Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Opel Astra - Ikke automatisk kupebelysning/aktivering av alarm

Anbefalte innlegg

Har en Opel Astra 97 modell som jeg har fiksa litt på for min lillesøster. I den sistter det en Defa 800 serie alarm.

Når dørene åpnes, aktiveres ikke kupebelysningen (gjelder alle 4 dører). Derfor aktiveres heller ikke alarmen om en dør åpnes når den er aktivert. Kupebelysningen fungerer når man slår av alarmen, da kommer det på. Belysning i bagasjerom og aktivering av alarm om den åpnes fungerer også. Har koblet dette direkte (jumper direkte mellom ledningene), for å utelukke feil på dørbryterne.

Nå har jeg studert litt i haynes, men blir ikke helt klok. Noen som har en formening om feilen ligger i Defa boksen/koblinger her, eller om det er mulig med en evntuell feil noe sted på selve bilens el opplegg rundt dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kupebelysningen fungerer når man slår av alarmen, da kommer det på.

Det lukter litt feil av Defa boksen utifra den setningen der.

Du har også hovedlys bryteren som du napper ut for og få kupelys. Den kan også gi merkelige feil. Den styrer jo også bare lyset i kupeen og ikke i bagasjerommet. Kannskje den tuller, jeg aner ikke.

Sånn jeg skjønte det funka lys og alarm i bagasjen uansett, men ikke på dørene?

Lenke til kommentar

I bagasjen virker ting som det skal. Lys kommer på, og alarmen går av om den åpnes når alarm er aktivert.

Jeg antar det er en sammenheng her, siden alarmen bruker dørbryterne for å gå av når den er aktivert. Kupebelsyningen aktiveres som jeg sa når alarmen deaktiveres. Så da blir det som jeg tror, noe tull med defa boksen, evnt løs kontakt eller noe inn på denne.

Er vel ikke noe spesielt koblingspunkt fra dørene og så til kupelys heller vil jeg tro? Defaen er vel bare koblet til for å trigges når det går strøm til jord på den kupelyskursen.

Endret av L O G I M A N
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...