Gå til innhold

Burde det være en statkirke?

Anbefalte innlegg

Burde det forsatt være en Statkirken nå som Norge får flere og flere nye landsmenn med andre regioner osv..

Ja er svaret.. jeg synes det er utrolig viktig at vi beholder den Norske kulturen og kristendom er en stor del av den Norske kulturen!

Diskuter her hvorfor man burde og hvorfor man ikke burde fjerne statkirken :D

- TB.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg mener også det bør være en statskirke, men ikke av samme grunn som deg.

En statskirke er med på å holde de værste fundamentalistene i kirka i sjakk, iom. at det feks. er kirkeministeren som utnevner biskop osv.

Hadde dette vært et reelt problem så ville nok også jeg ha vært i stuss om et skille, imidlertid så viser dette seg gang på gang å være en populær men grunnløs myte. Såkalt fundamentalisme har man i bøttevis selv med dagens statskirkeordning. F.eks. kan det nevnes da biskop i Nord-Hålogaland i en kommentar til at stadig færre kirkekonfirmanter har en gudstro, ytret sin bekymring med sitat: "Dette er et problem mellom Darwin og Gud, ungdommen godtar ikke at verden ble skapt på seks dager. Dette må vi gjøre noe med". Vi lever i et land med ytringsfrihet så selvsagt skal det være lov med toskete ytringer, men ønsker vi virkelig å gi personer med slike antivitenskapelige holdninger en slags statlig ryggdekning?

Lenke til kommentar

Skjønner ikke hvordan det er mulig å beholde statskirka.

Synes kristne kan ta til takke med de som velger å tro på det, istedet for å stappe stakkars barn full med propaganda som på toppen av det hele er "godtatt"..

Bare tull..

Lenke til kommentar
Nei - Vi bor i et sekulært samfunn hvor ingen religioner skal få særbehandling.

Hehe, nei. Vi bor IKKE i et sekularisert samfunn, men jeg skulle gjerne ønske vi gjorde det..

Vi gjør det, i praksis, men teoretisk gjør vi nok ikke det nei... noe som er ganske latterlig egentlig. Kirken er grei nok den, men ikke faen at mine penger skal gå til den. Det får de betale selv.

Lenke til kommentar

Statskirkeordningen binder i mine øyne staten mer enn den binder kirken, og det er ikke heldig.

Jeg synes vi skal avvikle statskirkeordningen, la den norske kirke eksplisitt spørre nåværende medlemmer om de fortsatt vil være medlem etter et skille, og så finne en fornuftig måte å behandle kirkens eiendommer på. Kirken forvalter store verdier, og det er ikke åpenbart hvordan vi skal håndtere det. Vi kan la staten beholde eiendommene, og leie ut kirkebygningene til passende formål uavhengig av trossamfunn. (Grunnloven må i så fall endres, men det må den jo i alle fall.) Hva man gjør med presteboliger og annet blir et spørsmål.

Tro bør være en privatsak. Det betyr at jeg egentlig mener at trossamfunnene ikke bør finanseieres over statsbudsjettet heller, men det er en subsidiær problemstilling, så lenge man ikke forskjellsbehandler kirkesamfunnene.

Geir :)

Lenke til kommentar

mulig det Edge, men det må skje før skillet.

Personelig er jeg ikke kristen, men kommer aldri til å melde meg ut av kirken. Grunnet av kultur osv.

Og jeg synes at kirken står for mye positivt (de 10 bud osv) Selv om jeg ikke tror på konsekvensene av det som står i biblen hadde verden vært mye bedre hvis alle hadde fulgt den!

Lenke til kommentar
Og jeg synes at kirken står for mye positivt (de 10 bud osv) Selv om jeg ikke tror på konsekvensene av det som står i biblen hadde verden vært mye bedre hvis alle hadde fulgt den!

De 3 første også?

Kirken har IKKE enerett på moral.

Lenke til kommentar
mulig det Edge, men det må skje før skillet.

Personelig er jeg ikke kristen, men kommer aldri til å melde meg ut av kirken. Grunnet av kultur osv.

De ti bud er positivt?

Du skal ikke ha andre guder enn meg. - Går imot religionsfriheten.

Du skal ikke misbruke Guds navn. - Går imot ytringsfriheten.

Du skal holde hviledagen hellig. - Går imot religionsfriheten.

Du skal hedre din far og din mor. - Går imot ytringsfriheten.

Du skal ikke slå i hjel. - Enig.

Du skal ikke bryte ekteskapet. - Går imot frihetent til å velge og er helt umoralsk etter dagens standard.

Du skal ikke stjele. - Definer stjeling.

Du skal ikke tale usant om din neste. - Går imot ytringsfriheten.

Du skal ikke begjære din nestes eiendom. - Dette har lite med dagens hverdag å gjøre.

Du skal ikke begjære din nestes ektefelle, eller hans arbeidsfolk eller andre som hører til hos din neste. - Dette var kansje relevant da Moses levde, men i dag er det en helt latterlig regel som ikke har noe med dagens hverdag å gjøre. Hvis vi leser den engelske oversettelsen snakker dem om okser, esler og tjenere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...