Gå til innhold

486 som Linux server ?

Anbefalte innlegg

Hei

Har tenkt litt på å sette oppe en gammel 486 pc som linux server:)

MEN er ikke 100% sikker på om den vil takle de servisene jeg har planer om å kjøre på de. Den har kunn 100MB HDD og 8MB ram :(

Har planer om å kjøre:

psyBNC (3 klienter på undernet)

webserver (ikke store sida)

ftp (bare for personlie upload/download pga litten hdd)

Er dette mulig å kjøre på en så laber pc ?

Ps. hvilken distro er det best å kjøre ?

Idiss

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

lest gjennom FAQ tråden? står mye nyttig om blandt annet distroer der.

Linux som server funker bra. Holder på å sette opp en server på skolen (240gig + AMD XP2100+ bl.a :D )

Har heller lite erfaring med så dårlige maskiner.

Lenke til kommentar
lest gjennom FAQ tråden? står mye nyttig om blandt annet distroer der.

Linux som server funker bra. Holder på å sette opp en server på skolen (240gig + AMD XP2100+ bl.a :D )

Har heller lite erfaring med så dårlige maskiner.

Ehhem... så gamle, ikke dårlige.

Lenke til kommentar
Hei

Har tenkt litt på å sette oppe en gammel 486 pc som linux server:)

MEN er ikke 100% sikker på om den vil takle de servisene jeg har planer om å kjøre på de. Den har kunn 100MB HDD og 8MB ram :(

Har planer om å kjøre:

psyBNC (3 klienter på undernet)

webserver (ikke store sida)

ftp (bare for personlie upload/download pga litten hdd)

Er dette mulig å kjøre på en så laber pc ?

Ps. hvilken distro er det best å kjøre ?

Idiss

Det burde gå, men bare glem distribusjoner som RedHat og mandrake, de krever alt for mye (i alle fall de nyeste). Sats heller på Debian eller Slackware. Krever litt mer kunskap, men lærer myye mer enn å klikke på RedHat. Burde gå med denne maskinen men du burde ha en litt større hd. Går sikkert ann å få det inn, men det blir ganske fult og ganske begrenset. Litt mer ram har også vært fint!

Lenke til kommentar

Slackware er fint det.. ta en gammel versjon eller noe, og oppdater enkelte programmer/kjernen.. til 2.0.36 elns. den er stable og fin. gcc og slikt. strip distroen helt ned. morro å holde på med. Og, en 486 er ikke gammel og stygg.. med linux er den en boks med potensiale. Eks: en 486 med Linux og Qmail som mailserver kan distribuere 100.000 mailer på et døgn. (sier de på qmail sin side da, jeg har ikke testa i praksis)

Lenke til kommentar
Slackware er fint det.. ta en gammel versjon eller noe, og oppdater enkelte programmer/kjernen.. til 2.0.36 elns. den er stable og fin. gcc og slikt. strip distroen helt ned. morro å holde på med. Og, en 486 er ikke gammel og stygg.. med linux er den en boks med potensiale. Eks: en 486 med Linux og Qmail som mailserver kan distribuere 100.000 mailer på et døgn. (sier de på qmail sin side da, jeg har ikke testa i praksis)

Der må jeg si meg uenig. Legg heller inn den nyeste versjonen. Programmene er ikke blitt spesielt mye tyngre. Og nyere versjoner er jo mer oppdatert og har mindre bugs. Gamle slackware versjoner hadde noen grove bugs. Men det lønner seg å kjøe 100 % tilpassa versjon (expert).

Lenke til kommentar

Joda. men i tilfeller kan det være fordel å kjøre 'eldre' kjerne. men det er det nok mange som er uenige i. SW 7 passer sikkert godt til formålet. Og en rekompilering av kjernen er nok på sin plass. Rekompilering til et 'mindre kravstort' system.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...