Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Merkelig lyd ved oppstart av den bærbare pcen.

Anbefalte innlegg

De fem siste gangene nå, når jeg har startet opp den bærbare pcen min (har Windows XP som opperativ system hvis det kan være til hjelp), så har det komt en vanvittig pipelyd bestående av mange pip som kommer veldig raskt etterhverandre. Disse lydene kommer så og si helt i oppstarten, og slutter nå det bildet av Windows XP med loading boksen under dukker opp på skjermen. Jeg har prøvd å kjøre et virusprogram (Ad-Aware) for å se om jeg kunne finne noe virus som eventuelt kunne stå bak dette, men det fant ingen virus, så jeg har ingen peiling på hva det kan være for noe.

Er det noen som vet hva dette kan være for noe, og hvordan jeg kan få slutt på det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet ikke om det kan være det samme, men jeg opplevde en gang at mikrofonen lagde feedback med høyttalerene. I det XP starter lastes lyddriveren og problemet opphører (skrur av mic/reduserer volumet f.eks). I mitt tilfelle var det dog en sammenhengende pipelyd når pcen skrudde seg av.

Jeg tror det holdt for meg å endre Windowsinstillingene, men du kan jo sjekke om det er mulig å endre på dette oppsettet i bios f.eks.

Lenke til kommentar

Jeg burde kanskje ha nevnt det i første det første innlegget, men jeg har alltid lyden av når jeg starter opp pcen, så den lager lyd selv om lyden er skrudd av/redusert til 0.

Hvordan var det du endret de innstillingene? Jeg kan iallefall prøve det ut og se om det hjelper.

Lenke til kommentar
Jeg burde kanskje ha nevnt det i første det første innlegget, men jeg har alltid lyden av når jeg starter opp pcen, så den lager lyd selv om lyden er skrudd av/redusert til 0.

Hvordan var det du endret de innstillingene? Jeg kan iallefall prøve det ut og se om det hjelper.

Det kan også være feil meldinger fra BIOS. Hvor mange pip hører du? Og hvilken bærbar har du?

Lenke til kommentar
Jo, det er mange korte pip i veldig rask rekkefølge. Vet dog ikke hvor mange pip det er. Er litt vanskelig å telle.

Har en Dell laptop selv, men husker ikke hvilken BIOS det er. AMI BIOS har pipe koder som går opp til 11 pipe lyder.

"1 short DRAM refresh failure The programmable interrupt timer or programmable interrupt controller has probably failed

2 short Memory parity error A memory parity error has occurred in the first 64K of RAM. The RAM IC is probably bad

3 short Base 64K memory failure A memory failure has occurred in the first 64K of RAM. The RAM IC is probably bad

4 short System timer failure The system clock/timer IC has failed or there is a memory error in the first bank of memory

5 short Processor error The system CPU has failed

6 short Gate A20 failure The keyboard controller IC has failed, which is not allowing Gate A20 to switch the processor to protected mode. Replace the keyboard controller

7 short Virtual mode processor exception error The CPU has generated an exception error because of a fault in the CPU or motherboard circuitry

8 short Display memory read/write error The system video adapter is missing or defective

9 short ROM checksum error The contents of the system BIOS ROM does not match the expected checksum value. The BIOS ROM is probably defective and should be replaced

10 short CMOS shutdown register read/write error The shutdown for the CMOS has failed

11 short Cache error The L2 cache is faulty"

Kan du sjekke hvilken bios du har, normalt trykker du F2 for å komme inn i BIOS på Dell maskiner.

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar

1 short DRAM refresh failure CH000996

2 short Parity circuit failure CH000607

3 short Base 64K RAM failure CH000996

4 short System timer failure CH000607

5 short Process failure CH000607

6 short Keyboard controller Gate A20 error CH000383

7 short Virtual mode exception error CH000607

8 short Display memory Read/Write test failure CH000607

9 short ROM BIOS checksum failure CH000607

10 short CMOS shutdown Read/Write error CH000239

11 short Cache Memory error CH000607

1 long, 3 short Conventional/Extended memory failure CH000996

1 long, 8 short Display/Retrace test failed

Here you go :)

Lenke til kommentar

Siden du har en Dell så er det lettest å feilsøke med Dell sitt eget verktøy. Bruk den diagnose CD'en som fulgte med, evt. finn den på Dell sin hjemmeside (OBS! du må finne diagnose CD'en for din modell).

Har brukt den selv når det har vært noe problem. Der kan du enten teste hele PC'en eller del for del :)

Kan godt hende den finner ut hvor feilen er, og den feilkoden den evt. kommer opp med er det bare å gi til Dell så skaffer de ny del dersom garantien fortsatt gjelder.

Jan Ingar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...