Gå til innhold

PX80 eller PG6000 ?

Anbefalte innlegg

Ser ut som lg stikker av med seieren i mine øyne nå. Noen som har noen billig stativ og henge de på? :)

Fint å høre du får billige stativer hos Feks Biltema som Just-Me skriver samt jeg tror Clas Ohlson også har noen rimelige og greie du kan bruke.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hoho så lyst jeg har til å hive meg på disse diskusjonene :) Har holdt meg borte en stund, men må få fyre litt bensin på bålet.

Hvor mange av dere er det egentlig som har hatt PX80 og PG6000 hjemme? Har dere noen gang tenkt over at dere sannsynligvis ville blitt vel så fornøyd med motsatt valg? Når en har tatt et valg og er fornøyd, så har en gjort et godt kjøp - men det er ikke nødvendigvis det beste.

De som har diskutert med meg før vet at mitt holdepunkt er ved PX80, uten at jeg har noen av dem selv. Men, jeg har faktisk fiklet en del med begge. For meg bunner det mest ut i sortnivå. Jeg kan ærlig talt ikke skjønne hvordan enkelte kan neglisjere det. Det er påfallende tydelig i batcave så vel som i ett opplyst butikklokale. Sortnivå er vesentlig for dynamikk.

Det er mer enn aftenbladet som er enig med meg. Begge de store norske testmagasinene "Lyd & Bilde" og "Hjemmekino" gir PG6000 og PX80 henholdsvis 5 og 6, hvor største trekkpunkt for PG6000 er sortnivå. Hjemmekinos litt mer vitenskapelige tester avslører også vesentlige kontrastforskjeller. PG6000 måles inn på 536:1, mens PX80 måles til overlegne 1979:1. Data er hentet fra nr. 6 2008. Det påpekes riktig nok at PG6000s kontrast oppleves bedre enn hva målingene tilsier, men det er klart en nesten 4 ganger høyere kontrast har noe å si for bildet.

For å avslutte mitt innlegg vil jeg si at jeg egentlig ikke vil anbefale noen av dem om budsjettet tåler et lite strekk. De blir rett og slett parkert av de påtrappende 2009-modellene. Jeg har i det siste fiklet litt med LGs nye toppserie PS8000, og må si jeg liker den svært godt (usikker på om den komemr i 42"). Ellers kan Panasonic G10 nevnes som en bra kandidat. Den gjør det skarpt i tester, og skal ha et sortnivå rundt Pioneers entry 8. generasjon.

Lenke til kommentar

Siden Pioneer har lagt ned plasmaproduksjonen sin så er det Panasonics PDP teknologi som er mest spennende.

Dette øker lysstyrken, kontrasten og ikke minst sortnivået. I tillegg har strømforbruket blitt kraftig redusert og det skader ikke siden en del plasmaskjermer trekker strøm som en panelovn.

Panasonic har også gått et skritt videre når det kommer til plasmateknologiens største problem, nemlig retention. Jeg leser at disse skjermene nesten er like sterke på dette som Pioneer.

Den nye G10 skjermen ligger også veldig lavt i pris og i løpet av få måneder så tipper jeg man kan kjøpe denne skjermen til under 10 000 kroner.

Jeg kikket på den nye S8 serien på Elektrofilmessen, men slik jeg forstår det så er det ikke ny plasmateknologi i den. Bare en forbedring av den gamle… Stemmer dette? Det jeg fikk med meg er at LG fremdeles sliter litt med lysutslippet og selv om sort har blitt bedre så er S8 serien på nivå med Pz80 – 85.

Ellers er vel alle enig om at sortnivå er meget viktig for dybdeopplevelsen. Evnen tv-en har til å vise sort øker også skjermens evner til å vise korrekte farger.

Billedkvaliteten på en PX80 er i så måte bedre enn PG6000 siden sortnivået skaper mer dynamikk. Allikevel er det slik at noen vil han design og flere innstillingsmuligheter og da er PG6000 et bra valg.

Personlig ville jeg sittet litt på gjerdet siden de nye modellene er på vei og prisene ser ut til å holde seg ganske lave. PG6000 og PX80 er fjorårets modeller. Hvorfor ikke skaffe seg en av årets? PDP har så mange fordeler at det er verd å vurdere… Sterkt!

http://www.amentio.no/PartDetail.aspx?q=p:2374758;c:36209

Endret av Bava
Lenke til kommentar
De nye seriene til Panasonic har rette og rene linjer og i så måte helt nøytrale...

Det som designmessig svikter litt på PX80 er den buede linjen og den er fjernet på de nye modellene.

Ser faktisk helt lik ut som PZ85 med den tragiske leppa ut (må være samme chassie) ikke pent men folk har forskjellig smak...

Lenke til kommentar

Helt enig at panasonic kunne hatt et større fokus på design. Det er spesielt de sølvgrå partiene jeg misliker.

Når det er sakt synes jeg faktisk ikke LG heller var så heldig med dasignet på PS8000. Ramma er alt for feit, selv om den er mer stilren.

Panasonic har vist at de kan design med V-serien. Ellers er Samsungs 8-serie utrolig spennende. Den skal være like tynn som LED-modellene, ha et sortnivå i klasse med Pioneer, en av markedets beste bildebehandling, og en meget velfungerende mediafunksjon. Får håpe det stemmer, den har hvertfall fått en fanklubb: http://avforum.no/forum/tv-apparater/87465...-ps-xxb855.html

Pris og størrelse gjør den ikke helt aktuell for tråden, men ville bare nevne den siden Samsung oftest ikke blir nevnt i dette selskapet.

LG har ingen ny plasmateknologi, men har (selvfølgelig) utviklet et nytt panel. Sortnivået skal til sammenlikning være på nivå med Panasonic PZ800. Ved siden av PG6000 er sort merkbart forbedret, og nå relativt bra - selv i lyse rom. Det er først og fremst i lysere partier og farger skjermen imponerer. Sortnivået er bra nok til at en ikke irreterer seg, men det er enda godt synlig at det kunne vert mer trykk i bånn (lavere IRE) som ved Pioneer.

Panasonic G10 er testet av HDTVtest: http://www.hdtvtest.co.uk/news/panasonic-t...20090415146.htm

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...