Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Noe å spare på å arve eiendom før død?

MrAHB

Anbefalte innlegg

Hei

Min svigerfar har ett lite småbruk han ikke driver som han ønsker å overføre til min kone, småbruket har en middels stor enebolig, men jeg tror likevel ligningsverdien er på godt under en mill, kanskje bare en halv mill. Nå har min svigerfar fått det for seg at det vil lønne seg å overføre dette til min kone, er dette riktig? Hun er odelsjente.

Fint om jeg får svar på dette spørsmålet. (Svar gjerne før du leser resten).

Men den egentlige problemstillingen er litt mer avansert:

Mine svigerforeldre har særeie, de har hver sitt hus. Han har ett småbruk/landsted (verd 500'-1000'kr) og hun ett lite hus i byen verd kanskje 1000'kr. Min kone som er odelsjente ønsker huset i byen, mens broren hennes ønsker landstedet. Svigerfar har fått kreft og ønsker å overføre gården til henne. -Om dette blir gjort må i såfall hun overføre gården til hennes bror i det også moren hennes dør (om la oss si 10 år). -Er dette i det heletatt gjennomførbart? Hvis dette medfører arveavgift, vil de vel rissikere å måtte betale dette to ganger? Hva burde bli gjort? La moren arve alt, og alt fordeles når hun dør, eller fordele farens ting nå, og ny fordeling når hun dør?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å ta et spørsmål av gangen: Arveavgift svares av gave til "nærmeste arving", eller slektning i nedadstigende linje fra nærmeste arving. Det vil si at hvis dere ikke har barn vil dere måtte svare arveavgift på overdragelsen til din svoger (dine svigerforeldre er nærmeste arving til din kone, og hennes bror står i nedadgående linje til dem).

Du har gitt lite detaljer om hva slags særeie dine svigerforeldre har. Hvis de har fullt ut særeie kan ikke din svigermor 'arve alt', da særeiet vil bli skiftet uten at hun får sitte i uskifte med det (derimot kan samtlige arvinger samtykke til at hun får sitte i uskifte med særeie, jf arvelova § 9 (2)).

Som klilleng vil jeg sterkt anbefale profesjonell hjelp. I en slik sak hvor store verdier står på spill er det ikke en god idé å basere avgjørelser på svar i et forum der du ikke kan kontrollere hva slags "credentials" de som legger inn svar har.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...