medlem-90636 Skrevet 27. april 2009 Del Skrevet 27. april 2009 Vi sliter med gjentatte innbrudd i kjellerbod (3.ganger siden nyttår). Det er en etasje mellom vår leilighet og kjelleren, noe som må være årsaken til at vi ikke hørte noe av det som skjedde. Vedkommende må ha bråket noe for han har fjernet ett vindu, krøpet inn, brukket opp en dør med brekkjern og rotet noe helt forferdelig (alle sakene vi hadde i den ene boden på ca 5 kvadratmeter var kastet utover gulvet) Jeg ønsker tips til ting jeg kan gjøre for at det skal bli lett for meg å oppdage at det er folk i kjelleren. Har selv tenkt på babycall som jeg kan ha der nede og som kan stå på sent på kveldene og om nettene og må undersøke om det lar seg gjøre. Er det noen andre som har kreative tips til tiltak jeg kan gjøre uten å bruke flere tusen kroner på tyverialarm? Det er ikke verdien av det vi har i kjelleren som er viktig for meg. Det er mest min egen trygghet jeg er bekymret for. Jeg vasker klær i kjelleren, og da er det lite trivelig å gå ned i mørket og risikere å møte en full tvilsom type... (vedkommende lukter ILLE og drikker rødsprit - satte igjen en kopp med noe som luktet spyleveske etter første gang han var "på besøk") Lenke til kommentar
Olliethebum Skrevet 27. april 2009 Del Skrevet 27. april 2009 (endret) bruke et webcam/nannycam og software! like http://www.supervisioncam.com eller noe annet, google it. http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/england...ire/4272041.stm http://www.liveleak.com/view?i=fee_1223363744 http://www.liveleak.com/view?i=69f_1239444930 http://www.liveleak.com/view?i=5e5_1239373927 Lykke til! ikke gjør noe dumt. Endret 27. april 2009 av Olliethebum Lenke til kommentar
medlem-90636 Skrevet 27. april 2009 Forfatter Del Skrevet 27. april 2009 Jo, men dette er en veldig mørk kjeller som består av en smal gang uten lys på 3 meter og i denne gangen er det i alle retninger 5 forskjellige dører som fører inn i bodene som tilhører de 3 boenhetene i bygget. Jeg har lyst å bli vekket dersom det er uvedkommende der inne. Av de tre boenhetene er det egentlig bare jeg som er der jevnlig . + at han andre henter sykkelen sin når han trener, men dette er alltid på dagtid i helgene. Tenkte enten babycall (hører raskt på lydene om det er uvedkommende som romsterer rundt i en evighet, eller om det er en person som henter mat i fryseren sin.. Eller om vi blir enige om noe stygg alarmlyd som kommer på dersom noen beveger seg der nede f.eks mellom 23:00-06:00. Noen som vet om det finnes noe fancy alarmting som man f.eks kan kjøpe på biltema eller clas-ohlson? Som avgir høy lyd og/eller varsler oss om at det er folk i boden? Lenke til kommentar
Olliethebum Skrevet 27. april 2009 Del Skrevet 27. april 2009 (endret) Hva er målet ditt? sende dem i fengsel eller skade dem / skremme dem / ellers overbevise dem om å slutte å bryte seg inn i huset? Endret 27. april 2009 av Olliethebum Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 27. april 2009 Del Skrevet 27. april 2009 Det finnes litt av hvert, søk på f.eks. "bevegelse" hos Clas og Biltema. Lamper med bevegelsessensor kan skremme vekk de mindre tøffe inntrengerne, monter gjerne utendørs, så du slipper å få dem inn i huset. Du vil også ha muligheten til å se det om du er våken og det plutselig blir lys i en mørk hage. Rein bevegelsessensor kan sikkert kobles til en alarm/sirene av noe slag, ellers ser denne kjekk ut for 500 kr: http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=57910285 og vil gi lyd fra seg og krever minimalt med installasjon. I tillegg kan den ringe deg, men det forutsetter telefonkontakt der den monteres. Et annet alternativ er selvsagt å sikre vinduer og dører så godt at innbryteren synes det blir for vanskelig og går et annet sted. Lenke til kommentar
Olliethebum Skrevet 27. april 2009 Del Skrevet 27. april 2009 (endret) Dette er hva du bør gjøre Endret 27. april 2009 av Olliethebum Lenke til kommentar
medlem-90636 Skrevet 27. april 2009 Forfatter Del Skrevet 27. april 2009 (endret) Målet mitt er å vite om det dersom det er noen i kjelleren når jeg , arme jomfru ( :!: ) skal ned i kjelleren og vaske klær. Og det helst før jeg har blitt overfalt med øks av en full og rusa psykopat. Og så kan jeg ringe til politiet! Vi må definitivt ordne med utelys utenfor hovedinngangen. Sist brøt han seg inn bare 2 meter fra inngangsdøra ved å skru vinduet ut av karmen sin, ta ut vinduet og krype inn. Og det er snakk om et LITE vindu. Lys med bevegelsessensor i selve kjelleren hadde vært kjekt å ha der uansett .Finnes slikt med batteri, eller må vi ordne med kontakt? Per i dag er det bare strøm i vår bod og fellesboden (hvor jeg har vaskemaskin og fryser)Der er det lys også. Det er egentlig mest den lange mørke gangen som er problemområdet mitt. Jeg må gjennom gangen før jeg kan slå på lyset når jeg er kommet inn i fellesboden. Hadde jo vært kjekt om jeg kunne se at lyset var på fra før av dersom jeg skulle ned dit. Dessuten har mannfolket mitt fått beskjed om å ordne med kikkehull og sikkerhetslenke i døra inn til leiligheten vår. Jeg er spent på om kikkehull er noe som lar seg ordne selv eller ikke.. er det forresten noen som vet om bevegelsesdetektor/sensor fungerer når det er "bekmørkt" (dvs helt helt helt svart) Endret 27. april 2009 av Linn_Christin Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 27. april 2009 Del Skrevet 27. april 2009 Det finnes batteridrevne diodelamper med bevegelsessensor, men de gir mest måneskinn, batterier må byttes i tide og utide, sensoren har sannsynligvis kort rekkevidde, og en skurk kan lett fjerne batteriene eller hele lampa. Så jeg vil på det sterkeste anbefale å få en elektriker til å legge opp fast belysning, med eller uten bevegelsessensor, både ute og inne i kjellergangen hvis dere ikke har det. Bevegelsessensorer skal virke i stummende mørke, de bruker ikke synlig lys men IR, så vidt jeg vet. Dørkikker kan man selv montere dersom man er i stand til å bore et 14 mm hull gjennom døra. For å sikre seg mot av vindusglasset fjernes fra rammen, finnes det enveisskruer til å skru fast listene som holder glasset. Det er en billig måte å hindre at noen bryter seg inn lydløst. De klarer fortsatt å fjerne listene med brekkjern eller knuse glasset, men det lager bråk. Lenke til kommentar
medlem-90636 Skrevet 27. april 2009 Forfatter Del Skrevet 27. april 2009 Takk for masse hjelp så langt! Tar selvsagt fremdeles imot tips, råd og kreative forslag. Dørkikker vil bli montert ASAP. Jeg er litt uheldig med nabolaget mitt. Vår nærmeste nabo er en hel haug med rusmisbrukere samt et par uskyldige fattige eldre og asylsøkere. Da er det jo bedre å være på den sikre siden. For å være helt sikker på at ingen vandrer i gangene/trappene våre vil vi også gå til innkjøp av ny ytterdør med klikklås (den gamle ytterdøren er ca 100 år gammel og uten lås..) Og selvsagt permanent utendørsbelysning. Kan ikke fatte og begripe hvordan jeg har klart meg i 2 år uten. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 30. april 2009 Del Skrevet 30. april 2009 Nå finnes det mye snadder innen bevegelsessensorer som kan slå på lyset i kjelleren om det skulle være noen der. Dette er da ting elektrikere kan fikse. Det finnes også nå armaturer med sensor i armaturet istedenfor å sette opp separat bevegelsessensor men dte må elektriker til i allefal. Det neste dere burde gjøre er å få laget beslag som går på tvers av hele boddøra fra hengselsiden til åpningssiden av døra som er godt boltet fast med låseskruer med mutteren på innsiden av boden. Nå skal mr. innbruddstyv slite litt før han kommer seg inn i boden for er dette gjort solid må han rive veggen før han kommer gjennom. Lenke til kommentar
lilko Skrevet 23. mai 2009 Del Skrevet 23. mai 2009 Hva kom du fram til trådstarter? Lenke til kommentar
Nidaroo Skrevet 23. mai 2009 Del Skrevet 23. mai 2009 "(vedkommende lukter ILLE og drikker rødsprit - satte igjen en kopp med noe som luktet spyleveske etter første gang han var "på besøk")". Så du kjenner altså vedkommende? Da skulle det vel ikke være noe problem å få lagt kjeppen i hjula for vedkommende? Uansett skal det vel gå an å snakke gutten til fornuft. Eller i verstefall kontakte Politiet. Lenke til kommentar
medlem-90636 Skrevet 24. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2009 Hvordan kom du frem til at jeg kjenner vedkommende? Jeg konkluderte meg frem til at han luktet ille fordi jeg fikk ståpels over hele kroppen av lukten han etterlot seg i kjelleren etter første besøk. Jeg kjente lukta lenge før jeg viste at vi hadde hatt besøk (Lukta satt i trappeoppgangen, og derfor vet jeg at han gikk ned i kjelleren bare minutter etter at jeg var der nede selv for å vaske klær) At han drikker rødsprit konkluderte jeg meg frem til fordi det sto en kopp rødsprit igjen etter han. Når det er sagt har vi faktisk funnet ut hvem det er. Jeg pekte på en fyr mens vi sto og pakket ut matvarer fra bilen en dag, og sa at jeg trodde det var han. Han passet beskrivelsen av fyren typen min har sett bakfra på vei ut av kjelleren etter et mislykket forsøk på å komme seg inn 3 uker etter første besøk, og beskrivelsen naboene har av en raring som har rusla rundt og snoka i hagen vår. Det viste seg at denne fyren hadde jakka til typen min på seg- den har han nok funnet i kjelleren. Fyren ble arrestert for 2 dager siden (jeg så på det hele fordi han bor over gata , i "ghettoen") men for noe helt annet enn innbrudd i kjeller... Vi har ikke gått til innkjøp av alarm eller babycall, men vi har heller ikke hatt besøk igjen. Alle vinduer er skrudd igjen og fast. Jeg har fått meg kikkhull og sikkerhetslenke til døra til leiligheten vår Lenke til kommentar
Nidaroo Skrevet 24. mai 2009 Del Skrevet 24. mai 2009 Jaja, kunne egentlig bare tenke meg til at du hadde kjentskap til han. Men det ble noe helt annet etter det siste du skrev. Men uansett så er det jo bra karen ble tatt, så nabolaget får sove tryggere. Lenke til kommentar
medlem-90636 Skrevet 24. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2009 Han er sikkert ute igjen snart Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå