jj_ Skrevet 26. april 2009 Del Skrevet 26. april 2009 Jeg har en HP Pavilion dv2000 her som plutselig slo seg vrang i dag. Den sto på og skrudde seg plutselig av (akkurat som den gikk tom for strøm eller ble for varm). Pcen var ikke i bruk da dette skjedde, ingen programmer er nylig installert og antivirus (Norton09) var aktivert uten å varsle om virus. Etter dette ville den ikke starte ordentlig igjen, og føles egentlig unormalt varm ut (ikke kjempevarm). Noen ganger stopper den allerede ved bios-skjermbildet, andre ganger kommer den til en svart skjerm med en blinkende cursor oppe i venstre hjørne, eller jeg kan få opp en meny der jeg kan velge systemgjennoppretting eller normal oppstart. Ved normal oppstart begynner den å laste inn Windows, men istedenfor login-skjerm får jeg bare bluescreen. Desverre restarter maskina så fort at det er umulig å lese hva som står. Dersom jeg velger systemgjennoppretting får jeg bare beskjed om at den ikke klarer å løse problemet og mulighet til å skru av maskina. Jeg gikk i setup'en og fant at det var mulig å kjøre både en minne og en hdd-test derfra. Minnetesten ble bestått, mens HDD-testen ikke ville kjøre fordi den ikke var støttet. Er det noen som har noen tips til hva jeg kan prøve eller hva som kan være galt? Tenkte å sette inn en Vista cd og prøve gjennoppretting derfra, men den eneste Vista cden jeg har fulgte med en annen bærbar pc fra Asus. Kan det bli et problem? Leste her på forumet at noen hadde et liknende problem som var forårsaket av HP printer drivere. Jeg har tilfeldigvis en HP-printer her, så det kan i teorien være en årsak, men det er rart at det så plutselig skulle slå inn. Lenke til kommentar
jj_ Skrevet 26. april 2009 Forfatter Del Skrevet 26. april 2009 Satt maskina litt i kjøleskapet slik at den skulle bli kald og prøvde å starte den opp igjen. Oppstarten kom litt lenger denne gangen. Jeg fikk mulighet til å trykke på ikonet til brukeren for å logge inn, men ble kastet tilbake igjen til menyen med brukere. Dette skjedde 3 ganger før ny blåskjerm og påfølgende omstart. Pcen virka forøvrig treg som sirup under hele oppstarten. Kan dette ha noe med temperatur å gjøre? Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 27. april 2009 Del Skrevet 27. april 2009 (endret) Det du sier i den første tråden din, tyder på at din bærbare blir for varm. Alle bærbare har en beskyttelsesfunksjon som gjør at de slår seg av når de blir for varme. Dette er for å unngå skader på komponentene i maskinen. Jeg hadde selv en Acer Travelmate som oppførte seg slik, fant ut at temperaturen på CPUen var oppe i ca 90 grader. Det du kan prøve er å støvesuge alle åpninger på ser på maskinen for å fjerne støv etc, men ikke stikk noe inn i åpningene. Fjern strømkabel og batteri når du gjør dette, men vær forskitig, alle PCer verste fiende er statisk elektrisitet. En støvsuger kan forårsake dette. Når det gjelder å bruke den Vista DVDen som er fra en Asus bærbar, skulle ikke dette være noe problem. Du har vel prdukt nøkkelen til HP maskinen, så bruk den. Med mindre Asus har "fikset" på den Vista DVDen og lagt inn et program som sjekker om du installerer på en Asus PC, skal du kunne bruke den på hvilken som helst maskin. Endret 27. april 2009 av Chavalito Lenke til kommentar
troari Skrevet 27. april 2009 Del Skrevet 27. april 2009 Satt maskina litt i kjøleskapet slik at den skulle bli kald og prøvde å starte den opp igjen. Oppstarten kom litt lenger denne gangen. Jeg fikk mulighet til å trykke på ikonet til brukeren for å logge inn, men ble kastet tilbake igjen til menyen med brukere. Dette skjedde 3 ganger før ny blåskjerm og påfølgende omstart. Pcen virka forøvrig treg som sirup under hele oppstarten. Kan dette ha noe med temperatur å gjøre? Har hatt lignende problem med harddisk som begynner å få lese-/skrivefeil. Maskin ble fryktlig varm og tilslutt ble det melding om at maskinen ikke fant boot device. Dårlige hardisker og nedkjøling er ett gammelt triks for å få lest ut data. Vil foreslå at du bruker en LiveCd og feilsøker med den, lite bruk av harddisk. Bruker selv Puppy Linux til dette formålet. Liten distro 100MB og setter alt opp automatisk. http://www.puppylinux.org/ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå