Gå til innhold

Jomfrutur på bryllupsfoto, sjekkliste


Anbefalte innlegg

Hei

Jeg skal være bryllupsfotograf for (nesten) første gang om ikke veldig lenge.

Jeg har tidligere tatt bryllupsbilder (også det offisielle) under et vennepars bryllup. Har også tatt en del bilder i andre formelle sammenhenger (dåp o.l.).

Men dette er første gang det skal være litt mer seriøst. Det er fortsatt folk jeg kjenner.

 

Jeg har lest litt rundt omkring på forumet, men finner kanskje ikke alle svar. Og klarer kanskje heller ikke definere alle spørsmål. :)

 

Derfor lager jeg denne tråden, den kan jo også komme andre til nytte.

 

Jeg planlegger å ha med meg følgende utstyr:

 

Kamera

Hovedkamera Nikon D200

Batterigrep. Tre fulle batterier pluss batteripakke med to sett IKEA AA.

Reserve Nikon D60, ett fulladet batteri

 

Minnekort for D200; 2x4GB og 8GB (skal holde til minimum 960 bilder med komprimert NEF. Vanligvis 50 % mer, minst)

Minnekort for D60, uavklart, trolig 4GB totalt

 

Skyter i RAW. Kjører prøvefoto mot fargekort ved nye lysforhold

 

Objektiver

Nikon 24-70mm f2.8

Nikon micro 105mm f2.8

Nikon 50mm f1.8

Tokina 12-24mm f4

Tamron 18-250mm f3.5-5.6

 

Lys

SB800 + 2xSB600. Oppladbare batterier til to av blitsene

Lastolite reflektor, ca 1m diameter. Hvit (diffusor), sølv og gull (glidelås).

Softboks Mini, ca 40x30 cm. (for SB-blitsene)

Hvit shoot-thru paraply (for SB-blitsene)

Hjemmemekket sugerør-snoot (strobist.com)

Kjører oftest CLS med skjerm foran kamerablits og håndholdt softboks, men mulig jeg kjøper en sync-kabel for å spare batteri.

 

1x stativ, manfrotto 190

 

Jeg skal ta bilder hos frisør, i kirke, on location (off. foto), og litt kjapt av gjester o.l. i start av middag (ikke viktigste punkt).

 

Den o´store planen

Under forberedelsene (frisør) planlegger jeg å ta bilder av sminking, hårstell, prøving osv. Fokus på detaljer (hår, broderi m.m), med liten dybdeskarphet. Håper på naturlig lys (er en del vinduer), men kjører minisoftboks ved behov. Bruker primært 24-70mm og 105mm på D200. Mulig jeg setter 12-24 på D60 for litt fancy effekter.

 

Stikker til kirka litt i forkant (min. 30 min) og tar bilder av detaljer, gjester m.m. Satser på 24-70mm i kirka på åpen blender. Setter 50mm 1.8 på D60 i tilfelle dårlig lys. Håper på ISO under 800, men må trolig ty til minisoftboks tidvis.

 

Momenter:

  1. Får med meg nervøs brudgom mens han sitter og venter.
  2. Tar av brud+far ved innmars. Bruker 24-70 + softboks her.
  3. Prøver å få med meg blikk og stemning.
  4. Tar bakfra av seremoni, men kan også komme meg helt frem, siden det er vegger jeg kan gjemme meg bak. Dermed bare 2-4m unna under selve vielse. Ingen blits her.
  5. Ut igjen for å få med kysset. Mulig blits.
  6. Løper som en tulling bakerst i kirka for å få en serie med bilder på vei ut. Blits/ikke blits. Primært 24-70mm.
  7. Tar bilder av klemming og kosing ved utgang. Hyggelige øyeblikk.
  8. Tar bilder på trappa. Instruerer på forhånd om at de skal se på MEG.
  9. Fort som f. inn i bil og kjører til location.

Location er en gammel sliten og rustikk garasje uten endevegger som er stylet opp som partylokale. Tar bilder rundt på området. Noen sittende i garasje, andre mot natur. Noen mot rå værbitt trevegg. Kommer an på vær.

Dette er den situasjonen jeg er mest usikker på, siden jeg ikke har mye erfaring med å dirigere fotoobjektene. Også litt uerfaren med å være kreativ med perspektiver. Tips mottas med takk! Satser på 24-70mm meste av tiden. En anelse nedblendet, avhengig av behov for dybdeskarphet (vil jo ha skarp nesetipp også :) ). Kommer trolig til å bruke en del CLS med blitsene. Mulig snoot mot hår bakfra. Paraply 45-ish grader fra siden (på stativ) og mulig reflektor. Også mulig at softboks brukes fra andre siden. Avhengig av lysforhold. Må vel i så fall kjøre snoot og paraply på A, softboks på B. Kommentarer til dette?

Har bare en time på location, og kanskje mindre. Er dette fullstendig suicidalt? Personlig tror jeg at folk må spise frukt en noe forlenget periode uten brudeparet.

 

Under mottagelsen ved selskapslokalet er målet å ta flest mulig bilder av mennesker, men uten at de er for obs på meg. Mulig at 105mm duger her, men kan også hende at jeg lurer frem 18-250mm på D60, tross "dårlig" bildekvalitet på denne. Håper å kunne kjøre dette blitsfritt, men også mulig at jeg drar frem softboksen og kjører gruppebilder med 12-24 på moderat wide med fullt poseringshællvette. Kommer an på setting. Hvis vi kommer sent, og man må rett til bords, tenker jeg å kjøre sistnevnte gruppebilder ved bordene. Tar også bilder av fine detaljer i lokalene. Bordoppsett m.m. Sistnevnte kan jeg også rekke mellom frisør og kirke. Må finne ut når de pynter.

Tar ellers litt bilder utenfor kirke og selskapslokale som fyll. Fine duer på gravstenene, blomster, bier, you name it.

 

Så til det store spørsmålet:

Er jeg på nett her?

Hvis ikke så er det jo synd, for det er ingen vei tilbake. Jeg føler meg selvfølgelig nervøs, men fattet. Jeg har de tekniske kunnskapene til å gjennomføre dette, men jeg har litt dårlig selvbilde på det kreative. Er redd for å ikke få frem det beste av paret.

For å hjelpe meg selv har jeg printet ut en hel haug av screenshots av diverse bryllupsfoto, og jeg tenker å herme en del av dem.

 

Noen som har noen tips til en litt nervøs stakkar?

 

Mvh

Eirik

 

EDIT: Jobbet en del med lesbarheten. Innhold ikke endret.

Endret av Eirik2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

eneste er vel et ekstra batteri til reservekamera skader ikke. Og om du kunne fått lånt deg en 70-200 hadde jo det vært ypperlig til innendørs i kirka og "candid". Ellers høres det ut so du trenger en assistent for å få gjort alt det der:p

Lenke til kommentar

Det virker som du har planlagt det aller meste her, selv har jeg gjort dette to ganger så jeg tillater meg å gi følgende råd, kanskje selvsagte;

 

Vær SJEF - ikke vær redd for å instruere de involverte, ta initiativ

Snakk med presten på forhånd, få deg en god plassering. Avklar om du får bruke blitz i kirken under sermonien.

Når bruden/faren kommer inn i kirken er det ikke tid til eksperimentering, kjør "safe", gjør det enkelt, pass på at du får kort nok lukkertid.

 

Du har planlagt en forholdsvis avansert lyssetting som sikkert vil fungere. Likevel, ikke la dette hemme deg, det viktigste er å fange de rette øyeblikkene - om ikke hårlyset sitter 100% så er det ingen katastrofe - bortsett fra for deg selv da :)

Lykke til..

Endret av olar0701
Lenke til kommentar

Alt det fototekniske ser det vel ut til at du har tenkt på. Selv ville jeg vel lagt igjen en del av utstyret hjemme. Det kan fort bli for mye, og tiden går fort i sånn fotografering.

 

En ting som du ikke må glemme...dette er BRUDENS dag. Hun skal være i fokus (nei, ikke sånn fototekniske...). Husk at du tar med deg noe småtteri som kan redde dagen hennes.

 

Dette kan være tape (for å lime fast slør e.l. som blåser i vind), noe bruden kan stå på (hun vil jo ikke møkke til de fine og nye skoene sine), hårnåler eller hva det heter. Og andre sånne type ting som kan redde dagen hennes.

 

Ta også en god prat med hennes forlover. Hun bør kunne se etter ting som vi gutta kanskje ikke ser. Sånn som at sminke, hår, kjole, smykker o.l sitter riktig. Akkurat smykker, det er fint lite som er mer irriterende enn et halssmykke som henger feil fordi låsen har snurra seg foran...

 

Foreslår videre at rekkefølgen du tar bildene i bestemmes etter hvor mange som skal være med. Her har du sikkert en avtale med brudeparet. Men mange har det omtrent slik, og i denne rekkefølgen:

 

Hele slekta (Det Store Gruppebilde)

Nær slekt

Brudepar m/forlovere

Brudepar

Brudgom

Brud

 

For hvert steg styrer du folk unna plassen. De skal vekk. Og andre fotografer holder du unna "ditt" område. Vær sjef, bestemt men ryddig.

 

 

Sikkert mange andre ting å tenke på i sånne settinger også. For meg er det to viktige ting når det gjelder bryllupsbilder:

 

Må jeg ta sånne bilder, NEI.

Kan jeg takke NEI, ja det kan jeg...

 

 

 

Men lykke til, uansett.

Lenke til kommentar

Hei dere!

Takk for mange fine innspill.

For å svare litt kronologisk:

 

Skulle gjerne hatt batteri til reservekamera, men det er ikke mitt og jeg har ikke budsjett til det.

 

Olar 0701 - når du sier "kjør safe" på innmarsj, mener du da eksempelvis 24-70 satt til 24. Softboks og SB800 på sync-kabel litt opp til venstre. Knipse noen tette når de nærmer seg slutten av gangen. Enig?

 

Lyssettingen er en "hvis tid og mulighet"-greie. Jeg låser meg ikke til den, og slike ting som hårlys blir definitivt noe jeg bare tar om det ikke tar all tiden jeg skulle brukt til å få mange forskjelllige komposisjoner.

 

Rogkas - takk for tips om nødutstyr. Har en skikkelig bra tape som taper ALT (også under vann). Den blir med.

Kommer også til å be om at hennes forlover er med.

 

Må jeg ta sånne bilder, NEI.

Kan jeg takke NEI, ja det kan jeg...

 

Ja, jeg tar den. Men jeg vil prøve dette nå for å se om det er noe for meg. Hvis jeg synes det blir for mye stress og ansvar, så blir det siste gang.

 

Men for å få litt bedre selvbilde på komposisjon... Er det noen som har et godt tips på en bok om portrettfoto? Gjerne inkludert belysningstips.

 

Takk igjen!!

 

Mvh

Eirik

Endret av Eirik2
Lenke til kommentar
Tittelen ga meg helt andre assosiasjoner enn at du skulle være bryllupsfotograf :blush:

 

Hehe! :) Jeg forventer nok ikke at dette blir en photoshoot av det frekke slaget.

 

Jeg har forresten kjøpt meg bøkene:

 

Portrait Photography Handbook (Monte Zucker)

Light, Science & Magic - An introduction to Photographic Lighting (Hunter, Biver, Fuqua)

 

Så får vi se om de inspirerer. :)

 

Mvh

Eirik

Lenke til kommentar

Har du vurdert å ta med deg en assistent? Det vil være mange fordeler med å være to, og om assistenten også tar bilder vil sjansen for at du får dekket inn de viktigste aspektene være så mye større. Du kan jo ikke være over alt til enhver tid, og skulle noe gå galt kan assistenten fortsette fotograferingen eller gå å fikse problemet mens du fortsetter å fotografere. Dere vil også ha to ulike stilarter, og det vil sette en ny dimensjon på det hele (assistenten kan eksempelvis skyte vidt mens du skyter nærme). Du vil også slippe å skifte linser i hytt og gevær og dersom du mot formodning ikke skulle få til blinkskuddet under en nøkkel-event er sjansen alltid der for at assistenten fikk det.

Endret av fargoth
Lenke til kommentar

Ville være litt forsiktig med å være for mye sjef som olar0701 antyder over, ikke alltid det blir godtatt like godt lenger at fotografen styrer bryllupet (var mer vanlig før). Noen ganger må man selvsagt være litt sjefete, men anbefaler å vise måtehold.

 

Vil også gjøre deg oppmerksom på at det kan by på problemer å balansere lyset under forberedelsene, da de sannsynligvis kommer til å bruke kunstig lys som ikke er særlig likt (fargetemperaturmessig) som dagslyset (du sier det er en del store vinduer). Kan by på utfordringer, løsningen kan være å trekke for gardiner og balansere blitsen til det kunstige lyset med fargefilter, eller bruke vinduslyset og overstyre det kunstige lyset med blits. Bare noen tanker i farten. :)

Lenke til kommentar
Olar 0701 - når du sier "kjør safe" på innmarsj, mener du da eksempelvis 24-70 satt til 24. Softboks og SB800 på sync-kabel litt opp til venstre. Knipse noen tette når de nærmer seg slutten av gangen. Enig?

 

Når bruden m/følge kommer inn i kirken, har du ikke tid til å eksperimentere. Derfor tar du prøvebilder FØR innmarsjen for å se hvordan lysforholdene påvirker lysmåleren i kameraet. Kanskje må du overkompensere for lys som kommer inn gjennom vinduer/dør? Softboksen på blitzen vil vel ikke ha noen nytte her på såpass langt hold, den reduserer også effekten på blitzen.. Kanskje bør du satse på høyere iso istedet for blitz, men det kan jo selvfølgelig være såpass mørkt at blitz er uunngåelig.

 

I forhold til å "sjefe" så bruker du sunt bondevett, mener ikke at du skal være helt "nazi" heller. Skal du ta gruppebilder o.l så er du nødt til å instruere for å få et godt resultat - det kommer du ikke utenom.

Endret av olar0701
Lenke til kommentar
I forhold til å "sjefe" så bruker du sunt bondevett, mener ikke at du skal være helt "nazi" heller. Skal du ta gruppebilder o.l så er du nødt til å instruere for å få et godt resultat - det kommer du ikke utenom.

Da er vi enige, det kom ikke så godt frem i ditt første innlegg i tråden. :)

Lenke til kommentar

Det er nok litt som å skyte arrangerte portretter til intervjuer eller lignende.

 

Du kan ikke være for sjefete, da ødelegger du kontakten. Men dersom du lar motivet vinne for mange slag (nå syns jeg du skal fotografere meg her, kan du ikke få meg foran dette bildet, nå er det vel på tide at du bruker litt blits, jeg ser tjukk ut, ikke ta bilde ved rotet, ta bilde av hunden min) blir du for underdanig, og da går det ut over resultatet.

 

Du er helt nødt til å vise at du faktisk har en jobb å gjøre, men samtidig ikke hovere eller virke frekk, slem, overlegen eller sarkastisk.

 

Tricky. :)

Endret av Simon Aldra
Lenke til kommentar

Et tips dersom du har litt tid til forberedelse:

 

Scott Kelby har egne kapitler om bryllupsfotografering i sine bøker "The Digital Photography Book 1 & 2", her peker han på en drøss med enkle og greie tips for bryllupsfotografering. Du får bøkene billig på amazon.co.uk, og så tror jeg at de er til salgs i norsk utgave på JapanFoto-butikkene. Anbefales.

 

J

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...