har noen spm. Har søkt på google, fant ikke noe spesielt der heller. 1. Jeg må ha støtte for SMP (har dual cpu), bruker for tiden kernel 2.2.20. Tenkte jeg skulle bruke 2.4.20 som var den siste stabile fra kernel.org. Må jeg ha en spesiel kernel for SMP, eller kan jeg kompilere det inn i kjernen på 2.4.20? Eventuelt om det er noe spesielt jeg må gjøre for at SMP skal virke (kommando, fremgangsmåte etc). Hadde i prinsippet tenkt å følge guiden som er skrevet på FAQ siden her. Jeg er kanskje litt på bærtur her...har ikke kompilert en kernel siden jeg hadde en 166mhz mmx for flere år siden (lenge siden jeg har brukt linux). Noen som har noen fornuftige tanker rundt dette? Bruker forøvrig Debian. Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 30. april 2003 Del Skrevet 30. april 2003 Det er bare å aktivere SMP i kjernen. For mer informasjon om hvordan kompilere går du til den offisielle bruksanvisningen Lenke til kommentar
iDude Skrevet 30. april 2003 Del Skrevet 30. april 2003 Ha med CONFIG_SMP (settes i "Processor Type and Features" når du tar "make menuconfig"). You are go for launch. Lenke til kommentar
erikstein Skrevet 30. april 2003 Forfatter Del Skrevet 30. april 2003 jeg til slutt laga en ny kernel (bzImage-2.4.20-smp) legger den til i lilo.conf og skriver deretter lilo (alt virker hittil). Har kompilert inn støtte for smp, ext3, ntfs, lydkortet, scsi osv osv. Alt ser ut til å virke. Men så får jeg en kernel panic som lyder som følgende: Kernel Panic: VFS: Unable to mount root fs on 08:01 Please append a correct "root=" boot option VFS: Cannot open root device "801" or 08:01 Dette sa meg absolutt INGENTING Noen glupe sjeler som kan si meg hva som er galt? Vesentlige deler av lilo.conf ser sånn ut: # message=/boot/bootmess.txt prompt # single-key # delay=100 timeout=100 ------------------------------- Boot up Linux by default. # default=2.4.20-smp image=/vmlinuz label=Linux read-only # restricted # alias=1 image=/vmlinuz.old label=LinuxOLD read-only optional # restricted # alias=2 image=/boot/bzImage-2.4.20-smp label=2.4.20-smp read-only Lenke til kommentar
Ptomania Skrevet 30. april 2003 Del Skrevet 30. april 2003 Vel.. det er vel kanskje lurt å gjøre slik som feilmeldinga sier? Den sier at den ikke finner hvilken partisjon som root partisjonen ligger på. Du trenger en linje som sier boot=/dev/hda root=/dev/hda2 for eksempel. hvor du selfølgelig bytter ut med dine verdier... Det har vel skjedd en feil når du oppdaterte lilo.conf. Ptomania edit: liten oppretting.. Lenke til kommentar
erikstein Skrevet 30. april 2003 Forfatter Del Skrevet 30. april 2003 Fant ut av det...var en modul jeg selvfølgelig hadde glemt (Adaptec sin egen 7xxx serie for scsi kort ) Nå har det oppstått et annet problem istede Jeg får ikke dhcp til å virke. Har et Intel Pro 100 nettverkskort, så jeg bruker ee100 modulen som jeg legger til kernel. I KDE, ser det ut til å være iorden, eth0 adapteren blir funnet etc. Kan skrive ifdown eth0 og den går ned. Ifup eth0 og den komer opp. Men jeg får ikke konfigurert den med DHCP!!. har prøvd dhclient-2.2.x eth0, men den klarer tydligvis ikke å få til noe. Det rare er at dhcp virket i kernel 2.2.20, mens i 2.4.20 så vil den absolutt ikke virke... Noen smarte ting jeg burde se igjennom? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå