Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Ung og billån 200k

Bassibi

Anbefalte innlegg

Hei! Har i det siste sett meg ut biler på finn og autodb.

Har solgt min første bil og er klar for å høyne litt=)

Saken er at jeg vil ha en flott og god bil, gjerne med det lille ekstra.

Har endt opp på bilpriser oppmot 200,000. EKS. Lexus is200 og volvos60.

Er 20år, fast jobb/lærling, ca, 20-25k måneden e. skatt. Skal søke uten garantist, m bilpant da.

Regner med å betale egenandel på 20-30k

Så:

- Hvor lang til bruker det å ta hvis du selv møter opp i banken, til pengene er klar til å utbetales ?

(er ikke så spes artig å se seg ut biler når de blir solgt dagen etterpå, før du selv har kapital)

- Hva er deres erfaringer med billån på denne høyden?

- Er det noe spesielt jeg bør tenke på ang. billån?

- Hva trengs å ta med til samtalen hos banken?

- Hva ville dere gjort i deres situasjon?

Kom gjerne med tips, meninger og erfaringer =)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei! Har i det siste sett meg ut biler på finn og autodb.

Har solgt min første bil og er klar for å høyne litt=)

Saken er at jeg vil ha en flott og god bil, gjerne med det lille ekstra.

Har endt opp på bilpriser oppmot 200,000. EKS. Lexus is200 og volvos60.

Er 20år, fast jobb/lærling, ca, 20-25k måneden e. skatt. Skal søke uten garantist, m bilpant da.

Regner med å betale egenandel på 20-30k

Så:

- Hvor lang til bruker det å ta hvis du selv møter opp i banken, til pengene er klar til å utbetales ?

(er ikke så spes artig å se seg ut biler når de blir solgt dagen etterpå, før du selv har kapital)

- Hva er deres erfaringer med billån på denne høyden?

- Er det noe spesielt jeg bør tenke på ang. billån?

- Hva trengs å ta med til samtalen hos banken?

Kom gjerne med tips, meninger og erfaringer =)

Jeg lånte 180000 til bil da jeg var 20.

MEN, jeg tok sikerhet i mine foreldre sine hus og ikke i bilen, og fikk dermed egentlig et svar med en gang om at lånet var godkjent. Da slap jeg også å tenke på alder på bilen osv. Men endte selvsagt opp med en nyere bil :) Penge ble utbetalt etter ca 4 dager fra jeg skrev under lånepapirene

Selvsagt er 200k mye penger å bruke på bil, og vist du tenker å kjøpe bolig i nærmeste fremdtid er det ikke gunstig å ha så høy gjeld vs. ung alder. Det gikk greit for min del, men kjenner flere som har brent seg her.

Det du trenger å ha med deg i banken er som regel selvangivelse og 3 lønnslipper.

Lenke til kommentar

200000 i billån tilsvarer omtrent 4000 i mnd i 5 år. I tillegg kommer forsikring, service + reperasjon (typisk dyrere for gamle biler) + dekk, vindusviskere og andre typiske slitasjeprodukter, bensin, gebyrer (parkering/bom/piggdekk/kaskoskader/diverse små og store bøter). Totalt ville jeg ha regnet med 7000 i mnd på en slik bil. Da kommer verditapet i tillegg (minst 10% i året). Hvis du er uheldig med en girkasse eller noe annet dyrt så kommer dette selvfølgelig i tillegg.

Har du råd til å koste bort så mye penger på bil i etableringsfasen så er det bare å go for it!

Endret av Spartan
Lenke til kommentar

Om du har tenkt å kjøpe bolig snart ville jeg heller ha gått for en billigere bil for så om du har råd etter boligkjøp evt. bytte bil igjen når du har fått spart opp til høyere egenandel. Det hele koker ned til hva du har råd til og prioriterer, men det er nå hva jeg ville ha gjort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...