Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Motor kveles på automatgir. Peugeot 405 GTX

Kixx

Anbefalte innlegg

Har en Peugeot 405 GTX 1994 modell hvor motoren kveler seg hvis jeg ikke gasser konstant. Stopper jeg f.eks i et lyskryss eller slipper gassen, så dør motoren.

Bilen har automatgir

Noen som vet hva dette kan være ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som mulig løsning på problemet til trådstarter, så ville jeg først sjekket om det kan ha kommet noe rusk/dritt i forgasseren. Det er som oftest det "enkleste" som er feilen faktisk, og spes. på slike ærverdige gamle biler som din. Er ikke veldig mange igjen av de som går på veien lenger. Så godt vare på den - det er i ferd med å bli en klassiker.... :yes:

Lenke til kommentar

hei,

da har jeg spurt på peugeot og fikk et tips derifra.

koblet ut bilbatteriet i 30 min, koblet inn igjen, skrudde tenningen på i 10 sekunder, av i 10 sekunder og på igjen....da funka alt som det skulle, men etter en time med kjøring begynte den med det samme igjen....blir ganske slitsomt å koble batteriet ut og inn hele tiden, noen som vet hvorfor det blir sånn?

skal ringe dem senere i dag og spørre om de vet noe, men lurer på om noen andre her kanskje har noen tips?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

På gasspjeldhuset sitter en regulator for tomgangsluftmengden, det virker som om denne er dårlig.

Jeg har byttet et par selv, den ene var defekt hele tiden når den hadde feilet (Golf III), den andre fungerte som regel, men bilen stoppet på tomgang av og til (Astra-G). På Opel fikk man feilkode og varsellys fra motorstyringen, på VW fikk man ingen indikasjon.

Lenke til kommentar
koblet ut bilbatteriet i 30 min, koblet inn igjen, skrudde tenningen på i 10 sekunder, av i 10 sekunder og på igjen....da funka alt som det skulle, men etter en time med kjøring begynte den med det samme igjen....blir ganske slitsomt å koble batteriet ut og inn hele tiden, noen som vet hvorfor det blir sånn?

Du har en eller annen komponent som ligger på grenseverdier, eller feiler periodisk.

Ved å ta av en pol på batteriet nullstiller du ECU for feilkoder og setter den tilbake i normalmodus, etter en tid blir det på ny registrert feilkode og problemet er tilbake igjen.

Vil anbefale å dra til merkeverksted for å få lest av feilkoder og således finne ut av hvilken komponent det gjelder.

Det er ikke uvanlig at spjeldvinkelsensor og tomgangsmotor trøbler samtidig på disse bilene, tomgangsmotoren kan i mange tilfeller rengjøres, spjeldvinkelsensor må byttes.

Lenke til kommentar

hm ja jeg skjønner...men det virker nesten mer som en elektronisk feil eller noe? for bilen fungerer jo, så lenge jeg resetter feilkodene....jeg er ikke så flink med bil, men for meg virker det som det er noe annet feil her...merkeverkstedet skulle ha 5-600 kroner bare for å lese av feilmeldingene, så jeg vet ikke helt om jeg vil det....er synd for bilen er akkurat eu-godkjent og greier, og når den først fungerer så går den ganske bra :(

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Kan være at feilen er marginal, slik at det virker en stund etter resett, men at elektronikken kobler ut enheten når en feil er registrert. På min Astra kom feilen av og til, men når feilen ikke ble registert, fungerte enheten som den skulle. Hvordan dette funker, kommer selvsagt an på hvordan motorstyringen er programmert. Pris? På Opel kostet den ca 1300, på Golf ca 4500 (kun pris på delen i begge tilfeller).

Lenke til kommentar

hmmm ja....hvis det har noe å si virker det som om det skjer hvis jeg kjører for fort...for kjørte en helt rolig tur nå og alt virker som det skal (utenom en sånn orange K som kommer opp en gang i blandt) ...men de to siste gangene jeg har kjørt på motorveien har den blitt sånn "rar" igjen.....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...