Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Kan jeg på noen måte komme godt ut av denne situasjonen?

Gjest Guest_Irritert_*

Anbefalte innlegg

Gjest Guest_Irritert_*

Hei.

Jeg har/hadde da en venn, som jeg opp gjennom vårt vennskap på snart 1-2 år, har lånt penger til. Hovedbeløpet er på 3000 kr, som jeg lånte vedkommende fordi hun hadde behov for penger den gangen. Ingen avtale ble skrevet og jeg har heller ikke noe bevis på at jeg faktisk lånte henne pengene. Ellers er det diverse matkjøp, som jeg har gjort for henne, som summer seg opp til i underkant av 1000 kr + et skjønnhetsprodukt til 300 kr, som jeg kjøpte for henne.

Nå har vi ikke snakket på 2-3 uker og jeg har forsøkt å nå vedkommende med sms og melding på facebook uten svar.

Jeg er overbevist om at hun ikke kommer til å betale.

Kan jeg på noen måte komme godt ut av dette? Altså, jeg har kun bevis på kontoutskriften i nettbanken hvor beløpene står. Men jeg kan jo på ingen måte bevise at disse beløpene er betalt til henne?

Burde jeg bare innse at jeg aldri kan få igjen pengene? For juridisk sett så har jeg jo aldri lånt henne noen penger, dersom det skulle bli rettsak?

Takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres ikke ut som 15-åringer nei, ellers kunne det fint ha funket å snakke med foreldrene.

Det eneste jeg kan komme på er: Om du kan greie å finne ut om det fins noen som skylder denne jenta penger, så kan du si til dem at de kan betale deg istedenfor, pga jenta skylder deg penger. Dere fjerner altså henne som mellomlegg.

Det er et skudd i blinde, men om personen som skylder deg penger ikke er ordentlig nok til å betale tilbake, har du en back-up i eventuelle folk som skylder henne penger.

Lenke til kommentar

Du er dessverre i overkant naiv. Hvorfor låner du så store beløp og i tillegg fortsetter å låne ut når du ikke får pengene tilbake?

Må nok se langt etter de pengene, og du kan jo ta det som en lærepenge.

Det eneste jeg kan komme på er: Om du kan greie å finne ut om det fins noen som skylder denne jenta penger, så kan du si til dem at de kan betale deg istedenfor, pga jenta skylder deg penger. Dere fjerner altså henne som mellomlegg.

Det går jo ikke.

Lenke til kommentar

Hadde du spurt alle kompisene mine som har gjort det samme som deg kunne de ha fortalt deg at de pengene er tapt for alltid med mindre de er så livsviktige for deg at du reiser sak, noe som er uaktuelt for så lite..

Og det er uavhengig av hvilket type forhold de var i når de lånte bort penger

Lenke til kommentar
Hvem har sagt det er 15-åringer? Jeg er 27, og modern hadde betalt på flekken og så kjørt to timer i ens ærend for å skjelle meg ut.

vist foreldrene kjenner vedkomende som har lånt bort penger så er jo dette nesten garantert, ja. men det er ikke sikkert trådstarter er "bestis" med foreldrene..

edit: det må være noen foreldreen stoler på for at denne fremgangsmåten skal fungere :)

stoler de på deg så purde det gå piano..

Endret av 2ball(s)
Lenke til kommentar
Hvem har sagt det er 15-åringer? Jeg er 27, og modern hadde betalt på flekken og så kjørt to timer i ens ærend for å skjelle meg ut.

vist foreldrene kjenner vedkomende som har lånt bort penger så er jo dette nesten garantert, ja. men det er ikke sikkert trådstarter er "bestis" med foreldrene..

edit: det må være noen foreldreen stoler på for at denne fremgangsmåten skal fungere :)

stoler de på deg så purde det gå piano..

Poeng. Hvis det kommer noen du aldri har hørt om på døra og ber om penger, er det mulig det hadde artet seg litt annerledes ;p

Lenke til kommentar

I denne saken er det lånt ut et stort beløp . Når det gjelder person som ikke betaler tilbake . Er det ofte et tegn på at dem låner mye penger oss andre også , særli når beløpet er så stort . Det fører til masse gjeld. Og klarer dermed ikke å betale noe , fordi dem låner for å dekke annen gjeld. Eller for å spille poker og annet.

Dem havner i en ond sirkel og kommer seg ikke ut av det. Så ser nok ikke en løsning her desverre , pengene er nok tapt . Men vi lærer alle av slike situasjoner , vi mennesker er uspekulerte og utnytter hverandre

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...