Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Racing, Cross eller Scooter?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan nevne at Derbi GPR, og nyeste Aprilia RS, som forresten er en kopi av Derbi. Er motoren 80cc mens sylinder er 50. På de fleste sykler må man bytte dyser ved installasjon av effektanlegg, det trengs ikke på de to, da dyse/forgasser som er der er tilstrekkelig. Jeg sier ikke at alle mopeder er bedre enn alle scootere, husk det, men kjøper du en god moped, tar den hvilken som helst scooter.

Vel, optimalt turtall? Man kan jo tenke seg hva som akselerer fortest av en moped eller scooter, der mopeden girer hardt, og veldig fort. Eller scooteren som har en mer behagelig og myk start... Og ja NOEN mopeder går mye bedre når man kjører fort, enn scootere. Kan nevne at bremsene på de jeg nevnte øverst, er EKSTREMT mye bedre enn hvilken som helst scooter eller annen moped. Og igjen, hva veier mest? En scooter eller en moped? Dimensjonerer de bremser etter dette? Ja. Som oftest vil bremse effekten på en moped være bedre. Helt seriøst, veldig mange scootere har kun skivebrems foran, og trommel bak...

Endret av Revolution
Lenke til kommentar

er ikke noe myk start på scooter. det kan du jo velge selv. den kan starte på 2k omdreinger eller rett på turtallskicket. feks 10 000 omrdreinger.

 

du må jo bytte dyse på dem og. så du mener det er for stor dyse originalt på den? motoren er 80cc? wtf er ikke på motoren du måler cc. er jo sylinderen.

 

btw skivebrems foran og trommel bak holder lenge. er mange motorsykkler som har kun det. og har du planer om å kjøre fort så kjøper du en med skive forran og bak.

Lenke til kommentar
Kan nevne at Derbi GPR, og nyeste Aprilia RS, som forresten er en kopi av Derbi. Er motoren 80cc mens sylinder er 50. På de fleste sykler må man bytte dyser ved installasjon av effektanlegg, det trengs ikke på de to, da dyse/forgasser som er der er tilstrekkelig. Jeg sier ikke at alle mopeder er bedre enn alle scootere, husk det, men kjøper du en god moped, tar den hvilken som helst scooter.

Vel, optimalt turtall? Man kan jo tenke seg hva som akselerer fortest av en moped eller scooter, der mopeden girer hardt, og veldig fort. Eller scooteren som har en mer behagelig og myk start... Og ja NOEN mopeder går mye bedre når man kjører fort, enn scootere. Kan nevne at bremsene på de jeg nevnte øverst, er EKSTREMT mye bedre enn hvilken som helst scooter eller annen moped. Og igjen, hva veier mest? En scooter eller en moped? Dimensjonerer de bremser etter dette? Ja. Som oftest vil bremse effekten på en moped være bedre. Helt seriøst, veldig mange scootere har kun skivebrems foran, og trommel bak...

 

Hahahaha, 80ccm motor. Noe av det beste jeg har hørt :!: :!: :!:

Motoren er 50ccm, ikke noe 80cc.

En må også bytte dyse ja, hvis ikke går den for tynt og du kan risikere å skjære den.

 

Men kjøper du en god moped, tar den hvilken som helst scooter? Javell?

Trodde de fleste hadde fått med seg at nesten alle orginale scooter tar orginale mopeder. Utenom 4taktere som TMs, Viking osv.

 

Ja kan jo tenke seg det, tenker du på scooter har du rett. gire 5ganger for å komme til 45 vs gire 0 ganger for å komme til 45, hva går fortest? Jo en scooter, nettopp fordi den kun har 1 gir(plombert) og derfor går på det "beste" turtallet den kan.

Kan jo virke som om den har myk start, men du drar fortsatt ifra en moped. Jeg dro nettopp en gir moped med scooteren min, begge uplomberte. Han med mopeden er ei lita spinkel flis, jeg er både høyere og veier mer enn han. Jeg suste lett ifra han, hadde ikke nubbekjangs.

 

Noen mopeder går mye bedre når man kjører fort, hva mener du da? Går fortere? Mer stabilt?

Med samme trim går de nok ca like fort. De er nok minst like stabile, i tillegg er man mer skjermet for vind, regn osv på en scooter.

 

De fantastiske bremsene da?

Greit nok, de du snakker om har kanskje større skiver. Men så veier de en del mer.

Hvis du tenker på strl på kalipper så er ikke de så fantastiske heller, flere mopeder og scootere som kommer med 2stempla eller veldig store stempel også.

Greit nok det, du er fanboy. Jeg skal ikke stoppe deg.

 

Ja hva veier mest? Som regel veier gir moped litt mer enn scooteren, og racing sykkelen enda mer der igjen.

Har ikke du fått med deg at det er snakk om 50cc her? Ikke så mye vits å dimmensjonere bremsene her, er ikke snakk om så forferdelig fart heller. Men de er ikke de minste på de du snakker om nei.

Uansett så funker alle bremser godt nok til å bremse ned mopeden, så forstår ikke at du engang gidder å diskutere dette.

 

Helt seriøst, så har mange scootere skivebremser både forran og bak.

 

 

Jaja, mitt siste innlegg i den uendelige diskusjonen :)

Endret av .Butthead.
Lenke til kommentar
jepp scootere har mye større trim potensiale. ta deg en tur på youtube så kan du se hva jeg snakker om. trimmede scootere kjører lett fra lett mc.

aldri den scootern som går best e vell aprilia sr med "gameboy" trimm = chip tuning + andre trimm deler går det vell 110-120 + har en kompis som har aprilia rs 50 FP går omtrent 140-150 påflata !

Lenke til kommentar
jepp scootere har mye større trim potensiale. ta deg en tur på youtube så kan du se hva jeg snakker om. trimmede scootere kjører lett fra lett mc.

aldri den scootern som går best e vell aprilia sr med "gameboy" trimm = chip tuning + andre trimm deler går det vell 110-120 + har en kompis som har aprilia rs 50 FP går omtrent 140-150 påflata !

haha, aprilia sr dietech er ikke nærheten av det råeste engang :lol:

 

hvilket oppsett er det på den rs'en da?

Lenke til kommentar

Det jeg mente med 80cc, kunne dere funnet ut ved en kjapp googling. Alt untatt sylinder er dimensjonert for 80cc. Men kun de to jeg nevnte. Jeg mente mest UPLOMBERT moped, vs. scooter med fjernet variatorring osv. Der de "burde" stille likt. Dermed er diskusjonen en helt annen. Og dermed kommer bremse argumentet mitt frem, siden de nå kjører mye fortere. Burde nok nevnt hva jeg pratet om.

Og ikke kom og si at scooteren din er mer stabil i 80 enn en moped, det blir bare dumt. Over 60 og de begynner å riste som et helvete... Og de små hjulene deres hjelper heller ikke på der.

 

OG sist men ikke minst, ALLE mopeder er laget for å kjøre fortere enn den latterlige grensen på 45 km/t i Norge, teller det mer for deg og skjønne at noen er ment for å gå fortere enn andre?

Endret av Revolution
Lenke til kommentar

Mye uvitenhet om scootere her ja.

 

Scootere vil gå bedre enn mopeder, rett og slett pga at variatorer fungerer bedre enn vanlige gir. Om du ser bort fra gir/clutch og variator, så er scooter og vanlige mopeder det samme. Og med variator vil den yte sitt beste hele tiden, i motsetning til med gir. Da sier det seg selv at en girmoped ikke vil gå bedre enn en scooter.

 

Til trådstarter: Ikke kjøp racing moped. Ingenting er teitere enn det. De er bygd for aerodynamikk, noe som ikke er nødvendig på en moped, du får ikke så høye farter at det er veldig nødvendig.

Endret av Vycan
Lenke til kommentar
Mye uvitenhet om scootere her ja.

 

Scootere vil gå bedre enn mopeder, rett og slett pga at variatorer fungerer bedre enn vanlige gir. Om du ser bort fra gir/clutch og variator, så er scooter og vanlige mopeder det samme. Og med variator vil den yte sitt beste hele tiden, i motsetning til med gir. Da sier det seg selv at en girmoped ikke vil gå bedre enn en scooter.

endelig en til som har forstådt det :)

Lenke til kommentar
Hei!<3

 

Skal ta lappen i mai/juni og ser nå på Moped...

 

Men vet ikke åssen jeg skal ha...

 

Den skal brukes til å kjøres på asfalt/vei only...

 

 

Mest fra byen til senteret og slikt, egentlig ikke mer enn ca 1time om gangen.

 

 

Noen som kan gi anbefalinger hva som er "best"? greit hvis noen vil skrive noen pluss/minuser over de :)

 

Komfort og "kontroll" (hvor mye kontroll du har over kjøretøyet) er i fokus.

Hei!

 

Ser nå på moped jeg også

 

Skal ha en cross type derbi senda

 

Min skal også brukes til å kjøre på asfalt/vei

 

Se på cross derbi senda ;)

Endret av MMDH1602
Lenke til kommentar
Hei!<3

 

Skal ta lappen i mai/juni og ser nå på Moped...

 

Men vet ikke åssen jeg skal ha...

 

Den skal brukes til å kjøres på asfalt/vei only...

 

 

Mest fra byen til senteret og slikt, egentlig ikke mer enn ca 1time om gangen.

 

 

Noen som kan gi anbefalinger hva som er "best"? greit hvis noen vil skrive noen pluss/minuser over de :)

 

Komfort og "kontroll" (hvor mye kontroll du har over kjøretøyet) er i fokus.

Hei!

 

Ser nå på moped jeg også

 

Skal ha en cross type derbi senda

 

Min skal også brukes til å kjøre på asfalt/vei

 

Se på cross derbi senda ;)

cross er jo det som egner seg minst til trådstarters bruk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...