Gå til innhold

Burde det være en statkirke?

Anbefalte innlegg

Jeg er absolutt -for- skille mellom stat og kirke, så nei, det brude ikke være en statkirke! I Norge skal det være likestilling mellom alle religioner og livssyn, så derfor mener jeg statskirken er helt feil. Når ikke alle i Norge er kristen så må det selvfølgelig bli tatt hensyn til, statskriken er respektløst ovenfor andre livssyn. Religionsfriheten i Norge er nokså oppskrytt siden alle automatisk blir meldt inn i statskirken før de kan å snakke. På den måten jukser statskriken til seg mengder med medlemmer som de aldri hadde fått ellers. Derfor har de ALT for mange medlemmer, i virkeligheten er det bare fåtallet av dem som er kristne. Om det kommer et klart skille mellom stat og kirke vil jeg tro det blir en vekker for folk. De kommer til å tenke over om de virkelig burde være medlemmer der, for hvor kristen er de egentlig? Om kriken ikke har noen sammenheng med staten, om det blir bare kriken så er det ikke sikkert så mange vil være medlemmer. Folk vil også føle seg mer frie til å melde seg ut når staten ikke er innblandet. Nå som så mange er medlemmer er det vanskelig å være den einstøingen som melder seg ut.

Økonomisk er det feil at alle de som aldri bruker kriken må betale for den! Her også er det respektløst at de kristne får en enorm menge penger som ingen andre livssyn og religioner får. Jada, det er fordi flertallet i Norge er såkalte "kristne".

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
vi burde ha statkirke så lenge

-det norske flagg er formet som ett kors

-jul, påske osv er fridager og helligdager

-omtrent alle velger kristen begravelse

-flertallet velger konfirmasjon

-flertallet velger kirkelig brullup

-At flagget er et kors er et dårlig argument for at norge skal ha statskirke.

-Jul er ikke en kristen høytid tradisjonelt i Norge, så den kan vanlige folk å feire.

-Fordi folk velger omtrent det eneste alternativet de vet om, så gjør dette at det skal fortsette å være slik?

-Mange velger å konfirmere seg borgerlig.

-Igjen, tradisjon, Mange liker å gifte seg i kirken fordi det er et kirkebygg, men tror mange også ville funnet på å valgt et fint utendørsbryllup etc. Men uansett. ingen grunn til at det skal være statskirke.

Lenke til kommentar
Ja, kvifor har både dei kristne og dei ikkje-kriste fri på dei kristne heilagdagane, når det berre er dei kristne som feirar dei av den riktige grunnen?

Det rare er jo at mange av disse "kristne" helligdagene IKKe er kristne helligdager, men dager som var fridager/festdager FØR kristendommen kom og rappet dagene til eget bruk.... Jul, joul, eller at solen snur, ble feiret i europa lenge før jesus og kristendommen kom hit, og jesus har ikke engang bursdag den 24 men er visstnok født utpå våren engang hvis en skal tolke historien rett....

Tenker meg at disse "kristne helligdagene" snart vil revurderes og kalles noe annet jeg...

Samme med begravelser. Jeg skal ihvertfall IKKE begraves kristent, men det som i dag kalles alternativt, da jeg ikke vil ha en himmel los som står og predikerer gudsreklame over liket mitt mens vennene mine, som vet at jeg ikke tror på dette, sitter og må høre på den ofte times lange reklame snutten.... :no:

Det heter ikke lenger kirkegård, men gravlunder BTW... Så noe har de snudd allerede og mer kommer garantert.......

Lenke til kommentar
Den dagen under 50 % av norges befolkning er med i kirken så synes jeg ikke det burde være en statkirke mere.

Dette hadde kanskje fungert - om ikke kirken hadde jukset seg til tallene den har i dag. Medlemsregisteret er copy paste av folkeregisteret. Utmelding fungerer serdeles suboptimalt, mens innmelding skjer helautomatisk enten du vil det eller ikke.

Statlig støtte fordi det er kultur? Vi skal støtte løgn og bedrag fordi det er kultur? Nei. At kirken fremdeles ebtales av VÅRE skattepenger er en fornermelse av alle oppegående mennesker som faktisk lever i det 21. århundre. Ikke bare fordi jeg ikke drar nytte av det, men fordi det er galt og umoralsk å bedra mennesker til å tro på usannheter som vedrører mye av de viktigste tingene i livet. Folk skal selvfølgelig få velge hva de vil tro, men de skal ikke konverteres med MINE penger. Basta faen.

Endret av Zappy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...