Gå til innhold

[Løst]vil kansje starte å fotografere

Anbefalte innlegg

hei! jeg er på jakt etter en hobby og har tenkt på fotografering :) håper det blir noe av det da hehe så jeg lurte på om noen kunne gi meg råd til start hva jeg trenger hvor mye det koster er 13 år så har ikke ræva full av penger men håper på svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fotografering er en finfin hobby, men det kan fort bli dyrt. :)

Det første spørsmålet er om du vil ha speilreflekskamera eller kompaktkamera.

Et kompaktkamera har åpenbare fordeler i at det er mindre, gjerne noe billigere, krever mindre av fotografen og så videre. Til gjengjeld er de sjelden gode i dårlig lys, og de har normalt begrensede kreative muligheter.

Et speilreflekskamera har mer avanserte muligheter, vil være bedre i dårlig lys, har bedre ergonomi, bedre respons, raskere autofokus og selvfølgelig muligheten til å tilpasse det med objektiver for mange formål. Dessverre er ofte speilreflekskameraer en del dyrere enn kompaktkameraer, de er betraktelig større, de kan kreve mer av fotografen (men ikke mye mer) og det er større fare for at de blir liggende hjemme.

Likevel syns jeg det er verdt å vurdere et speilrefleks.

Dersom du kan skaffe til veie 3000 kroner har du to gode muligheter.

Det ene er Olympus E-420 med et 14-42-objektiv til 2995 hos MPX.no, det andre er et Nikon D40 med et 18-55-objektiv til 2790 hos netonnet.no.

Disse to kamerahusene er av god kvalitet og gir deg mange muligheter. Det som er viktig å passe på når en kjøper speilrefleks er at det følger med ett objektiv til kameraet, noe begge tilbudene jeg linker til inkluderer. I tillegg må du ha ett minnekort, til D40 må du kjøpe et SD-kort, mens E-420 bruker CF-kort. Slike 2GB-kort koster gjerne en hundrelapp.

Begge disse husene er i bunn og grunn akkurat like gode, og selv om Nikon D40 bare har en oppløsning på 6 megapiksler tar det like gode bilder som E-420 som har 10 megapiksler. Det er ikke megapikslene som teller. :)

Dersom dette blir for dyrt for deg, burde du ta en titt på Akams Anbefalinger av kompaktkameraer til under 1500 kroner og ditto mellom 1500 og 2500 kroner.

Jeg beklager at jeg ikke kan være mer hjelpsom med kompaktkameraer, men det er et felt jeg ikke har nok kompetanse på.

I tillegg syns jeg du skal ta en titt på Akams artikkel, speilrefleks eller kompaktkamera?. :)

Dersom det er noen spørsmål er det selvfølgelig bare å spørre. :)

Lenke til kommentar
men det jeg lurer på er hva man gjør hvor man gjør det og hva tar man bilder av?

Her på forumet er det vanvittig mye informasjon om hvordan du tar bilder. Og derfor bør du bruke forumet aktivt, da lærer du mye.

Hva du tar bilder av? Svaret er enkelt; Alt. Vertfall nesten alt :p

Endret av Natrium
Lenke til kommentar
men det jeg lurer på er hva man gjør hvor man gjør det og hva tar man bilder av?

Det er jo både det enkleste og det vanskeligste spørsmålet innen foto. Du tar bilde av alt som interesserer deg å ta bilde av, men det er selvsagt ikke alle motiver det blir gode bilder av. Å ha "øyet" til å se hva som er et potensielt bra motiv, og i hvilket øyeblikk man skal fange det, er jo en av de viktigste egenskapene en god fotograf har.

Lenke til kommentar

men forresten vis jeg velger å kjøpe fotoutstyr så blir det jo fort noen tusen og vis jeg har kjøpt det og ikke liker å fotografere er det jo kjipt men hvordan finner jeg ut om det passer for meg hvordan fant dere det ut f.eks btw onkel er fotograf i forsvaret kansje han kan lære meg men hvordan vet jeg om dette passer meg ?

Lenke til kommentar
men forresten vis jeg velger å kjøpe fotoutstyr så blir det jo fort noen tusen og vis jeg har kjøpt det og ikke liker å fotografere er det jo kjipt men hvordan finner jeg ut om det passer for meg hvordan fant dere det ut f.eks btw onkel er fotograf i forsvaret kansje han kan lære meg men hvordan vet jeg om dette passer meg ?

...og det kan du jo ikke vite uten at du har prøvd det...

Du trenger to ting for å fotografere; lys og kamera. Fotografering betyr å tegne med lys.

Lys trenger du ikke bekymre deg for, det lager sola. Men du er altså nødt til å ha et kamera. Og dette kan du enten låne eller kjøpe.

Jeg ville ikke vært så bekymra for å kjøpe et hadde jeg vært deg. Hvis du skulle finne ut at det ikke er så kult akkurat nå, så legg det bort en stund. Kanskje du får lyst igjen om noen år. Og da ligger det der, akkurat like fint som når du kjøpte det...

Skal du lage en hobby av dette vil jeg absolutt anbefale deg å lese noen bøker om fotografering. Disse kan du låne på nærmeste bibliotek.

Lykke til med noe som helt klart er en fin hobby.

Roger

Lenke til kommentar

Ta og se på bilder i BK,les kommentarer og se på bildene igjen,prøv og forstå hva fotografen vil oppnå med bildet og se om du vil tatt bildet på en annen måte.Ikke bare se på bildene om dem er fine eller ikke,finn det som ligger bakom motivet.

Hvis/når du har kjøpt kamera kan du prøve og etterlingne motiver og kamerainnstillinger på bilder du liker,det vil gi deg litt meningsfylt opplæring og du vill finne ut av hva du trives med/liker og ta bilder av.

Mye av fotograferingen kan også foregå foran en PC for å redigere/manipulere bilder.

Lenke til kommentar

For det første, kos deg med foto'n, ikke stress - alt til sin tid. Natur osv pleier å være en grei begynelse. Gå turer, gå litt vekk fra stier osv, slik at du får en annen perspektiv eller vinkel på det en "normalt" ser.

Lykke til - kos deg!

Endret av hojohansen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...