Gå til innhold

Slanking, gutt 16 år

Anbefalte innlegg

Hei.

Er en gutt på 16 år som skal begynne å trene. Igjen. Har prøvd flere ganger før, men det har liksom ikke funket og jeg har gitt opp. Men nå har jeg bestemt meg for at denne gangen skal det fungere.

Litt info om meg:

-cirka 1.80m høy

-jeg veier faktisk over 100kilo! noe som plager meg.

-Og ja, jeg er tykk. Dette er noe jeg vil gjøre mye med. Målet er å bli slankere!

Har bestemt meg for å kutte ut brus, godterier og spise sunnere.

Av treningsapparater har jeg tilgang til benkpress, situps benk og stepmaskin. Også har jeg "racing" sykkel og terreng sykkel som jeg kan bruke.

Har desverre lite tilgang på å spise f.eks 400gram kylling annenhver dag, ris og poteter til lunsj, og tunfisk til middag og slikt. Litt mindre komplisert ønsker jeg det.

Noen som kan si litt om hvordan jeg bør trene og spise?

Noen program å anbefale?

Noe i det hele tatt som bør sies?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden det virker som du er ganske overvektig, vil jeg anbefale at du bare prøver å kvitte deg med fettet og vekten generelt, og heller drite litt i at du også vil miste muskler. Isåfall må du innta store mengder protein, noe det virker som du ikke har noen planer eller intensjoner om å greie.

Foreslår at du laster ned denne pdf.-filen og gjennomfører Maks forbrenning programmet.

Ellers kan jeg si så mye som at du må ligge i underskudd, få i deg mindre energi enn den du bruker. Jo mer du trener jo høyere blir forbruket, og dermed blir underskuddet større. Du vil få helt samme effekt av å unngå å spise den mengden kcal som treningen tilvsarer, men jeg vil uansett anbefale trening, på hvordan du føler deg, sunnhet og blodomløp. Men på selve slankingen har det ingenting å si.

Blir du trøtt etter du spiser karbohydrater? Da har du lav insulinfølsomhet, og du vil kunne ha godt av å gå på en lavkarbo-diett. Det vil si at du spiser mindre enn 100g karbohydrat hver dag. Og siden det er karbohydrat i nesten alt i det norske kostholdet (det er mest sannsynlig pga dette at du er overvektig), så da må du passe på hva du spiser. Ingen skive/potet/havregryn, brød- og kornmat generelt.

Ellers, uansett om du skal bulke (legge på deg) eller deffe (slanke deg) så bør og må du ta essensielle fettsyrer (tran etc.). Gjerne 2 SS for dagen, ta det om morgenen sammen med frokosten.

Spis så mye protein du kan, kroppen bruker 25% av kcal på å forbrenne og fordøye protein. Ellers hjelper det på å beholde musklene. Ellers har det som sagt ingenting å si hva du spiser for selve slankingen, du kan få alle kcal fra fett om du vil.

Finn ut din vekt når fettet er tatt vekk (din fettfrie kroppsmasse) og gang denne vekten med 25. Dette er antall kcal du skal få i deg hver dag. Om du trener i tillegg er det bra. Og du må justere. Går du ikke ned i vekt, så spis enda mindre/tren mer.

Lykke til ;)

Lenke til kommentar

Trenger jo ikkje å bare vere tunfisk og kylling, andre typer fisk og reint kjøtt er også bra, tunfisk har bare ein høgare proteinprosent.

Pass på at du spiser meir fisk/kjøtt enn du spiser tilbehør.

Hvis målet bare er å gå ned i vekt er det beste å springe/jogge eller sykle, evt. aerobic e.l. og ha eit mindre matinntak enn kroppen "trenger".

Har aldri trent for å gå ned i vekt sjøl, så eit spesifikt program får nokon andre kome med eit innlegg om.

Lenke til kommentar

Beste og mest effektive måten for å slanke seg er seff forbrenn mer karbo enn du bruker. så går du ned fort uansett. (f.eks tren ein del spis litt mindre.. ikke heilt sundt men effektivt)

Alle sier hele tiden faste måltider enn del ganger til dagen er best. det stemmer rimlig bra:) men mengen mat er litt viktig. aldri spis deg mett:P og uansett kor mye du prøve, klare du ikke slutte me snop, du vil føle trangen for sukker blir så uffatlig stor at du kan få et tilbakeslag... her er det viktig at du sette fokus å ikke kjøpe noe større enn ei lita pakka tyggis eller noe annet veldig smått. Tyggis har somregel ikke sukker i seg men når du tygge miste du litt fokus på sukker trangen. Einaste du må passe deg for er å ikke få tilbakefall, det øddelegger ein del. Vist du klare å unngå det går du fort ned. Lykke til:D

Lenke til kommentar

Hvis du har problemer med å gå ned over tid og det virker som ingenting nytter - se om ketolysekuren kan være noe for deg.

Informasjon finner du på

www.ketose.no

www.ketolyse.no

Kort sagt innebærer det at du ikke tilfører kroppen karbohydrater (veldig små mengder), slik at den må forbrenne kroppens fettlagre for å produsere ketoner, en karbohydraterstatning. Denne forbrenningen er veldig kostbar og krever mye energi av kroppen, dermed mister man vekt fort. Svært mange overvektige har hatt stor suksess med denne kuren etter mange mislykke slankeforsøk på andre kurer.

Noen som ikke har satt seg ordentlig inn i hva dette innebærer vil si dette er farlig. Det er det ikke:)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Har sett mye på RYP-programmet, men for å være ærlig så forstår jeg veldig lite av hva jeg skal gjøre?

Du har neppe gjort noe mer enn å skumlese programmet hvis du ikke skjønner hva du skal gjøre. Du skal faktisk gjennomføre det, slik det står i dokumentet. Les hva som står, hvis du ikke forstår det så leser du det om igjen helt til det synker inn. Det står veldig greit forklart i programmet nettopp hva du skal gjøre.

Endret av different
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...