Windoge Skrevet 26. april 2009 Del Skrevet 26. april 2009 Jeg har en KIA Sephia som sliter med enormt oljeforbruk. Derfor gikk jeg til innkjøp av slipesett og nye ventiltettinger, og fikk mekaniker til å gjøre jobben for meg. Jobben ble utført i går, og når jeg i dag skulle hente bilen peilet jeg samtidig oljen. Da var det akkurat til "maks" merket på pinnen. Jeg kjørte ca 40 minutter og stoppet bilen når jeg kom hjem. Når jeg flere timer etterpå peilet oljen var den til min store forbauselse sunket til ca midt i mellom merkene på peilepinnen. Jeg fylte på til maks merket og kjørte ca 50 minutter. Når jeg kom tilbake igjen peilet jeg oljen, og da var den på maks merket fremdeles. Veldig snodig!! Noen som har vært borti det samme? Lenke til kommentar
Gjest member-63169 Skrevet 26. april 2009 Del Skrevet 26. april 2009 Stempelringer................... eller se om motoren er våt utvendig (lekker) Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 27. april 2009 Forfatter Del Skrevet 27. april 2009 Ingenting utvendig på motoren. Kan det tenkes at motoren har blitt "tørr" etter overhaling av topp, også har verkstedet fylt opp til maks merket, og når jeg da har kjørt første kjøretur etter overhaling, så fylles de tørre lagrene slik at pinnen viser mindre olje på neste peiling? Lenke til kommentar
Gjest member-63169 Skrevet 27. april 2009 Del Skrevet 27. april 2009 ja sikkert det. leste litt feil der det sto: "Jeg fylte på til maks merket og kjørte ca 50 minutter. Når jeg kom tilbake igjen peilet jeg oljen, og da var den på maks merket fremdeles" var litt trøtt og leste at den var tom igjenn. det går nok ett par liter i motoren ja, oljefilter tar sikkert en halv liter alene. Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 27. april 2009 Forfatter Del Skrevet 27. april 2009 Det kan høres fornuftig ut da dette er en motor som ikke har den største oljekapasiteten. Må nok kjøre litt mer for å finne ut om det fremdeles forbruker olje, men håper jo som sagt at det var en del olje som måtte "synke" ned i motoren under kjøring. Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 27. april 2009 Forfatter Del Skrevet 27. april 2009 Etter mye kjøring i dag må jeg bare komme til den konklusjon at overhaling av motortopp, samt bytting av ventiltettinger ikke hjalp på oljeforbruket. Vet snart ikke hva jeg skal. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 27. april 2009 Del Skrevet 27. april 2009 Spørs om den kanskje trenger ei honing og nye stempelringer. Ryker den noen gang? Lenke til kommentar
Guggedal Skrevet 29. april 2009 Del Skrevet 29. april 2009 Ryker den blått, forbrenner den en del olje. Siden ventiltettinger er skiftet, ville jeg prøvd meg på stempelringene... Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 29. april 2009 Del Skrevet 29. april 2009 Ble toppakning skiftet i samme slengen? Hvis ikke er det enten den, eller deffekte stempelringer. Tatt en kompresjonstest (avslører blant annet lekkasje fra utslite stempelringer). I værste fall kan det finnes en innvendig sprekk i blokk som lekker olje over til en sylinder, men dette er svært lite trolig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå