Gå til innhold

Utnytte husvertens trådløse internett i eget nettverk

Anbefalte innlegg

Ok tusen takk..

Men bare for å være sikker, dette krever ikke at husværten må gjøre noen innstillinger i sin ruter? Og det spiller ingen rolle hvilken ruter eller oppsett han har. For det vet jeg ikke..

Det er slik jeg forsto det, men greit å være sikker før jeg handler..

Og en ting til, når du sier at du har ditt nettverk og leieboeren sitt nettverk. Så får ikke du tilgang til filer delt på hans nettverk og han får ikke tilgang til filer delt på ditt nettverk?

Dette er litt viktig da det ikke er ønskelig at han skal få tilgang til bilder osv som blir delt :)

Endret av EldarH
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ok tusen takk..

Men bare for å være sikker, dette krever ikke at husværten må gjøre noen innstillinger i sin ruter? Og det spiller ingen rolle hvilken ruter eller oppsett han har. For det vet jeg ikke..

Det er slik jeg forsto det, men greit å være sikker før jeg handler..

Og en ting til, når du sier at du har ditt nettverk og leieboeren sitt nettverk. Så får ikke du tilgang til filer delt på hans nettverk og han får ikke tilgang til filer delt på ditt nettverk?

Dette er litt viktig da det ikke er ønskelig at han skal få tilgang til bilder osv som blir delt :)

Trenger ikke å gjøre noe på husverten sin router, det eneste du trenger er nettverksnavn og passord.

Som jeg skrev har jeg satt opp 2 nett ja hovedrouter med range 192.168.1.1 --> 200 hybelen sin repeater med range 192.168.2.1 -->200 så maskinene på de forskjelige nettene kan ikke se hverandre :)

Lenke til kommentar

Nå er ruteren kommet men jeg får ikke dette til.

Det jeg har problemer med er å få koblet min ruter til husvertens. Han har Wep shared sikkerhet/kryptering eller ka det heter og det er vel ganske enkle greier, men jeg får det ikke til å fungere..

Lenke til kommentar

Søkt litt å sett at dette er vist noe andre også sliter med. Men det går ann å legge inn egne komandoer i oppstarten og når jeg legger inn denne linjen wl join SSID'min key xxxxxxx amode shared så fungerer det.

Men dersom ruteren detter o.l. fungerer det ikke lengre da dette bare blir kjørt under oppstarten.

Litt rart at det ikke skal fungere i menyene..

Forslag motaes med takk

Endret av EldarH
Lenke til kommentar

For å finne beste signal kan du sette på en nedlasting og trykke ctrl_alt_delete og velge nettverk. Plasser routeren der du har størst hastighet på nettverk.

Bruker du client_bridge mot husvert så pass på at du bruker ipadresse i samme subnett (Eks: 192.168.1.x) som naboen. Du finner ut subnettet ved å connecte deg direkte med trådløs PC og se hva du får der.

Endret av la7dfa.com
Lenke til kommentar
For å finne beste signal kan du sette på en nedlasting og trykke ctrl_alt_delete og velge nettverk. Plasser routeren der du har størst hastighet på nettverk.

Bruker du client_bridge mot husvert så pass på at du bruker ipadresse i samme subnett (Eks: 192.168.1.x) som naboen. Du finner ut subnettet ved å connecte deg direkte med trådløs PC og se hva du får der.

Det som er merkelig er at jeg får alt til å fungere når jeg kjører denne komandoen: "wl join SSID'min key xxxxxxx amode shared" men med å fylle ut de samme opplysningene i innstillingene fungerer ikke. Probleme er jo at jeg må inn å kjøre denne manualt når jeg av en eller annen grunn detter ut..

Lenke til kommentar
Du må laste nyere versjon av DD-WRT. Se denne tråden: http://www.dd-wrt.com/phpBB2/viewtopic.php?t=43206

Ok, det høres jo ut som en riktig vei å gå. FÅr ikke linken i denne posten til å fungere.. Jeg har en nyere versjon enn det han i tråden hadde.

Firmware: DD-WRT v24-sp1 (07/27/08) std

Syns det var litt vel mange alternativ på nedlastingssiden, noen som gidder å hjelpe meg med en link til den nyeste versjonen av DD-WRT jeg skal ha?

Lenke til kommentar

Det skjønte e, men tror ikke det lar seg gjøre.. Men takk for hjelpen. Det er vel ikke håp om at det blir rettet heller når det ikke er rettet til nå.

Lure på om det går ann å skripte noe slik at komandoen blir sendt på nytt om man mister tilknytning.. Slik det er nå har jeg bare fått til at det skjer ved oppstart av ruteren.

Lenke til kommentar

Er det ikke mye lettere å spørre om han kan få legge en kabel til seg fra hubben? Det er vel ikke mer enn et lite hull eller gjennom et trekkerør?

Hvis leietaker går med på å gjøre alt/mesteparten av arbeidet kan jeg ikke se hva som er i veien

....?

Lenke til kommentar
Er det ikke mye lettere å spørre om han kan få legge en kabel til seg fra hubben? Det er vel ikke mer enn et lite hull eller gjennom et trekkerør?

Hvis leietaker går med på å gjøre alt/mesteparten av arbeidet kan jeg ikke se hva som er i veien

....?

Utgangspunktet sikker riktig, men han skal ikke bo der så mye lengre. Og husverten er for det meste ute å reiser og han har ikke sett han eller hatt noe med han å gjøre siden de skrev kontrakt.

Derfor syns han vel det er greit å holde han utenom :)

Lenke til kommentar
Jaja, tror fortsatt det er mindre arbeid, hvertfall over tid å bare legge en kabel ned/bort/opp...

Det kommer ann på hvor kabelen må legges, gjennom hvilke rom og om det i det hele tatt lar seg gjøre, om om man får lov til det.

Det greieste hadde jo vært at dette bare fungerte eller at det gikk ann å skripte det slik at han sende komandoen på nytt dersom det ble brudd..

Var veldig ustabilt første dagen men no har det vært opp å godt siden.. Men hadde fortsatt vært greit at ting fungerte :)

Takk for hjelpen så langt.

Mulig jeg skal prøve å Tomato firmware, må først lese litt å finne ut av hva det er for noe :) Har ikke så mye greier på disse tinga :)

Lenke til kommentar
Mulig jeg skal prøve å Tomato firmware, må først lese litt å finne ut av hva det er for noe :) Har ikke så mye greier på disse tinga :)

Tomato er fint det å :) har brukt det en stund jeg også, men desverre er det ikke like mange muligheter som i DD-WRT. Vist ikke jeg husker feil støtter den ikke repeater mode, men den støtter bridge. om den støtter wep kryptering ved bridge vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Heisann.

Har hatt problemer med dette oppsettet en stund. Problemet er at den HP Bærbar PC som bare oppnår begrenset tilkobling når den koler seg til ruteren. Den får ikke internett.

Ved å starte ruteren på nytt fungerer dette av og til.

Tenkte jeg skulle se om det fantes noen oppdatering som løste dette og problemet med delt nettverk som ikke fungerer skikkelig.

Men syns det var litt vanskelig å finne ut akkurat hva jeg skal ha. Har i dag:

DD-WRT v24-sp1 (07/27/08) std

Ut fra datoen tenkte jeg at det kanskje er kommet noen oppdatering. Var på hjemmesiden men usikker på hva jeg skal laste ned.

Noen som har lyst å hjelpe meg litt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...