Edstro Skrevet 27. april 2009 Del Skrevet 27. april 2009 (endret) For øyeblikket går jeg i VG2 studiespesialiserende utdanningsprogramm. I tilegg til dette, har jeg tatt nesten hele VG3 som privatist. Så nå til sommeren har jeg bare ett fag igjen. Derfor har jeg i teorien studiekompetanse nå til jul og kan gå ut med vitnemål. Selv vurderer jeg å begynne på rettsvitenskap. Men jeg er usikker på om jeg har gode nok karakterer for å komme inn. Jeg har nemlig lest det er mulig å ta alle avdelingene i rettsvitenskap som privatist. Jeg har funnet endel informasjon her. Så har jeg noen spørsmål til dette. For det første står det at de ikke kan garantere jeg kan ta alle avdelingene som privatist? Hva er vits med å begynne som privatist da? Er det slik å forstå at det er to eksamensmuligheter i året? En om høsten og en om sommeren? Er det da mulig for meg å melde meg opp til eksamen i september, også ta 1 avdeling allerede til jul? Jeg har jo vitnemål da. Eller må de ha vitnemål innsendt før jeg i det hele tatt kan melde meg opp? Dersom dette er mulig, vill det da gå å ta 1 avdeling om julen og 2 avdeling om sommeren? Å før noen sier det. Ja, jeg vet at det er mye å lese. Dette er bare et spørsmål. Endret 27. april 2009 av eddielie30 Lenke til kommentar
Elena88 Skrevet 28. april 2009 Del Skrevet 28. april 2009 hei! ja det er fult mulig å ta studiet som privatist, jeg gjør det selv, men du må være klar over at rettstudiet er i forandringen noe som kan føre med seg full privatist stopp, dette skjedde på de andre universitetene(bergen, tromsø). derfor vil jeg faktisk si at du burde ta det som fort som mulig. husk at du bare kan få tilgang til de åpne undervisningene hos uio og hvis du da vil ha mer enn det kan du få det privat hos treider( 1 år= 40 000) eller folkeuniversitetet( enten et eller et og et halvt år, kveldsundervinsning, koster en 28 tusen) Husk at eksamen i seg selv koster over 5000 for privatister. sett deg inn i reglemanget for privatister, dette er ganske viktig og meld deg opp som enkeltemne student. Det er mulig for deg å ta eksamen nå til jul i første avdeling og som du sier det blir mye lesing men da må du også ta exphil til jul, denne kan du ta som privatist og da er det en skriftelig eksamen, ellers så prøver du å få deg en plass i en av gruppene som har ledige plasser på uio dette er en mulighet og det er enklere å få stått på denne eksamen i og med at du skriver selve karakter grunnlaget hjemme ( en avhandling nesten) og du tar da bare en flervalgsprøve på uio for å kvalifisere deg til at det du har skrevet hjemme skal komme til sensur. du kan da ta 2 avdeling neste halvår, men husk at da MÅ du ha en bestått exphil. det er jo veldig greit å begynne med dette som privatist, da får du flere tileggspoeng for både høyere utdanning og alder og det kan jo hjelpe deg til å kanskje allikevell komme inn på uio. håper dette var til hjelp =) Lenke til kommentar
Edstro Skrevet 28. april 2009 Forfatter Del Skrevet 28. april 2009 Ok. Det var bra. Du sa det kan føre til full stopp for privatister. Hvor lang tidshorisont snakker vi om da? Jeg har GSK til jul. Å er det mulig å melde meg opp til eksamen, selv om jeg ikke har vitnemål akuratt der og da? Jeg har nå til sommeren, bare historie igjen. Dette skal jeg ta nå til jul. Jeg vill så gjerne begynne på jussen så fort som mulig. Å du tror ikke det er for sent nå til jul? Fint med en tilbakemelding Lenke til kommentar
Stifi Skrevet 28. april 2009 Del Skrevet 28. april 2009 Det gis ikke dispensasjon for GENS. Lenke til kommentar
Edstro Skrevet 28. april 2009 Forfatter Del Skrevet 28. april 2009 Ja men jeg får ikke klarert GENS før til rundt november/desember. Å hva tid er eksamen? Er den før jul eller rett etter jul? Lenke til kommentar
Elena88 Skrevet 29. april 2009 Del Skrevet 29. april 2009 Tror desverre ikke du får tatt eksamen da, for eksamen er før jul og tenker at du må ha et vitnemål med alle karakterer på det desverre. Det er nok ingen som vet når og om det blir fult stopp for privatister, men de nye planen for fakultetet skal bli vurdert nå og da må de også vurdere om hvordan vi som privatister kan få eksamen der når de nå har lyst til å ha innleveringer som er obligatoriske og undervisning som også er obligatoriske for å få en karakter og eksamen, men jeg kan tenke meg at disse endringene bare blir på kull som kommer senere og at hvis du har startet på et eksamensløp som privatist så får ikke det noe å si for deg fordi de kullene du tar eksamen med ikke går under endringene, men det er det jo ingen som vet Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå