Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

e36 325 starter ikke (bensinpumpe går ikke)


eab

Anbefalte innlegg

Det kan jo være noen her også som har forslag.

 

Prøver å hjelpe en som har en 1994 325 som ikke starter.

 

Bilen har fungert helt fint fram til den plutselig nekta å starte en dag. Før det har den vært litt tungstartet, men aldri hatt noen problemer når den først har startet. Eieren fortalte at bilen har stoppet en gang som han kan huske på, men startet som vanlig etterpå.

 

Har så langt funnet ut at bensinpumpa går for fulle mugger hvis man setter strøm på den, men det kommer altså ikke noe strøm når man prøver å starte bilen.

 

Fant ut at det skal komme 12v på pin 85 til det hvite systemreleet i sikringsboksen når man skrur på tenninga/prøver å starte, men der er det dødt som i graven. Og følgelig går det ikke noe strøm videre til sikring nr18 og videre til bensinpumperele og bensinpumpe.

 

Har også lest at man kan lese ut feilkoder med "CHECK" lampa, ved å skru på tenning trampe gasspedalen helt i gulvet 5 ganger i løpet av 5 sekunder, men det har jeg ikke sjangs til å få til. Hva er hemmeligheten?

 

Har lest at veivsensoren kan få bilen til å stoppe av og til, gå ujevnt og rett og slett ikke starte. Hvordan kan man sjekke om denne er ok?

Endret av eab
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Veivføleren skal i utgangspunktet kutte både bensin og gnist når den er defekt.

 

Mål om veivføleren gir noe spenning. Den har enten 2 eller 3 kabler og en av dem er skjerming hvis den har 3. Du må måle på signalkablene. Du skal måle mens du kjinner på starteren. Her skal multimeteret stå på vekselspenning(!!). Du bør få en spenning over 0,2 volt. Har du Min/max funksjon på multimeteret bruk det og sjekk hva peak er. Kan være vanskelig og se ellers da spenningen bare spretter opp og ned.

 

Du kan også ohme den. Bør ligge på 1500 ohm +/-. Det bør også være et par Mohm eller ingen gjennomgang til skjerming/gods. Viktigste målet er om den gir spenning.

 

Prøv og bruke bremsepedalen for og få ut noen koder. Ellers så skal det vel også gå og ta dem ut fra den Bmw kontakta i motorrommet med blink, tror jeg.

 

Hvis du har noen form for slutttrinn på tenningsanlegget kan denne også overstyre bensinpumpa. Det er neste steg hvis veivføleren er i orden. Da har du snart målt deg frem fra begge sider.

Lenke til kommentar

Min erfaring med å ohme induktive givere er heller laber, da de gjerne har rett motstand selv om de ikke fungerer. Men å sjekke pulsene blir neste steg på lista.

 

Leter også etter koblingsskjema mellom motronicboksen og sikringsboksen så jeg får sett hvor lednignen som går inn på systemreleet går. Selve releet er testet og fungerer som det skal. Får se om jeg gidder å jumpe pinnene som skal ha strøm nede i den relesokkelen, for å se om det blir liv da.

 

For å få ut kodene med bremsepedalen, bruker man da samme framgangsmåte som med gasspedalen? Snodig at man skal bruke bremsepedalen når alle forklaringer jeg har lest om motronic 3.3.1 (eller hva det er i denne bilen) sier gasspedal.

 

De som eier bilen har prøvd å starte mens de tvangskjørte bensinpumpa, men det fungerte dårlig, så mangler vel gnist også, regner jeg med (uten at jeg har sjekket det enda).

Lenke til kommentar

Når jeg tenker etter burde jo egentlig pumpa starte når du setter på tenning. Svinghjulssensoren skal ikke kutte noen ting før den mangler signal. De 2-3 sekundene pumpa går når du setter på tenning uten og kjinne bør være der. Hvis denne bilen har den pumpe funksjonen i det hele tatt? Jeg er ikke sikker.

 

Jeg veit ikke om en feilkode på svinghjuls sensoren låser systemet helt. Sikkert ikke umulig. Kanskje den går i lås helt til svinghjuls signalet er tilbake igjen og ikke kjører pumpa i de få sekundene pga feilkoden. Det er jo en sikkerhets funksjon. Prøv og slett feilkoder og sett på tenning uten og starte. Går pumpa da?

 

Jeg tenker bare høyt..

 

Uansett mål svinghjulsføleren. Prøv og slå til den først og se om den starter for morro skyld :p

 

Jeg sa bare bremsepedalen for det er mange andre systemer som bruker den til feilkoder osv. Prøv alle pedalene :)

Endret av Mekker`n
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...