mortenmann Skrevet 27. april 2009 Del Skrevet 27. april 2009 Hei Når jeg skrur på maskinen min starter ikke BIOS eller POST, jeg får kun sort skjerm og ingen oppstartslyd. Viften og HDD begynner å jobbe, men stanser etter et par sekunder. Jeg har ikke byttet ut noen komponenter siden siste boot, ingenting har blitt endret. Jeg har prøvd med ekstern skjerm, for å sjekke at det ikke bare er skjermen. Jeg har prøvd å fjerne DDR-minne, uten noe resultat. Jeg har etter mye troubleshooting på internett kommet frem til at mange mener man må resette CMOS. Er det noen som har erfaring med dette på laptoper, fortrinnsvis ASUS? Kan det være hovedkortet? Hovedkortet har ingen synlige skader, og det har ikke til noe tidspunkt vært lukt som kunne indikere overoppheting. Hjelp mottas med stor takk, nå strekker ikke min kompetanse til lenger! Lenke til kommentar
troari Skrevet 27. april 2009 Del Skrevet 27. april 2009 HeiNår jeg skrur på maskinen min starter ikke BIOS eller POST, jeg får kun sort skjerm og ingen oppstartslyd. Viften og HDD begynner å jobbe, men stanser etter et par sekunder. Jeg har ikke byttet ut noen komponenter siden siste boot, ingenting har blitt endret. Jeg har prøvd med ekstern skjerm, for å sjekke at det ikke bare er skjermen. Jeg har prøvd å fjerne DDR-minne, uten noe resultat. Jeg har etter mye troubleshooting på internett kommet frem til at mange mener man må resette CMOS. Er det noen som har erfaring med dette på laptoper, fortrinnsvis ASUS? Kan det være hovedkortet? Hovedkortet har ingen synlige skader, og det har ikke til noe tidspunkt vært lukt som kunne indikere overoppheting. Hjelp mottas med stor takk, nå strekker ikke min kompetanse til lenger! Nedladet batteri / dårlig kontakt -defekt lader(strømforsyning)? Lenke til kommentar
mortenmann Skrevet 27. april 2009 Forfatter Del Skrevet 27. april 2009 Det er ikke batteri/Strømforsyning det er noe galt med. Pcen starter opp, LED-lyset lyser grønt slik det skal, viften begynner å gå, HDD begynner å rotere, men slutter etter hvert før maskinen slår seg til ro, skjermen forbli sort og jeg får ingen oppstartslyd. Kan det være at POSTen oppdager en feil som hindrer oppstart? Hva kan i så fall det være? Lenke til kommentar
troari Skrevet 27. april 2009 Del Skrevet 27. april 2009 Kan jo være feil på harddisk / datainterface/strømtilførsel på denne. Prøv å ta ut harddisk og se om du da kommer videre. Samme med eventuell DVD spiller. Lenke til kommentar
mortenmann Skrevet 27. april 2009 Forfatter Del Skrevet 27. april 2009 Har tatt ut både DVD og HDD, uten resultat. I så tilfelle ville det vel resultert i at POST genererte en feilmelding (type NTLFR missing, eller no i den duren). Nå får jeg bare sort skjerm, ingen startlyd og død pc. Lenke til kommentar
mortenmann Skrevet 28. april 2009 Forfatter Del Skrevet 28. april 2009 Kan det være prosessoren som har røket? Lånte en litt eldre laptop av en kompis, hvor jeg skrudde vekk prosessoren for å simulere at den var 'ødelagt', startet opp, og pcen hans oppførte seg nøyaktig lik min gjør under oppstart. Noen som har erfaringer, som kan bekrefte teorien min? Eller en måte å teste om en prosessor er kaputt? Lenke til kommentar
troari Skrevet 28. april 2009 Del Skrevet 28. april 2009 Kan det være prosessoren som har røket? Lånte en litt eldre laptop av en kompis, hvor jeg skrudde vekk prosessoren for å simulere at den var 'ødelagt', startet opp, og pcen hans oppførte seg nøyaktig lik min gjør under oppstart. Noen som har erfaringer, som kan bekrefte teorien min? Eller en måte å teste om en prosessor er kaputt? Da er det vansklig å si hva som er årsaken. Men de fleste maskiner har tekniske manual liggende på internett, slik at du eventuelt kan ta ut prossesor og prøve med en annen. Men de kan jo også være mye annet - blant annet defekt hovedkort. Lenke til kommentar
Nimsi Skrevet 28. april 2009 Del Skrevet 28. april 2009 Jeg hadde samme problem som deg, jeg tok ut RAM og testet om hovedkortet begynte å pipe da jeg gjorde dette. Selvfølgelig gjorde den IKKE dette og da trodde jeg at hovedkortet var kaputt. Bestemte å teste med èn RAM brikke og plutselig fungerte pc'n helt fint igjen. Gjør denne sjekken og se om hovedkortet fungerer. Hvis den piper er HK i orden, hvis du får startet opp ved å ta ut og deretter sette inn igjen, så har du samme problem som meg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå