Gå til innhold

The Clash - Albumguide og diskusjonstråd

sandinista

Anbefalte innlegg

clash.jpg

Introduksjon

The Clash er et engelsk punk/rock band som ble dannet i 1976 i England av Mick Jones, Paul Simonon og Joe Strummer. De regnes som ett av de mest innflytelsesrike bandene. I begynnelsen spilte de punk, men etterhvert kom det flere stiler som reggae, ska, dub, funk, rap og rockabilly i musikken. De hadde en stor suksess med "London Calling" i 1979 og ble oppløst i 1986.

Diskografi

The Clash (1977)

Give 'Em Enough Rope (1978)

London Calling (1979)

Sandinista! (1980)

Combat Rock (1982)

Cut The Crap (1985)

The Clash (1977)

1017086.jpg

Sporliste:

01. Janie Jones

02. Remote Control

03. I'm So Bored With The USA

04. White Riot

05. Hate And War

06. What's My Name

07. Deny

08. London's Burning

09. Career Opportunities

10. Cheat

11. Protex Blue

12. Police & Thieves

13. 48 Hours

14. Garageland

Er du fan av go' gammeldags punk/rock, vil du mest sannsynlig like dette albumet. Alle sangene holder like høyt nivå og det er ingen "dødpunkter". Selv fåretrekker jeg U.S Edition, altså en annen utgivelse, som har en litt annen låtliste. På US Editiorn finner du blandt annet White Man In Hammersmith Palais. Jeg mener debuttalbumet er det beste clash har gitt ut hvis du ser vekk i fra London Calling.

Høydepunkter: Career Opportunities, White Riot, I'm so bored with the USA

Karakter: 9/10

Give 'Em Enough Rope (1978)

1070813.jpg

Sporliste:

01. Safe European Home

02. English Civil War

03. Tommy Gun

04. Julie's In the Drug Squad

05. Last Gang In Town

06. Guns On the Roof

07. Drug-Stabbing Time

08. Stay Free

09. Cheapskates

10. All The Young Punks

Her får du servert 10 fengende låter i samme omtrent samme stil som The Clash`s debutalbum, men er ikke like sterkt.

Dette er musikk som man sliter med å få melodiene ut av hjernen og man går ikke lei lei av det, ikke med det første hvertfall. Hælig! Albumet starter veldig sterkt med Safe European Home. Og ja, de holder standeren ut hele veien, selv om det ikke når helt opp til toppkarakter.

Høyepunkter: Safe European Home, Tommy Gun, All The Young Punks

Karakter: 8/10

London Calling (1979)

1005259.jpg

Sportliste:

01. London Calling

02. Brand New Cadillac

03. Jimmy Jazz

04. Hateful

05. Rudie Can't Fail

06. Spanish Bombs

07. The Right Profile

08. Lost In The Supermarket

09. Clampdown

10. The Guns Of Brixton

11. Wrong 'Em Boyo

12. Death Or Glory

13. Koka Kola

14. The Card Cheat

15. Lover's Rock

16. Four Horsemen

17. I'm Not Down

18. Revolution Rock

19. Train In Vain (Stand By Me)

London Calling er ikke bare The Clash's beste album, men også verdens beste. Dette er en av de få albumene jeg gir toppkarakter til, og det med god grunn. Det er så glad og så variert og ikke minst genialt, ja det står som en påle.

Alt er som det skal, tekstene, melodiene og det er ingen låter som er litt svak en gang (ok, hender at jeg skipper over Revolution Rock da). Men uansett, på dette tredjealbumet har bandet lagt om stilen, det er fortsatt god gammel gla'punkrockish musikk, men er variert enn de forige albumene.

Dette albumet er kanskje det som har fått kjørt seg mest på CD-spilleren min. Fordi man går bare ikke lei!

Høydepunkter:Spør man folk om hvilken av ungene sine de liker best?

Karakter: 10/10

Sandinista! (1980)

1005326.jpg

Sporliste:

DISK 1

01. Magnificent Seven

02. Hitsville U.K.

03. Junco Partner

04. Ivan Meets G.I. Joe

05. The Leader

06. Something About England

07. Rebel Waltz

08. Look Here

09. The Crooked Beat

10. Somebody Got Murdered

11. One More Time

12. One More Dub

13. Lightning Strikes (Not Once But Twice)

14. Up In Heaven (Not Only Here)

15. Corner Soul

16. Let's Go Crazy

17. If Music Could Talk

18. The Sound Of The Sinners

DISK 2

01. Police On My Back

02. Midnight Log

03. The Equaliser

04. The Call Up

05. Washington Bullets

06. Broadway

07. Lose This Skin

08. Charlie Don't Surf

09. Mensforth Hill

10. Junkie Slip

11. Kingston Advice

12. The Street Parade

13. Version City

14. Living In Fame

15. Silicone On Sapphire

16. Version Pardner

17. Career Opportunities

18. Shepherds Delight

Liker du de tre første albumene, er det ikke garantert at du liker dette også. For på Sandinista har de forandret stilen ganske brutalt. Men jeg liker det i hvertfall. Ikke med det første, men etterhvert har det vokst på meg

Det veldig mange forskjellige stiler ute å går. Man kan høre rap i åpningslåten "Magnificent Seven", gospel i "The Song of the Sinners", Reggea i blandt annet

"Living In the Fame". Man kan høre reggea på flere av sangene på dette albumet,

noe man ikke har hørt på noen The Clash-album før. De gode gamle "Career Opportunities" og "Guns of Brixton" blir sunget ved hjelp av barnestemme (?).

Det er ganske vanskelig å sette en karakter på dette albumet siden det er så ugjevnt.

Omtrent halvparten av sangene er skikkelig gull, og her snakker vi nesten toppkarakter. Mens den andre halvparten er ok. Jeg har laget meg en spilleliste på iTunes, der jeg plukker ut de som virkelig er gode (15 sanger), så hører jeg på den. DA får du en fin lytteopplevelse. Bare hør på de jeg satt i høydepunkter for eksempel. Klasse!

Det er svært få ganger jeg gidder å sette meg ned i godt over 2 timer (ja, det er så langt) å høre på det når det er så mye halvgode låter, så da blir det sånn.

Som sagt, det er stor forskell på Sandinista! i forhold til de tidligere albumene.

Høydepunkter: Charlie Don't Surf, Living In The Fame, Something About England

Karakter: 7.5/10 (som sagt, vanskelig å sette karakter.

Combat Rock (1982)

1002034.jpg

Sporliste:

01. Know Your Rights

02. Car Jamming

03. Should I Stay Or Should I Go

04. Rock The Casbah

05. Red Angel Dragnet

06. Straight To Hell

07. Overpowered By Funk

08. Atom Tan

09. Sean Flynn

10. Ghetto Defendant

11. Innoculated City

12. Death Is A Star

"Combat Rock" syntes jeg er et svært bra album! Det er noe spesielt med det. Første gang jeg hørte det syntes jeg det var sånn passe, men etter noen gjennomlyttninger har det bare blitt bedre og bedre. Sangene i seg selv er jo bra, men når du hører gjennom hele plata blir det spesielt bra! Combat Rock har gått bort fra eksperimenteringen i Sandinista!, men igjen forandret stilen fra de andre albumene. Combat Rock har en litt mer chill-out faktor i seg, litt roligere sanger men er forsatt like fengende som de alltid har vært.

Høyepunkter: Straight To Hell, Innoculated City, Rock The casabah

Karakter: 8/10

Cut The Crap (1985)

1037324.jpg

Sporliste:

01.Dictator

02. Dirty Punk

03. We Are The Clash

04. Are You Red..Y

05. Cool Under Heat

06. Movers And Shakers

07. This Is England

08. Three Card Trick

09. Play To Win

10. Fingerpoppin'

11. North And South

12. Life Is Wild

13. Do It Now

Cut The Crap er vel egentlig ikke et skikkelig The Clash album, selv om det går under samme navn. Vokalisten Joe Strummer er her og bassisten Paul Simonon henger fortsatt på, men når resten av bandet ikke er her lengre, da føler jeg at hele bandet er borte, og da er det vel ingen bombe at det ikke høres ut som The Clash lengre geller, men et vanlig 80' talls-punk/rock-med-med-høy-allsangfaktor. Nei, det blir ikke det samme for min del. Men ikke missforstå meg helt, det trenger jo ikke å være god gammel The Clash for at det kan være allright musikk, faktisk er det et helt greit album.

Høydepunkter: Dictator, North And South, Cool Under Heat

Karakter: 6/10

Livealbum:

Live at Shea Stadium (1982)

1. Kosmo Vinyl Introduction

2. London Calling

3. Police On My Back

4. The Guns of Brixton

5. Tommy Gun

6. The Magnificent Seven

7. Armagideon Time

8. The Magnificent Seven

9. Rock the Casbah

10.Train in Vain

11.Career Opportunities

12.Spanish Bombs

13.Clampdown

14.English Civil War

15. Should I Stay Or Should I Go

16. I Fought the Law

12322-live-at-shea-stadium.jpg

Live at Shea Staduim er helt klart ett av mine favorittalbum! The Clash er jo råe live. De viser mye spilleglede å engergi og ikke minst, de høres faktisk utrulig bra ut. The Clash har samlet sine største hits. (nå er jeg ikke heeelt enig i låtvalget, men hva har jeg å klage over?) Blandt annet.... nei kommer bare til å ramse opp hele greia siden alle er klassikere. Får legge til at Rock The Casabah hørtes overaskende suveren ut live, selv om aldri det har vært min favotitt Clash låt. jeg ser på denne konserten som en avskjedskonsert siden de aldri gav ut et album med fullt mannskap i ettertid. Må si det er en bra finish på en fantastisk kariere.

Karakter: 10/10

Finner du groteske feil her, er det bare og si i fra ;)

Edit: nå har jeg skrevet om alt.

Endret av sandinista
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Oi. La ikke merke til denne før nå. Good work!

Enig med tjalla. "The Clash" er det ubestridt beste punk-albumet i mine øyne. "London Calling" var også knall. Av de beste innen new wave.

Tror du blingsa litt der Jethrotulling. Jeg sa at andre band gjorde den jobben langt bedre enn det The Clash gjorde på debuten sin. Seff, imo.

Lenke til kommentar
Jeg trodde du skrev "veldig få". Sorry. Men da er vi uenige da ;)

Jeg føler Clash faktisk har et budskap, mens mange andre punkband er sinte bare for å være sinte ...

Det er ingen motsetning mellom å uttrykke seg med sinne og ha et budskap. Har du hørt på tekstene til de såkalte "-sinna-artistene"?

Endret av tjalla
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 2 uker senere...
  • 3 måneder senere...
  • 3 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...