Gå til innhold

Fordeler med merverdiavgiftsmanntallet (mva-registeret)

Anbefalte innlegg

Dersom jeg sender ut neste faktura for enkeltpersonforetaket mitt innen 2-3 uker, har jeg kommet meg over grensen på 50.000 kroner for en 12-måneders periode. Dette betyr at jeg kan registrere meg i merverdiavgiftsmanntallet (mva-registeret).

Jeg begynner å studere til høsten, og vil derfor tjene langt mindre på foretaket de neste årene. Dette er med andre ord siste mulighet for å komme meg inn i registrert.

Det jeg lurer på er hvorvidt fordelene vil være større enn ulempene. Hvor går grensen for hva jeg kan kreve tilbake mva for? Kan jeg for eksempel kreve tilbake mva for en TV jeg bruker til presentasjon av webprosjekter for kunder når den står i stuen min? Er arbeidsmengden (papirjobben) mye større? Hva slags reklamasjon/garanti gjelder dersom jeg kjøper produkter som bedrift og ikke privatperson? Finnes det andre fordeler/ulemper?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kan jeg for eksempel kreve tilbake mva for en TV jeg bruker til presentasjon av webprosjekter for kunder når den står i stuen min?

Bruker du TV'n 4% til webprosjekter og 96% til tv-titting, så får du fradrag for 4%.

Den delen som er privat bruk får du ikke fradrag for.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...