Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Racing, Cross eller Scooter?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kanskje det.

Men har du noen gang rørt ei reim?

De tåler faen meg mye, er ikke noe spaghetti om det er det du tror.

 

 

Ja? Lever på landet i 90åra fortsatt?

Forstår ikke hvorfor folk tenker slik egentlig.

Hva er det egentlig som gjør at scooter er for jenter?

Hvis en jente kjører moped da? Lesbe?

Lenke til kommentar

Hehe, her var det mye artige svar ja :)

Scooter er mye mer praktisk enn moped, uansett. Du har som regel litt rom under setet, slik at hjelm kan legges der når du parkerer scootern. Scootere akselererer også mye bedre enn plomberte mopeder. Trimmer du scootern din går den ekstremt bra, mye bedre enn en moped vil gjøre.

 

Selv kjører jeg moped, egentlig fordi jeg synes det er mer morsomt enn scooter. Kunne godt tenkt meg de fordelene til en scooter iblandt.

 

Men det er en vurderingssak. De som mener scooter er for jenter er fortsatt på fjortisstadiet. Mener du scooter er jentete kan du like godt ta med moped også, begge deler går dårlig i forhold til ordentlig motorsykkel.

Lenke til kommentar

Broren min var også slik som flere andre er.

"scooter er så jævla homsette"

Nå eier han scooter selv og synes det er morro som faen å kjøre rundt. Han er 21 år da, men fortsatt.(Har bil også da)

 

Jeg forstår godt at flere liker moped fremfor scooter. Kunne godt tenkt meg moped selv også.

Men det at moped er så ekstremt overlegent iforhold til scooter er jo bs.

 

 

Til trådstarter.

Prøv alle de tre variantene, helst flere forskjellige.

Som du sikker har fått med deg så hjelper det lite å spørre på et forum om dette.

Lenke til kommentar
Hehe, her var det mye artige svar ja :)

Scooter er mye mer praktisk enn moped, uansett. Du har som regel litt rom under setet, slik at hjelm kan legges der når du parkerer scootern. Scootere akselererer også mye bedre enn plomberte mopeder. Trimmer du scootern din går den ekstremt bra, mye bedre enn en moped vil gjøre.

 

Selv kjører jeg moped, egentlig fordi jeg synes det er mer morsomt enn scooter. Kunne godt tenkt meg de fordelene til en scooter iblandt.

 

Men det er en vurderingssak. De som mener scooter er for jenter er fortsatt på fjortisstadiet. Mener du scooter er jentete kan du like godt ta med moped også, begge deler går dårlig i forhold til ordentlig motorsykkel.

endelig en som har forstått det :D

Lenke til kommentar
der mopeden mister fart orginal;) i de fleste bakker ligger jeg i 40 originalt

Det er fordi scooteren din er låst på "1" gir, og alltid har masse kraft, men kan ikke nå høyere fart enn 45 ca.

 

Markelure, jeg tror ikke du vet hvordan en motor fungerer, en scooter originalt vil aldri (omtrent) gå fortere enn 45, pga. det jeg nevnte over. Det er ikke tilfellet på en moped, da den er plombert, det betyr, (ja, jeg forklarer deg det siden du ikke ser ut til å vite noe om det.) at eksospotten er underdimensjonert, det gjør at ytelsen fra sylinder blir mindre, da den bruker store deler av kraften sin på å presse ut eksosen. Men! På rett bakke, eller nedover, vil den klare å yte mye bedre enn 45 som oftest pga. den klarer og dytte eksosen og mopeden raskt nok. Fjerner du plomberingen på en moped sitter du gjerne med en sykkel som kjører i 80 rett frem, 60 opp, og 100 nedover. Mens scooteren kun kan gire opp i andre gir og maks gå 60-80 på flaten, og 45opp da den ofte ikke er sterk nok til 2gir oppover. (Forskjellig fra scooter til scooter.) Igjen, å bytte sylynder, stempel osv. er da sykkelen IKKE original! En 50cc moped kan kanskje være like rask som en original lettsykkel, fjerner du sperren på lettsykkelen igjen er det du som må trimme, enten ved å sette på effektanlegg, dreve om, eller bytte sylinder og sentrale motordeler. <- Kun ved det siste vil du klare å kjøre likt som en uplombert lettsykkel. Scooteren er drit og trimme også, den er ikke utstyrt for å yte i nærheten av det en 6trinns moped kan. F.eks er det faktisk luftkjølte scootere. Sett på trim på den du, så se hvem som får skjært motor dagen etter. Hvis du trimmer en scooter må du ofte bytte store deler av motoren, da en stor del, trenger en annen større del for å ikke ødelegges. Mopeder er mye lettere og bytte deler på, og ofte trenger du ikke bytte så mye, da systemene på mopeden av og til er overdimensjonert litt. En scooter akselerer fort ja, men lær deg og gire så skal du se at du lett kjører forbi dem med selv plomberte mopeder.

Lenke til kommentar

jeg har aldri sagt at en original scooter kjører ifra en lett mc :lol: jeg snakker om trimmet scooter.

 

og jo jeg vet godt hvordan en motor fungerer :lol:

 

selfølgelig kjøper du jo ikke en luftkjølt scooter får å trimme skikkelig. og nei de skjærer seg ikke for det. de som lager sylinderene vet jo hvordan kjølingen er og "vurderer" det etter det.

Lenke til kommentar

Jeg kjørte trimma luftkjølt scooter i over et halv år, men så bytta jo jeg sylinder og stempel hver eneste dag..(Not) Bytta ikke en drit i løpet av det halvåret.

Det var heller ikke noe dritt å trimme den.

 

Den er vel utstyrt ca like godt som en girmoped, vet ikke jeg om du sammenligner en Starway med de nyeste Aprilia racing sykklene da. Men sammenligner du en scooter og en girmoped fra samme alder så takler de samme hastighet minst like fint.

 

Sånn er det jo på girmoped også da.

Skal du ha trim sylinder så må du ha ny clutch, kanskje drev osv.

Hvilke store deler av motoren er det du snakker om på scooter egentlig?

 

Mye lettere å bytte deler på.

Hva tenker du på da? Lettere å komme til eller lettere å bytte?

Hvis det er bytte du tenker på, så vil jeg nesten tro det er enklere på scooter enn på girmoped.

Sylinder er likt, forgasser er likt, potte er nesten likt. Eneste er clutch, variator/drev osv. Clutch er jo piece of cake på scooter, samme med variator. Dog går det nok litt fortere på en girmoped.

 

Hva er det du må bytte så mye oftere på scooter enn på girmoped da?

Reima? Nei, den holder faen meg leenge.

Sylinder, stempel osv holder nok like lenge som på girmoped.

Variatorvekter/ruller holder lenge de og, sikker nesten like mye som dreva på en gir moped.

 

Og hva er det som er så overdimensjonert på en gir moped?

Bremsene? Nei egentlig ikke.

Motor? 50cc der og, så like overdimensjonert som på scooteren.

 

Tviler sterkt på at du klarer å ta en orginal scooter med en orginal moped.

Du må gire og greier(greit nok, det tar ikke evigheter men du sparer tid). I tillegg så ligger enn scooter alltid på optimalt turtall, i forhold til girmopeden der du må gire.

Lenke til kommentar
der mopeden mister fart orginal;) i de fleste bakker ligger jeg i 40 originalt

Det er fordi scooteren din er låst på "1" gir, og alltid har masse kraft, men kan ikke nå høyere fart enn 45 ca.

 

Markelure, jeg tror ikke du vet hvordan en motor fungerer, en scooter originalt vil aldri (omtrent) gå fortere enn 45, pga. det jeg nevnte over. Det er ikke tilfellet på en moped, da den er plombert, det betyr, (ja, jeg forklarer deg det siden du ikke ser ut til å vite noe om det.) at eksospotten er underdimensjonert, det gjør at ytelsen fra sylinder blir mindre, da den bruker store deler av kraften sin på å presse ut eksosen. Men! På rett bakke, eller nedover, vil den klare å yte mye bedre enn 45 som oftest pga. den klarer og dytte eksosen og mopeden raskt nok. Fjerner du plomberingen på en moped sitter du gjerne med en sykkel som kjører i 80 rett frem, 60 opp, og 100 nedover. Mens scooteren kun kan gire opp i andre gir og maks gå 60-80 på flaten, og 45opp da den ofte ikke er sterk nok til 2gir oppover. (Forskjellig fra scooter til scooter.) Igjen, å bytte sylynder, stempel osv. er da sykkelen IKKE original! En 50cc moped kan kanskje være like rask som en original lettsykkel, fjerner du sperren på lettsykkelen igjen er det du som må trimme, enten ved å sette på effektanlegg, dreve om, eller bytte sylinder og sentrale motordeler. <- Kun ved det siste vil du klare å kjøre likt som en uplombert lettsykkel. Scooteren er drit og trimme også, den er ikke utstyrt for å yte i nærheten av det en 6trinns moped kan. F.eks er det faktisk luftkjølte scootere. Sett på trim på den du, så se hvem som får skjært motor dagen etter. Hvis du trimmer en scooter må du ofte bytte store deler av motoren, da en stor del, trenger en annen større del for å ikke ødelegges. Mopeder er mye lettere og bytte deler på, og ofte trenger du ikke bytte så mye, da systemene på mopeden av og til er overdimensjonert litt. En scooter akselerer fort ja, men lær deg og gire så skal du se at du lett kjører forbi dem med selv plomberte mopeder.

Hmm... Her lærte jeg mye! :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...