Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Kjemi- reaksjonslikning og reaksjonsfart

Anbefalte innlegg

Lurer på om noen kunne ha forklart meg hvordan denne reaksjonslikningen blir, har prøvd meg i Den store kjemi-tråden men det virker som at det er flere som kan hjelpe på "leksehjelp" delen :p

Fra den andre tråden så likningen slik ut

HCl(aq) + Na2S2O3(aq) ->

Na2SO3(aq) + 2 HCl(aq) ------> 2 NaCl(aq) + SO2(g) + H2O(l)

Spørsmålet mitt er kanskje litt dumt, men prøver, hvor blir det av S2 som står i Na2S2O3?

Oppgaven jeg har fått lyder slik: bruk stoffene HCl(aq) + Na2S2O3(aq)til å vise hvordan reaksjonsfarten blir påvirket av temperatur og konsentrasjon.. har fått svar på hvordan de blir påvirket, men det jeg lurer på er om jeg skal bruke et åpent, eller lukket og isolert system? For i et lukket isolert system får vi jo en likevektslikning om jeg ikke tar helt feil? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Lurer på om noen kunne ha forklart meg hvordan denne reaksjonslikningen blir, har prøvd meg i Den store kjemi-tråden men det virker som at det er flere som kan hjelpe på "leksehjelp" delen :p

Fra den andre tråden så likningen slik ut

HCl(aq) + Na2S2O3(aq) ->

Na2SO3(aq) + 2 HCl(aq) ------> 2 NaCl(aq) + SO2(g) + H2O(l)

Spørsmålet mitt er kanskje litt dumt, men prøver, hvor blir det av S2 som står i Na2S2O3?

Oppgaven jeg har fått lyder slik: bruk stoffene HCl(aq) + Na2S2O3(aq)til å vise hvordan reaksjonsfarten blir påvirket av temperatur og konsentrasjon.. har fått svar på hvordan de blir påvirket, men det jeg lurer på er om jeg skal bruke et åpent, eller lukket og isolert system? For i et lukket isolert system får vi jo en likevektslikning om jeg ikke tar helt feil? :)

ligningen er ikke balansert. Som du påpeker så er det 2 S på venstre siden og bare 1 S på høyre. Ser ikke helt hvordan den skal kunne bli balansert heller.

Åpent system = SO2 gassen flykter bort og du får ikke likevekt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...