thor90 Skrevet 26. april 2009 Del Skrevet 26. april 2009 Hei! Skal installere 3 eller flere S-ATA2 harddisker i PCen min, derfor har jeg noen få enkle spørsmål som jeg håper jeg kan få besvart snarest 1. Siden jeg ikke har flere S-SATA2 kontakter i PCen min, trenger jeg mest sannsynlig en overgang fra PCI til S-ATA2 kontakter. Hadde vært glimrende om det var 4 eller flere S-ATA2 uttak på kortet. Så litt rundt omkring på slike kort, men hørte et rykte om at disse kortene kun støttet RAID. Noe som jeg ikke skal ha, skal bare ha 3 eller flere virtuelle harddisker på PCen, slik som vanlig. 2. Angående http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=314054 Om jeg kjøper 2 eller flere av disse, vil det bli fare for overbelastning av PSUen? Burde jeg heller kjøre 1x 5,25" til 1x S-ATA2 strøm-kontakt fremfor 1 til 2? 3. Hvor stor effekt(W) krever en harddisk på maks? (om jeg skulle ha OS + spill/nedlasting osv på samme HD?) Takker for svar! Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 26. april 2009 Del Skrevet 26. april 2009 (endret) Noen eldre harddisker kan trekke så mye som 30watt under spinup (oppstart) . Ellers ligger de fleste stort sett rundt 8-10w i idle/skriving. Det blir ikke noe kabelmessig overbelastning med molex -> 2xSATA Power. Dette forutsatt at du ikke har en drøss med grenuttak på én kabel fra PSU. Hvor mye du forskriftsmessig kan ha på en kabel kommer an på hva kontaktene er spekket for samt kabel diameteren (awg) som er benyttet på PSU. Nærmere forklaring her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...p;#entry4678262 Endret 26. april 2009 av syar2003 Lenke til kommentar
MrBBs Skrevet 26. april 2009 Del Skrevet 26. april 2009 Du kan kjøpe eit billig raid kort, mener de kan kjøre non raid også, men er ikkje 100% sikker tho, finner eit billig kort på komplett til 450 (da eg sist sjekket) med 4 s-ata porter.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå