Gå til innhold

Nytt digitalt kamera

Anbefalte innlegg

Da har lillesøsteren funnet ut at hun trenger et digitalt kamera, det er ikke store kriteriene hun har, men vil gjerne at kameraet skal:

* Ikke alt for dyrt

* God bildekvalitet

* Mulighet til å filme

* Stor lagringsplass

* Brukervennlig

Noen kamera som passer inn i denne kategorien her? :) Svar mottas med stor takk.

EDIT: Kan også legge til at det er et stort pluss om det er mulig og finne i USA, har en slektning som holder til der.

Endret av AnewZ
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Da har lillesøsteren funnet ut at hun trenger et digitalt kamera, det er ikke store kriteriene hun har, men vil gjerne at kameraet skal:

* Ikke alt for dyrt

* God bildekvalitet

* Mulighet til å filme

* Stor lagringsplass

* Brukervennlig

Noen kamera som passer inn i denne kategorien her? :) Svar mottas med stor takk.

EDIT: Kan også legge til at det er et stort pluss om det er mulig og finne i USA, har en slektning som holder til der.

Alt for mange kameraer passer til kriteriene. Vi må prøve å sirkle inn behovet og begrensingene.

Hva skal hun ta bilder av?

Er størrelse viktig?

Trenger hun manuelle innstillinger?

Må det være rosa?

...

-Kom med alle relevante opplysninger.

*Hva er ikke altfor dyrt?

Kan du gi et nærmere budsjett? -Et tall.

*ok

*Alle kan filme.

*Alle har så stor lagringsplass du vil. Det er det minnekortet du putter inni kameraet som avgjør.

Internminnet i et kamera er typisk nok til å ta ca. 5 bilder, og er der vel bare for å prøve kameraet.

*ok

Tror forøvrig ikke at det er så mye å spare på å kjøpe et rimelig kamera i USA. Og om hun er villig til å ofre forbrukerrettighetene sine for småpenger, så vær så god.

Lenke til kommentar
Max pris: Rundt 3000,-

Størrelsen er ikke viktig.

Mulighet for manuelle innstillinger.

Skal ta bilde av det meste, men blir jo mye bilder av venniner o.l.

Da tror jeg hun kan kjøpe omtrent hva som helst til rundt 3.000,-.

Be henne gå i en fotobutikk og se hva hun liker. Kjøp det der...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Så du har absolutt ingen eksempler på hvilke kameraer som er bra? Er jo alltids noen man får mer av pengene for. Og butikkfolka vil som oftest bare selge det som er dyrest, til en uviten kunde.

Er kanskje litt sent å komme med forslag nå, men jeg prøver :)

Så lenge man bruker ca. 3000 kroner på et kamera, og man kjøper fra en anerkjent fotoprodusent, så får man stort sett god bildekvalitet. Da er det følelsen av å bruke kamera som er viktigst, og da er det meget viktig at man går i en butikk for å prøve kameraet. Da unngår man å kjøpe et kamera man blir "bare" fornøyd med, mens man er uvitende om at man ville blitt langt mer fornøyd med et annet.

Jeg jobber selv i en butikk som selger kamera, og ser det som min jobb at kunden går ut av butikken med et kamera han/hun er fornøyd med. Det er på den måten man får en kunde. Om kunden kjøper et kamera og senere føler seg lurt til å kjøpe et alt for dyrt kamera, så mister man den kunden. Og akkurat det tror jeg de fleste kundebehandlere forstår. Man skjønner ganske fort om en selger er seriøs eller ikke, og hvis selgeren vet hva han/hun snakker om, så får man stort sett ganske riktige råd om man selv er ærlig om hva man har behov for.

Gode fotoprodusenter er for eksempel Canon, Nikon og Panasonic. Det er de tre jeg foretrekker da jeg synes de har kommet med mye spennende og bra i det siste. Men andre gode er for eksempel Fujifilm, Casio, Olympus, Sony og Pentax.

Hvis kameraet skal kjøpes i USA, tror jeg du skal slite lenge for å finne noe bedre enn Panasonic Lumix LX3 til den prisen. Vil tro det kan skaffes til ca. 3000 kroner i USA. Det er overraskende lyssterkt på grunn av objektivet og en stor sensor. Hvis hun imidlertid vil ha litt mer zoom, så vil jeg anbefale Canon Powershot G10, som ikke er like lyssterkt, men om da altså har mer zoom. Det er også en del større.

Lenke til kommentar
Hvis kameraet skal kjøpes i USA, tror jeg du skal slite lenge for å finne noe bedre enn Panasonic Lumix LX3 til den prisen. Vil tro det kan skaffes til ca. 3000 kroner i USA. Det er overraskende lyssterkt på grunn av objektivet og en stor sensor. Hvis hun imidlertid vil ha litt mer zoom, så vil jeg anbefale Canon Powershot G10, som ikke er like lyssterkt, men om da altså har mer zoom. Det er også en del større.

Skal du først velge et virkelig godt kamera kan man vel også vurdere Sigma Dp1 eller Dp2.

Nyere utgaver av G-serien hadde jeg holdt meg unna dersom du har tenkt å ta bilder innendørs p.g.a. mye støy over ISO200 (størrelsen er også tilsvarende en murblokk på disse).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...