Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Svineinfluensaen - en stor overdrivelse?


The North Sea

Anbefalte innlegg

I likhet med endel andre her, tror jeg dette er opphauset.

 

Husker jo lignende scenario for etpar år siden ang. den såkallte fugle-influensa, dvs. kontinuerlig mediadekning 24/7. Hvorfor forsvant den styggedommen plutselig forresten? Har ikke sett noen som har vært i tv-ruta å innrømmet de tok feil heller..

 

Det som kan være skummelt på sikt tror jeg, er den utbredte "misbruket" av influensa vaksine. Jeg vet om ellers friske mennesker som vaksinerer seg i hytt & pine "for å være på den sikre siden". Etterhvert utvikler det seg mostandsdyktige virus og bakterier og da vil vaksine ikke fungere (samme problematikken som med penecilin)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Leste at det tok rundt 3 måneder å lage en ny vaksine.

 

Angående selve viruset, det vil jo være my bedre helseforhold i Norge og andre I-land enn i Mexico.

 

Dessuten har Norge en del tamiiflu på lager ( 1,4 millioner)

 

Jeg tar det hele med knusende ro, er nok ganske sikkert at media har blåst det endel opp.

Lenke til kommentar

Det mest interessante med dette som jeg fikk høre på byen av en meget oppegående venn av meg, er at denne svineinfluensaen kommer fra akkurat det samme området som spanskesyken kom fra. Om jeg ikke tar feil ble aldri den bakterien identifisert før for ikke så lenge siden?

 

Litt skummelt om den er like kraftig.

Lenke til kommentar

Synes medias dekning av denne saken er svært feil. Vi hadde jo identiske tilstander som dette for en stund siden, bare at vi den gangen la skylden på fulglene. Som trådstarter nevner, over 1000 mennesker dør årlig av vanlig sesonginfluensa. Dette skriver selvsagt ikke media med store bokstaver på hjemmesidene sine. Fugleinfluesaen døde ut etter at folk ikke gadd å lese om det lenger. Slik vil det sikkert bli med svineinfluensaen også. Jeg ser absolutt ingen grunn til å gå rundt å uroe meg. Hvis man tenker at 1000 mennesker dør av influensa i Norge, dør det antakelig mange fler i fattige land som mexico. Antakelig dør det i gjennomsnitt godt over 1000 mennesker (sannsynligvis mange fler) hver dag av influensa verden over...

Lenke til kommentar

Herregud, bare hysteri. Ingen fare, kommer aldri til å bli noen "epidemi". 80 døde i mexico, gamle mennesker som lever under fattige kår.

 

Hva har vi å frykte med god økonomi, god hygiene og godt helsevesen? Ingenting.

Latterlig at noen i det hele tatt frykter dette.

Lenke til kommentar
synes ikke de sykdommene du nevner kan sammenlignes. Det er snakk om en influensa her noe som sprer seg fort og er tydelig dødelig dersom man ikke får medisin.

 

Tviler forøverig ikke på at dette er noe som media overdriver slik som de alltid gjør. Husker når SARS kom at det ble sagt at 50% av verdens befolkning kom til å dø eller noe slikt.

 

Ja jeg er også sikker på at media overdriver. Men jeg er enig med deg i at dette virker som en kraftig influensa man trenger medisiner mot, og at rask oppdagelse og behandling er viktig.

 

Det hjelper liksom ikke bare å finne go' pleddet på sofaen, med såpeoperaer og en flaske bache gabrielsen som hostesaft :p

 

@ DNA biology

 

Media overdriver dette. Men du trenger heller ikke underdrive dette. En mellomting mellom din totalt avslappede holdning og fullt mediehysteri tror jeg bare er sunt :)

Lenke til kommentar
Det dør jo 1000+ mennesker av vanlig influensa i Norge hvert år. Ser ikke helt hvorfor dette er så sensasjonelt.

Er jo litt sepssielt hvis det oppstår en pandemi da.

 

WHO har jo i dag satt opp smittenivået til denne sykdommen til nivå 4, det vil si at den smitter lett mellom mennesker.

Lenke til kommentar
Synes medias dekning av denne saken er svært feil. Vi hadde jo identiske tilstander som dette for en stund siden, bare at vi den gangen la skylden på fulglene. Som trådstarter nevner, over 1000 mennesker dør årlig av vanlig sesonginfluensa. Dette skriver selvsagt ikke media med store bokstaver på hjemmesidene sine. Fugleinfluesaen døde ut etter at folk ikke gadd å lese om det lenger. Slik vil det sikkert bli med svineinfluensaen også. Jeg ser absolutt ingen grunn til å gå rundt å uroe meg. Hvis man tenker at 1000 mennesker dør av influensa i Norge, dør det antakelig mange fler i fattige land som mexico. Antakelig dør det i gjennomsnitt godt over 1000 mennesker (sannsynligvis mange fler) hver dag av influensa verden over...

 

Jepp, det er en sykdom. Og flere sykdommer er farlige. Og mange tusen dør av sykdommer hvert år.

 

Media overdriver uten tvil.

 

Det hadde holdt med én info-artikkel, slik at folk er obs på dette. Og vet at det finnes.

 

Men det genererer vel ikke like mange museklikk da... som f.eks

"PANDEMIEN KOMMER OG TAR DEG SNART!"

"MULIG SVINEINFLUENSA I ØSTRE TOTEN! MANN VELDIG SNUFSETE!"

"WHO HAR HEVET PANDEMI STEMPELET TIL 4! VERDENSKRISE!"

 

Edit: Svin var det nå ja... ikke fugl :)

Endret av trusefar
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...