Gå til innhold

[Løst]Nokadiett og et lavkarbomåltid daglig, karbo vs kalorikræsj?

Anbefalte innlegg

Hei igjen.

Jeg kommer med flere dumme spørsmål.

Da jeg så at jeg ikke kunne bruke nutrilett som måltidserstatter, så gikk jeg på helsekosten og spurte om tips og råd for hva jeg kunne gjøre hvis jeg ønsket å gå på shake og barer til vanlig, og tillate meg et lavkarbomåltid om dagen. Hun sa det gikk kjempefint, og at hun da anbefalte nokadietten. Når jeg spurte om det var mye karbohydrater i nokadietten, som jeg da har forstått ødelegger for lavkarbomåltidet, så sa hun at ja det var noe karbohydrater, men ikke nok til å ødelegge lavkarbomåltidet jeg ville spise til middag daglig.

Men nå når jeg kommer hjem, ser jeg på sidene deres at et dagsinntak av nokadiettshakes osv ligger på 180 karbohydrater. Det må da være usannsynlig mye karbohydrater? Da må jeg vel ha oversteget dagsbehovet mitt for karbohydrater betraktelig? Hva er anbefalt dagsdose på karbohydrater for ei jente på 20 som er ca 175 høy og veier 72 kilo?

Håper at noen kan hjelpe meg, for nå er jeg veldig forvirret

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

War, etter å ha telt kaloriene jeg har inntatt på lavkarbo kan jeg med sikkerhet si at det ikke bare er kaloriene som teller. Er ikke uvanlig at jeg har inntatt 5000 kalorier og likevel rast ned i vekt. Har jo slukt i meg olje som en tulling.

Les litt på www.lavkarbo.no og ser hvordan folk har hatt store problemer med å spise "vanlig" og holde seg til lite kalorier og samtidig gå ned i vekt. Deretter har de gått over til lavkarbo og rast ned. Det er uten tvil den raskeste måten.

Lenke til kommentar

På en diett er målet å tømme muskelen for energi, og da er det best uten kreatin.

Kun anbefalt på bulk.

Kreatin holder ikke på vannet, men trekker væske inn i musklene kort fortalt.

På en bulk er ikke lavkarbo anbefalt, man vil ikke få oppfylling av glykogenlagrene som vil gi en mindre muskel (som å vri opp en svamp) og mindre energi til å utføre arbeid som igjen vil påvirke resultatene.

I bodybuilder/fittness kretsene er lavkarbo kun brukt for å komme rundt insulinresponsen.

Det er mange andre fordeler ved å unngå kornprodukter som brød,hvete, ris og pasta osv.

Karrbohydratene fra en vanlig diett som ikke er lavkarb er somregel kun frukt og grønnsaker.

Lenke til kommentar
Som du ser her, om du leser hele tråden så må man ikke ha lavkarbo for å gå ned i vekt. Det gir ingen fordeler men påvirker kun hvordan dietten føles/oppleves.

Hvorfor "gå på en noka-diett" hvorfor ikke endre selve livsstilen?

Med god hjelp fra for eks dette forumet.

Selv Børge erkjenner vel at karbohydrat-toleransen er forskjellig for ulike mennesker i befolkningen? Det mener jeg absolutt jeg har lest på hans eget forum. Vil påstå at det finnes folk som definitivt har utbytte av å innføre en kraftig reduksjon i karbohydrat inntaket sitt. Men det er ikke universelt gunstig for alle.

Lenke til kommentar

Ja med tanke på insulinresponsen, ca 50% av oss.

Men det er ikke nødvendig på den måte at man ikke går ned uten.

Og fettdelen er sunt fett og ikke bacon-mat. Da blir ikke dietten like morsom.

Endret av War
Lenke til kommentar

Det fungerer ja, men i fitnesslivsstilen vil man være sunn på innsiden også. Ikke snakk om 1-2 mnd slanking en gang men som en del av livsstilen flere mnd i året i 20-30år.

Derfor man ikke vil ha proteinkonsentrat og lakotse osv.

På 1 år- 5 år 10 år osv så ser man hvor mange tonn svineri det blir tilsammen.

At fettet er kun av den sunne typer er ikke et must for resultatene nei.

Lenke til kommentar
Ja med tanke på insulinresponsen, ca 50% av oss.

Men det er ikke nødvendig på den måte at man ikke går ned uten.

Og fettdelen er sunt fett og ikke bacon-mat. Da blir ikke dietten like morsom.

Jeg har bare en personlig teori om at de fleste av den 50% som tåler mye carbs allerede er slanke, mens den andelen som ikke tåler carbs like bra inneholder en god del flere som sliter med vekten. Dette fordi "vanlig" kost i Norge har et såpass høyt innhold av carbs, slik at folk som ikke tåler det men like vel spiser "vanlig" mat vil oppleve at de sliter med vekten.

Dermed er det ganske høy sansynlighet for at folk som er litt overvektige og ikke får andre dietter til å fungere faktisk er blandt de menneskene som er tjent med å gå på en eller annen lavkarbodiett.

Lenke til kommentar

Stemmer vel sånn ca ja, overvektige mennesker av den kaliber man ser er tykke gjør det bra med lavkarbo. Og insulinresponsen kan justeres med trening.

Bare husk at grunnen til at man vil bruke lavkarbo er så man får en diett man kan følge og føler seg bra på så man får resultatene.

Om man hadde vært innelåst på en celle og fått like mange kcal i karbohydrat så hadde resultatene vært like men i virkeligheten hadde man ikke oppnådd samme resultat, kun i teorien.

Nå er ikke vanlige dietter rundt om kring på MyRev noen karbobomber, mesteparten kommer fra frukt og grønnsaker som i 5gram karbo pr 100g brokkoli osv.

Lavkarbo eller ikke så vil det være veldig lavt på en diett uansett type.

Jeg kjenner min egen kropp så godt at jeg testet det idag.

Med middag som har 200kcal fra karb blir jeg alltid trøtt og vil legge meg etter maten, må forte meg ut med hunden for å ikke sovne.

Nå spiser jeg kun protein og fett til middagen og nå ble jeg helt i 100 og vasket vinduene i huset på begge sider rett etter middag.

Men det er viktig at folk vet om mulighetene og kjenner til hvordan det fungerer og ikke har en innstilling som sier at karbo er fyfy som media er med på å spre rundt.

Lenke til kommentar

Da er vi vel i prinsippet enige da egentlig. :) Mener bare at man må prøve forskjellige ting og finne ut hva som passer for seg. For noen kan lavkarbo være helt utrolig dårlig, for andre er det utrolig bra. Eneste måten å finne ut på er å prøve og se hvordan det går. Funker det dårlig må man bare prøve noe nytt helt til man finner noe som funker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...