Gå til innhold

hvor trygt er det å kjøpe på foto.no?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ja, hvor trygt er det egentlig å kjøpe utstyr på foto.no? Tenker spesielt hvis man kjøper fra en annen by og kjøper mot postoppkrav? Så langt har jeg alltid kjøpt på butikk :) og ikke på nettet.
Du kjøper jo ingenting fra Foto.no, du kjøper av privatpersoner. Så du er avhengig av ærlige selgere. Men jevnt over er de fleste ærlige. Husk bare at generelt gjelder regelen: virker noe for godt til å være sant, så er det ofte også det...
Lenke til kommentar
;) Kjøper jo eventuelt utstyr på foto.no, men som du poengterer fra privatpersoner, og det er vel der jeg er litt småskeptisk av natur. En av anonsene jeg har sett på er Nikon AF-S DX Nikkor 16-85mm f/3.5-5.6G ED for 3500,- hvilket er noe under nypris. Har sendt forespørsel om mer info om bla brukt med eller uten UV filter osv. så det gjenstår å se. To andre jeg har sett på er begge for Nikkor AF-S 70-300mm f/4.5-5.6G for 1200,- og 1650,- men da inkludert UV og polariseringsfilter. Den prisen er jo langt mer under nypris, men er det for godt til å være sant?
Lenke til kommentar
To andre jeg har sett på er begge for Nikkor AF-S 70-300mm f/4.5-5.6G for 1200,- og 1650,- men da inkludert UV og polariseringsfilter. Den prisen er jo langt mer under nypris, men er det for godt til å være sant?
Det er neppe AF-S versjonen med VR, som koster ca 4000 ny. Det finnes i hvert fall 3 versjoner av Nikkor 70-300.
Lenke til kommentar

Jeg har gjennom årene kjøpt og solgt MYE på foto.no. Har aldri solgt noe jeg ikke kan stå inne for kvalitetsmessig og har heller aldri blitt lurt motsatt vei. Personlig handler jeg stort sett med personer som har gode tilbakemeldinger fra tidligere kjøpere. Sunn fornuft gjelder her også - personlig ville jeg aldri forhåndsbetalt en dyr gjenstand til en person ikke kan fremvise "karakterbok"

Lenke til kommentar

Jeg har kjøpt en god del gjennom foto.no, og aldri hatt noen problemer. Har til og med forhåndsbetalt (mot et greit avslag i prisen selvfølgelig). De fleste er faktisk ærlige, men når det er sagt så har det aldri vært snakk om de største summene (4 000 - 5 000) så det ville ikke vært livets undergang om pengene forsvant.

Jeg sjekker imidlertid alltid ut personene jeg kjøper fra for å se at de er den de utgir seg for i tillegg til poster i forumet og tilbakemeldinger fra andre.

Vet jeg sikkert er veldig naiv og det kommer jeg nok til å være frem til dagen jeg blir lurt.

Lenke til kommentar
Ja, hvor trygt er det egentlig å kjøpe utstyr på foto.no? Tenker spesielt hvis man kjøper fra en annen by og kjøper mot postoppkrav? Så langt har jeg alltid kjøpt på butikk :) og ikke på nettet.

Takk på forhånd for svar :)

Jeg har solgt en del på foto.no og har nare positive erfaringer angående det.

Har også hatt kjøpere som har betalt på forskudd, og har i de tilfellene sendt sporingsnr på pakken etter den er postet. Ingen problemer hverken med meg eller kjøpere :)

Har også kjøpt ting på foto.no og sjekker alltid opp selger i forkant via "poengsystemet" på annonsørinfo, og når de ble medlem første gang etc.

Andreas

Lenke til kommentar

Har vel kjøpt tre av objektivene mine brukt, alle funnet på foto.no. Har også kjøpt annet utstyr ved et par anledninger. Har stort sett betalt forskudd. Aldri hatt noen problemer av noe slag. Eneste jeg kan nevne var at et av objektivene jeg kjøpte var litt møkkete og hadde en brist i fatningen på solblenderen, men den kan fint brukes. Har heller ikke hørt om andre som har blitt lurt. Folk er i de aller fleste tilfeller ærlige og redelige. Styr unna tilbud som virker underlig priset, dann deg et inntrykk av selger ved å kommunisere litt (telefon, mail) før du slår til. Kikk på poengsystemet og gjør evt litt andre undersøkelser. Hvis ikke "magefølelsen" sier du bør være skeptisk har jeg ingen motforestillinger mot brukthandel.

-Lazy

Lenke til kommentar

:) Takk for positive tilbakemeldinger og noen kloke råd på siden :) Setter veldig stor pris på det. Jeg har sjekket ut litt forskjellig på noe "snacks" jeg har ønsket meg hvorav en som frister er: Nikon AF-S 17-55 mm f/2,8. G ED, salgspris er på noe over 6000,- og det er tatt rundt 6000 eksponeringer og UV filter brukt fra dag 1. For meg ser dette ut som en grei pris, noen som synes det høres høyt/lavt ut i forhold til antall eksponeringer?

Er jo en fordel nå at flere velger FF noe som gjør at ja, det er rett og slett mere "snack" for de som ikke har gjort det :p;)

Igjen, tusen takk for konstruktiv tilbakemelding :) Ikke rart at dette forumet er så populært!

Lenke til kommentar
For meg ser dette ut som en grei pris, noen som synes det høres høyt/lavt ut i forhold til antall eksponeringer?

Hva har antall eksponeringer med saken å gjøre egentlig? Du kan godt slite ut et objektiv uten å ha tatt en eneste eksponering gjennom det. Dette er en relevant parameter for et kamerahus, men for et objektiv...?

Lenke til kommentar
Noe slitasje blir det vel,alt leamiken ved fokusering får nok en form for slitasje selv om det sannsynligvis ikke er merkbart på et såpass solid objektiv de nærmeste årtiende.

Selvfølgelig blir det slitasje, spesielt i AF-S objektiver. Men antall eksponeringer er ikke noe godt mål på dette og antallet kan heller ikke etterprøves.

Lenke til kommentar

Kommer seg på 6300,- + ca 200,- i forsendelse. Har spurt om kvitering og sånt, avventer det svaret før jeg endelig bekrefter. Må innrømme jeg er spent på det her, men magefølelsen er god da selger har imøtekommet spørsmål :)

Setter forøvrig veldig stor pris på konstruktive svar som har vært til hjelp for en som er "ny på bruktmarkedet" :)

Lenke til kommentar
Kommer seg på 6300,- + ca 200,- i forsendelse. Har spurt om kvitering og sånt, avventer det svaret før jeg endelig bekrefter. Må innrømme jeg er spent på det her, men magefølelsen er god da selger har imøtekommet spørsmål :)

Setter forøvrig veldig stor pris på konstruktive svar som har vært til hjelp for en som er "ny på bruktmarkedet" :)

AF-S-motoren er dyr forbruksvare, men hvis objektivet ikke har vært i daglig yrkesbruk over lang tid, så skal ikke det ha noen særlig praktisk betydning for deg. Alder er mye viktigere enn antall eksponeringer, som godt kan være feil anslått. Og jeg vil tro at sammenbrudd på AF-S-motoren på et ganske nytt objektiv bør være reklamasjonsgrunn i mange tilfeller. 6000 eksp virker ikke urealistisk, og i forhold til sånn bruk synes jeg prisen er grei. Jeg for min del styrer unna selgere som byr fram et dyrt objektiv og bedyrer at de har brukt det en gang (eller noe sånt), og så hatt det nedpakka. Enten juger de, eller så er de rimelig store fotoidioter..

Det som kanskje er viktigst med optikk, er å få sendt over representative testbilder. Da kan en sjøl se på kvaliteten, sjekke for sentreringsfeil etc. Særlig viktig er dette om du akter å bruke objektivet mye på full åpning. Sammen med testbildene kan du be om bilder av aktuelle papirer.

Forsikring av forsendelsen bør alltid være et punkt, personlig overlevering er uansett det beste. Med selgere uten etablert track record er jo oppkrav sikrest.

Endret av SNratio
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...