Perrern Skrevet 26. april 2009 Del Skrevet 26. april 2009 Jeg satt akkurat og tittet gjennom en gammel tentamens oppgave jeg skrev i fjor. Var et kåseri som jeg også fikk ganske god karakter på, den handlet om julen og hvordan julen har blitt direkte upfucked den siste tiden. Nå har jo sikkert ikke alle samme humoren som meg, men jeg håper dere kan se på det som litt artig lesing, jeg synes det var morsomt, så jeg vil dele med dere. jeg legger kåseriet i spoiler. Ting som irriterer og er rart i Jula Da er jula her igjen. Dette er en høytid hvor vi feirer Jesus fødsel, det var i alle fall. Nå feirer vi det på grunn av at nissen har bursdag. Og hvordan skal vi feire dette bedre enn å sage ned et tre nå midt under klima trusselen, for så å ta det med inn og pynte det med masse glasskuler og en stor stjerne. Tenk så mange trær som faktisk blir kuttet ned for at vi skal ha juletreet i stuen vår i en eller to dager. Tenk hvordan det for eksempel kunne spart klimaet vårt, men det er vel ikke så viktig. Og hvordan skal vi vise det bedre at vi feirer nissens bursdag enn ved å sette opp store nisser i tusen forskjellige farger som blinker. Disse nissene er jo livsfarlig fordi de står så nær veien og blinker så mye at det ødelegger jo øynene til de som kjører bil. Og hva er ikke bedre enn å tilbringe julaften på sjukehuset grunnet en trafikkulykke? Det er heller ikke så veldig behaglig å se på, fordi husene blir jo borte i alle lysene og statuene av nissen som henger på veggen. Og hvis det er gjerde rundt huset så kan vi vel likeså godt dra 19 forskjellige lys langs det også. Det er også en skikk at barn skal kle seg ut som nisser og gå fra dør til dør og synge julesanger for å få godteri eller klementiner. Men dette har jo aldri nissen gjort, så det eneste som kommer ut av det er at barna får godteri og de som åpner døra får falsk synging og får lov til å gi godteri til barna. Det er jo også en av to dager hvor barna faktisk får lov til å ta imot godteri fra fremmede mennesker så jeg skjønner jo hvorfor de gjør det. Men nissen er nok kanskje den personen som har misforstått jula mest. Fordi han deler jo ut gaver til alle sammen på sin egen bursdag, som også er den eneste dagen han jobber. I tilegg til det så er det litt gøy hvordan nissen kan være så snill mot oss mennesker når han vet at han vil miste hjemmet sitt på nordpolen grunnet menneskeskapt global oppvarming. Mange av disse nye skikkene kommer (som nye skikker flest) fra USA. Før så hadde vi for eksempel tre farger når vi feiret jul, det var rød, grønn og gul. Nå har vi alle regnbuensfarger komplett med lilla, hvit, svart og oransje. Fargene er jo kanskje det som kjennetegner Amerikansk jul best men det er ikke det eneste vi får. Vi får heller ikke lenger lov til å spise reinsdyr kjøtt fordi det kan jo være Rudolf. Høytidelig barne-tv er noe som også har forsvunnet. Før så var det en skikk at familien min satt samlet og så på julekalenderen på tv. Dette har jo familien vokst i fra, men min mor ser fortsatt på det fordi hun synes det er juletradisjon. I fjor ble hun ganske sur fordi da skulle ikke NRK sende blåfjell eller The julekalender, da skulle de sende barnas supershow. Dette er noe som ikke har noe med jul å gjøre i det hele tatt, så hvordan skal det da gi julestemning? Jula starter også mye tidligere enn før, nå starter jo butikkene å pynte til jul i november. Og hadde det ikke vært for halloween 31. Oktober så hadde de sikkert startet med en gang sommerferien var over. Vi har heldigvis fortsatt noen gode tradisjoner igjen, for eksempel det at det alltid blir sendt ”juletegnefilmer” på julaften, eller at vi alle sitter og ser på grevinnen og hovmesteren på lille julaften. De andre tradisjonene vi har er at vi skal spise god mat på julaften, for eksempel kalkun. Vi skal også gi gaver til hverandre. Vi skal også dra i kirken på julaften. Jeg tror det er fordi vi skal minne oss selv på at det faktisk er Jesus fødsel vi skal feire og ikke nissen sin, men dette er glemt med en gang vi kommer ut at kirken. Nå i det siste er det også blitt en mote å gi hverandre gaver som man aldri får. Dette er for eksempel et bilde av en geit som man tydeligvis eier et eller annet sted i ”langtbortistan”. Men du får ikke eie det så veldig lenge for med en gang du får bilde og beskjed om at du eier den får du også beskjed om at den tilhører en stakkars bonde som trenger mat eller noe lignende. Hvis ikke du får en geit så kan du faktisk få en ekte hjelpearbeider, dette er en presang som strider med de fleste etiske normer, men hvem har ikke lyst til å eie et menneske? Men akkurat som geite får du beskjed om at du eier ikke mennesket. Det er her det blir litt rart, fordi du får da i gave at du har sendt en hjelpearbeider ned til et land i nød. Eller du får beskjed om at du nettopp fikk en geit som uten tillatelse fra deg bare har blitt gitt bort til en annen person. Altså er det nesten som å gi deg en betalt flybillett til et eller annet sted å si du får i gave at vi har sendt en person du aldri har møtt til det stedet. Eller at gaven du får er gaven å kunne gi bort en gave. Jeg håper dere alle skjønner sånn halvveis at jeg prøver å få fram hvor komplisert og rart dette her er. Men de sier jo det at det alltid er bedre å gi enn å få. I dette tilfellet tror jeg det i alle fall er lettest å gi, fordi da slipper du å tenke over det. Dette var bare et lite innblikk i hvordan vi feirer jul i dag. Alt som jeg har skrevet er satt ganske på spissen og jeg håper alle skjønner det. Jeg personlig er ganske glad i julen og synes det er en tid som ikke skal brukes til å feire Jesus eller nissen, men som skal brukes til å kose seg sammen med familien. Bare sånn at det er klart så er det jeg som har skrevet oppgava, så hvis dere skal bruke den til noe, gi meg kreditt for det takk Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå