Gå til innhold

Regler for tilhenger, campingvognparagrafen?


Anbefalte innlegg

Fatter'n sier at det er to paragrafer som bestemmer om du kan kjøre med tilhenger.

Han sa et disse to paragrafene noen ganger motsier hverandre.

Han ga et eksempel om en ung mann som hadde vært i en ulykke som kanskje ikke var hans feil, men ble gitt all skyld fordi tilhengeren var større eller tyngre enn han hadde lov å trekke. Men så var det en annen paragraf, campingvognparagrafen, som sa at han hadde lov å trekke den allikavel..?

 

Hva er svaret her?

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette bør vel være omtrent det som er relevant for klasse B/BE, sakset fra vegvesen.no, "campingvogregelen" er referert til nederst, og dekkes av unntaket om tillatt egenvekt over 750 kg dersom totalvekt av kjøretøy og henger ikke overskrider 3500 kg.

 

Med klasse B kan du etter bilen kan trekke tilhenger med tillatt totalvekt høyst 750 kg.

 

Det kan også være tillatt å trekke tilhengerover 750 kg med klasse B dersom

 

* tilhengerens tillatte totalvekt ikke overskrider bilens egenvekt med fører (75 kg), og

* den tillatte totalvekten for bil og tilhenger til sammen ikke overskrider 3500 kg.

 

Før trekking må du dessuten alltid kontrollere de tekniske begrensningene i personbilens vognkort for å finne ut hva som er bilens maksimale aktuelle tilhengervekt (tillatt hengervekt). Denne må du ikke overskride uansett hvilke førerkortklasser du har.

Se også etter bilens tillatte vogntogvekt. Denne skal selvsagt heller ikke overskrides, uansett førerkortklasse, dvs. summen av bilens aktuelle totalvekt + tilhengerens aktuelle totalvekt må til sammen ikke overskride tillatt vogntogvekt.

 

 

http://www.vegvesen.no/Forerkort/Om+forerk...nbil+(klasse+B)

 

Klasse BE (personbil med tilhenger)

 

Denne klassen gjelder trekking av tilhenger med tillatt totalvekt over 750 kg som man ikke kan trekke med ren klasse B.

 

Hvilke tilhengere med tillatt totalvekt over 750 kg som du kan trekke med ren klasse B, er omtalt på forrige side: Klasse B (personbil).

 

Før trekking må du alltid kontrollere de tekniske begrensningenei personbilens vognkort for å finne ut hva som er bilens maksimale aktuelle tilhengervekt (tillatte hengervekt).

Denne skal ikke overskrides uansett hvilke førerkortklasser du har. Se også etter tillatte vogntogvekt. Denne skal selvsagt heller ikke overskrides, uansett førerkortklasse, dvs. summen av bilens aktuelle totalvekt + tilhengerens aktuelle totalvekt.

 

http://www.vegvesen.no/Forerkort/Om+forerk...ger+(klasse+BE)

 

På tur med campingvogn eller tilhenger

 

Sommeren er høysesong for kjøring med bil og campingvogn. Dette må du vite før du skal ut å kjøre. [24.07.2008]

 

Har du førerkort klasse B, kan du kjøre bil med tillatt totalvekt ikke over 3500 kg og med tilhenger med tillatt totalvekt ikke over 750kg.

 

Campingvognregelen

Unntaket er den såkalte campingvognregelen, som gjelder for alle typer tilhengere. Denne sier at det er tillatt å trekke tilhenger med tillatt totalvekt over 750 kg hvis tilhengerens tillatte totalvekt ikke overskrider bilens egenvekt. I tillegg må ikke bilens tillatte totalvekt og tilhengerens tillatte totalvekt sammen overstige 3500 kg.

 

Tillatte totalvekter og bilens egenvekt finnes i egne rubrikker i vognkortene til bilen og tilhengeren.

 

Maksimal aktuell totalvekt i vognkort

Selv om du kan trekke tilhengeren med klasse B etter førerkortreglene, kan det likevel være ulovlig. I vognkortet til bilen er det angitt en maksimal aktuell totalvekt for tilhenger som kan trekkes av bilen. Den aktuelle totalvekten er vekten hengeren har i det aktuelle øyeblikket. Denne må ikke overskrides uansett hvilket førerkort du har. I tillegg kan bilens vognkort også ha en maksimal tillatt vogntogvekt - det vil si summen av bilens og hengerens aktuelle totalvekter.

 

Fartsgrenser

Kjører du på en veg med fartsgrense over 80 km/t, kan du likevel ikke kjøre fortere enn 80 km/t når du trekker tilhenger. Trekker du tilhenger uten bremser, kan du ikke kjøre fortere enn 60 km/t hvis tilhengeren har aktuell totalvekt på 300 kg eller mer.

 

Du kan imidlertid kjøre i 100 km/t med campingvogn, på motorveg klasse A og B, i Tyskland, dersom du har fått "Tempo 100" godkjenning.

 

http://www.vegvesen.no/Om+Statens+vegvesen...onalt/52007.cms

Endret av Iceman™
Lenke til kommentar

Generelt sett, så har man KUN lov å trekke en henger på 750 kg med klasse B. Også har man "campingvogn-paragrafen", som sier at hvis egenvekta av bilen + totalvekta av hengern tilsammen er under 3500 kg, så kan man alikevel kjøre den med et klasse B-førekort, forutsett at totalvekta av hengern ikke er større enn egenvekta av bilen. Detta gjelder selvsagt alle tilhengere, men "campingvogn-paragrafen" er et populært brukt ord på detta.

 

Et eksempel er hvis du har en bil med EGAVEKT 2000 kg, og en henger med TILLAT TOTALVEKT 1500 kg, så blir detta tilsammen 3500 kg, og du kan dermed kjøre den med klasse B. Dersom TILLAT TOTALVEKT på henger er feks 1600 kg, så blir det tilsammen 3.600 kg, og du kan IKKE kjøre den med klasse B, sjøl om hengeren er tom og bare veier 500 kg der og da.

 

Har du en bil med EGAVEKT 3.000 kg, kan du på generelt grunnlag dra en henger med TOTALVEKT 750 kg, sjøl om detta tilsammen blir så mye som 3.750 kg.

 

Men normalt sett, så har folk en bil med egavekt 1500 kg, og da kan man ha en henger med tillatt totalvekt 1500 kg, ettersom hengerns tillatte totalvekt ikke må overskride bilens egavekt.

Lenke til kommentar
Det vil si at jeg i praksis ikke trenger BE for å trekke en 1200 kg campingvogn med min 1400kg bil?

 

Så sant ikke 1200 kg overskrider maksimalvekten for henger for din bil i henhold til det som står skrevet i vognkortet.

 

Det gjør den ikke :)

 

Står tillat total vogntogvekt: 3440 kg. Blingset vel litt på vekta på min egen bil.. Den hadde tillat totalvekt 1840 kg, og tillat totalvekt henger 1600 kg..

Endret av Oreo
Lenke til kommentar
Generelt sett, så har man KUN lov å trekke en henger på 750 kg med klasse B. Også har man "campingvogn-paragrafen", som sier at hvis egenvekta av bilen + totalvekta av hengern tilsammen er under 3500 kg, så kan man alikevel kjøre den med et klasse B-førekort, forutsett at totalvekta av hengern ikke er større enn egenvekta av bilen. Detta gjelder selvsagt alle tilhengere, men "campingvogn-paragrafen" er et populært brukt ord på detta.

 

Et eksempel er hvis du har en bil med EGAVEKT 2000 kg, og en henger med TILLAT TOTALVEKT 1500 kg, så blir detta tilsammen 3500 kg, og du kan dermed kjøre den med klasse B. Dersom TILLAT TOTALVEKT på henger er feks 1600 kg, så blir det tilsammen 3.600 kg, og du kan IKKE kjøre den med klasse B, sjøl om hengeren er tom og bare veier 500 kg der og da.

 

Har du en bil med EGAVEKT 3.000 kg, kan du på generelt grunnlag dra en henger med TOTALVEKT 750 kg, sjøl om detta tilsammen blir så mye som 3.750 kg.

 

Men normalt sett, så har folk en bil med egavekt 1500 kg, og da kan man ha en henger med tillatt totalvekt 1500 kg, ettersom hengerns tillatte totalvekt ikke må overskride bilens egavekt.

 

Må korrigere litt her. Det er vogntogets tillatte totalvekt (altså bilens +hengerens tillatte totalvekter) som ikke kan overstige 3500kg. Med andre ord blir man straffet for å ha en bil med stor nyttelast, selv om man ikke utnytter den i det aktuelle tilfellet, på samme måte som man blir straffet for å trekke en stor, men tom henger.. :hrm: En varebil med 1600 kg egenvekt, 2400 kg tillatt totalvekt og 1400kg henger krever f.eks. BE, fordi 2400+1400 blir 3800, og dermed over grensa. (førerkortforskriften)

Lenke til kommentar

Correct me if i'm wrong...

Lønner det seg å ha en lettest mulig bil for å kunne trekke en tyngst mulig campingvogn?

 

Hva kan i praksis jeg kjøre, som har klasse B, ikke BE?

Jeg fikk lappen i mai 2006 og kjører en Peugeot 406 bensin sedan. Usikker på hva som står i vognkortet, men kan sjekke det hvis ingen umiddelbart har tallene for seg.

 

Rotete regelverk, synes jeg.

Lenke til kommentar

Regelverket er rotete og forvirrende.

Det enkleste er å melde seg opp hos kjøreskolen din til BE lappen

koster ca 4500 alt i alt, boten for å kjøre med for stor henger er ca 5000.

Du må ha to kjøretimer og to timers lastsikringskur + oppkjøring for å få BE lappen.

 

P.S.

Har du "nyeste" typen lapp, så får du også automatisk førerrett for traktor etter å ha tatt BE lappen.

Lenke til kommentar
Hvor tung traktor da?

Moderne traktor, eller noe gråtass-skrap?

 

Og hva mener du med nyeste type lapp? Er min fra 2006 ikke ny nok?

 

vet ikke helt når det ble innført

et bare at jeg som tok min B lapp i -97 automatisk fikk førerrett for Moped, traktor og snøscooter. Dette ble sener fjernet slik at en kun kunne kjøre bil på B-lappen. I ettertid så fikk en førerretten til moped tilbake. Regner med at du bare har førerrett på bil og moped på din.

Lenke til kommentar

Lappen min heter B M S

Mopedlappen tok jeg da jeg var 16, så jeg vet ikke om jeg ville fått den på kjøpet.

Jeg fikk i hvert fall snøscooter gratis, men det har jeg aldri kjørt.

Det står ikke at jeg har førerrett for traktor, men jeg leste på nettet at jeg kan kjøre ekstremt små traktorer, og jeg tror gråtass er liten nok. Skikkelige traktorer fra landbruket er neppe små nok? Jeg vet ikke.

Lenke til kommentar
Hvor tung traktor da?

Moderne traktor, eller noe gråtass-skrap?

 

Og hva mener du med nyeste type lapp? Er min fra 2006 ikke ny nok?

Gråtas er ikke no skrap. Det er forgjengern til de moderne traktorene. Første traktoren ut med 3-punkts-oppheng faktisk, noe som går igjen på ALLE traktorene i dag. Skikkelig kvalitetstraktor.

 

Forøvrig kan du kjøre traktor med henger med max konstruktive hastighet på 40 km/t, og maks totalvekt på 25 tonn (kode 144), dersom du kjører opp på endten T eller BE og ikke har T fra før.

Lenke til kommentar
Hvor tung traktor da?

Moderne traktor, eller noe gråtass-skrap?

 

Og hva mener du med nyeste type lapp? Er min fra 2006 ikke ny nok?

Gråtas er ikke no skrap. Det er forgjengern til de moderne traktorene. Første traktoren ut med 3-punkts-oppheng faktisk, noe som går igjen på ALLE traktorene i dag. Skikkelig kvalitetstraktor.

 

Forøvrig kan du kjøre traktor med henger med max konstruktive hastighet på 40 km/t, og maks totalvekt på 25 tonn (kode 144), dersom du kjører opp på endten T eller BE og ikke har T fra før.

 

 

For kjøring i Norge gir klasse B førerrettighet også for:

 

*

moped

*

traktor, med eller uten tilhenger men bare traktor med tillatt totalvekt høyst 3500 kg hvis klasse B er ervervet etter 1. januar 2005

*

motorredskap med tillatt totalvekt høyst 7500 kg og større motorredskap med maksimal konstruktiv hastighet 50 km/t, men bare motorredskap med tillatt totalvekt høyst 3500 kg hvis klasse B er ervervet etter 1. januar 2005

*

beltebil med eller uten tilhengerslede

*

snøscooter med eller uten tilhengesledes hvis klasse B er ervervet før 1. juli 2006

*

tre- eller firehjuls motorsykkel

*

tre- eller firehjuls motorsykkel med slagvolum over 125 ccm med tilhenger, og som er godkjent for å trekke tilhenger ved merknad i vognkortet

Lenke til kommentar
Correct me if i'm wrong...

Lønner det seg å ha en lettest mulig bil for å kunne trekke en tyngst mulig campingvogn?

 

Det lønner seg med høy egenvekt (ettersom hengeren ikke kan være tyngre enn bilen) og lav tillatt totalvekt (ettersom sum bil+henger må være under 3500kg). Realistisk sett er vel ca. 1600/1900kg bil pluss 1600 kg henger det høyeste man kommer, det er få biler i den størrelsen som har nyttelast under 300kg, og om man skulle finne en blir det en ulempe når man kjører uten henger/vogn; 4 passasjerer på 75kg, så er f.eks. nyttelasta oppbrukt, uten plass til bagasje...

Lenke til kommentar

En ting som er viktig å tenke på:

 

"campingvogn regelen" er særnorsk og gjelder kun i Norge. Ellers i EU gjelder kun max 750kg henger på B-lappen. Det vil si at campingvogna du kan kjøre lovlig med i Norge kan være ulovlig å ha bakpå bilen i Sverige og Danmark.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Dersom du har tenkt deg en virkelig svær bil og tilsvarende campingvogn/hestehenger, kan du utvide til klasse C1E, som gir deg rett til å kjøre bil med tillatt totalvekt på 7.500 kg, og "vogntogvekt" (dvs bil med tilhenger) på inntil 12.000 kg.

Lenke til kommentar

Skal man trekke noe etter sin bil er det lurt å ha BE, campingvognregelen gjeldert som sagt ikke i alle land.

 

Hovedregel er at tilhengeren skal makasimum veie 750 kg ved klasse B, alt annet krever BE.

 

Så kommer den dumme campingvognreglen som ingen har full overiskt fullt ut over tror jeg. Og selv dette unntaket kan føre til rare resultat.

 

Tok selv BE for to år siden siden tilhengeren jeg har tilgang til har maks tillatt vekt på 750 kg. Med B har man ikke lov å kjøre den etter bilen selv om den er tom, med BE så har man plutslig lov å kjøre samme hengeren etter bilen. Egentlig så bryr jeg meg ikke, men blir man stoppet så kan det som nevnt fort koste dyrt samt at man må sette igjen hengeren eller få noen med riktig kompetanse til å kjøre den hjem. (Hadde bilen faktisk hatt lov til å trekke 750 kg uten brems så hadde jeg selvfølgelig kunne brukt B bare).

 

Du trenger lastsikringskurs (det blir aldri noen teoriprøve), og to kjøretimer. Min erfaring var følgende: Lastsikringskurset virker det mest som var satt i gang for å få mest penger. Flest mulig elever stuet inn i et trangt "klasserom". De to kjøretimene var ikke helt to kjøretimer, etter litt over 45 min. var man ferdig. (ikke noe problem for min del egentlig). Noen kjøreskoler valgte å henvise elevene sine til CEDE som gav et mye bedre kurs, men det hadde ikke jeg tid til.

 

Oppkjøring: Her kan man ta med privat vogntog så lenge det oppfyller kravene til vekter for å kjøre opp. Merk dere at alt skal ha hvite skilt, så det å møte opp med prøveskilt på f.eks. hengeren ikke er populært (du blir sendt hjem/ nektet å kjøre opp). De kan ikke nekte deg å kjøre opp i egen kortesje som hovedregel, og gjør de det så kan du kreve å refundert dine utlegg til kjøreskolebil.

 

Jeg valgte kjøreskolebil siden jeg ikke hadde tilgang til kortesje som oppfyylte vilkårene. Den var rett og slett råtten, lysene bak på hengeren virket ikke skikkelig. Men heldigvis hadde jeg en snill sensor som ikke brydde seg om det (hadde påkobling av henger og sjekk av lys på det kortet jeg trekte), så lenge jeg var klar over at det var jeg som fikk trøkken hvis vi ble stoppet.

 

Bare vær obs når det gjelder oppkjøring at:

 

a. Du vil mest sannsynlig få et slikt spørsmålskort ala det du fikk på klasse B. Du risikerer å få sprøsmål om stropping, vekter, tilkobling av henger, sjekk av lys/ bremser osv. Kopi av tilhengerdelen av en vanlig teoribok er lurt.

 

b. For en gangsskyld må man faktisk bry seg om høydeskilt (og vektskilt hvis det skulle være aktuelt). På ruten jeg fikk så var det ilagt en slik liten luring. Man måtte ta til venstre like før en bro, kjørte man rett frem ville man ikke komme under.

 

c. Lær deg å rygg med henger og bli komfortabel med det. Du vil garantert få rygging med henger på oppkjøring, og uansett hva du trener på så lær deg å rygg med henger. Selv brukte jeg hengeren jeg hadde tilgang til, dvs. den uten brems. Siden den tok ut mye lettere enn den jeg kjørte opp med, så gav det meg bedre trening også på å rette opp.

 

d. Hvis dårlig vær så tenk litt på at det kanskje ikke er så lurt å sende ut sensor for å være ryggehjelp. Vurder da heller å f.eks. bruke den private veien istedetfor å rygge i krysset. Bare snakk med sensor om dette også.

Lenke til kommentar
Forøvrig kan du kjøre traktor med henger med max konstruktive hastighet på 40 km/t, og maks totalvekt på 25 tonn (kode 144), dersom du kjører opp på endten T eller BE og ikke har T fra før.

Men de som tok T som 16 åring får ikke automatisk BE førerkort. Virker ikke så veldig logisk, men den gang ei..

 

 

Merk dere at alt skal ha hvite skilt, så det å møte opp med prøveskilt på f.eks. hengeren ikke er populært (du blir sendt hjem/ nektet å kjøre opp).

Det fungerer vel også med en varebil på grønne skilter?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...