JFM Skrevet 26. april 2009 Del Skrevet 26. april 2009 Hei. 26.10.06 kjøpte jeg meg et XFX GeForce 7900GT 470M 256MB GDDR3 fra komplett.no. Jeg betalte 2299kr for kortet. Datamaskinen som kortet har stått i har blitt lite brukt i det siste. Men når jeg skulle bruke den her om dagen så oppdaget jeg at skjermkortet er defekt. Får masse rare prikker og streker (artifacts) på skjermen. Prøvde skjermkortet i en annen maskin, og samme skjedde der. Siden det er 5 års reklamasjonsrett i norge tenkte jeg å benytte meg av denne. Har sendt inn returforespørsel til komplett, og venter på svar fra dem. Hva tror dere jeg vil få for kortet? 7900GT kortene selges jo ikke lengere... Vil jeg få alle pengene mine (2299kr) tilbake? Hva har jeg krav på? Kommer Komplett kanskje til å prøve seg på det at kortet er så gammelt at det ikke er verd noe? Hva gjør jeg eventuelt da? Takker for alle svar -Jørn Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 26. april 2009 Del Skrevet 26. april 2009 Du vil få et nytt kort med tilsvarende ytelse. Dette er feks et Nvidia 9600GT om jeg ikke er helt på tur. Lenke til kommentar
SvennAndre Skrevet 26. april 2009 Del Skrevet 26. april 2009 Er det virkelig 5 års reklamasjonsrett på skjermkort, hovedkort, ram og lignende? Slapp av, jeg bare spør Lenke til kommentar
JFM Skrevet 26. april 2009 Forfatter Del Skrevet 26. april 2009 Du vil få et nytt kort med tilsvarende ytelse. Dette er feks et Nvidia 9600GT om jeg ikke er helt på tur. Er usikker på om jeg vil få: -Alle pengene mine tilbake -Beløpet som et nytt 7900GT er verd i dag -Et kort som yter ca det samme som et 7900GT Håper på å få penger da... Lenke til kommentar
Svenni212000 Skrevet 26. april 2009 Del Skrevet 26. april 2009 Du kan faktisk ikke kreve særlig mye for ditt nye skjermkort. Tar jeg ikke feil, så har Komplett har rett til å først forsøke å reparere feilen. Kan feilen ikke repareres, så kan du bytte den i et tilsvarende kort. Siden 7900GT kort ikke lenger er i produksjon, vil et tilsvarende kort per dags dato være et skjermkort som i dag koster 2>400 kroner. Er du svært heldig, vil du få bytte det mot et GeForce 9400GT skjermkort. Lenke til kommentar
JFM Skrevet 26. april 2009 Forfatter Del Skrevet 26. april 2009 (endret) Æsj. Var det jeg var redd for Jeg som kunne tenke meg et ATI 4850... Endret 26. april 2009 av JFM Lenke til kommentar
TEE Skrevet 26. april 2009 Del Skrevet 26. april 2009 Reklamasjonsretten er ikke en oppgraderingsrett. Ønsker du å oppgradere hardware må du nok dessverre betale for deg, selv med norske rettigheter. Lenke til kommentar
JFM Skrevet 26. april 2009 Forfatter Del Skrevet 26. april 2009 Men tror dere at komplett vil gå med på å gi meg litt penger tilbake heller? Eventuelt hvor mye gjetter dere? Lenke til kommentar
TEE Skrevet 26. april 2009 Del Skrevet 26. april 2009 Du har hatt kortet i 30 måneder. Regner vi med nedskriving ut fra 5 år, som er en vanlig tid å bruke, vil verdien nedskrives med 38,17 kroner per måned. 38,17*30=1145,10 2290-1145,10=1144,90 Men, om det foretas en slik nedskriving for nytte, vil du også kunne kreve forsinkelsesrente. Renter fra kjøpsdato til i dag blir 651,41. 1144,90+651,41=1796,31 Så det du maks kan kreve dersom Komplett tilbyr deg å heve kjøpet er altså 1796,31. Det du maks kan kreve etter loven er et kort med tilsvarende ytelse av det du leverer inn. Lenke til kommentar
CFM Skrevet 26. april 2009 Del Skrevet 26. april 2009 Mitt 8600GTS røk for ca et halvt år tilbake, men jag gadd ikke bytte det inn så jeg kjøpte meg heller et 9800GTX. Men her for litt siden kjedet jeg meg og kom på at jeg fortsatt hadde reklamasjonsrett så jeg sendte kortet tilbake til Komplett og ettersom kortet ikke lenger produseres så fikk jeg jaggu et 9800GT tilbake i posten Lenke til kommentar
JFM Skrevet 26. april 2009 Forfatter Del Skrevet 26. april 2009 (endret) Hvordan regner man seg fram til denne forsinkelsesrenta? Forstår jeg dette rett så vil jeg få et av disse tingen: -Ca 1800kr tilbake -Full pris tilbake (tviler på dette, men) -Et kort som yter det samme -Et kort som koster ca det samme som mitt gamle kort Stemmer dette? Edit: Jeg klarer ikke å finne dette om nedskrivning og forsinkelsesrente i loven. Hjelp? Endret 26. april 2009 av JFM Lenke til kommentar
TEE Skrevet 26. april 2009 Del Skrevet 26. april 2009 (endret) For å regne ut renter: http://www.forsinkelsesrente.no/ I loven finner du det i Kapittel 10 som har fått det klingende navnet Fellesregler om heving og omlevering. Du har ikke vurdert å kontakte Komplett for å høre hva de tilbyr som løsning? Om du kommer hylende med paragrafer med en gang vil du mest sannsynlig få nøyaktig hva du har krav på, og ikke en tøddel mer, altså et kort med samme ytelse. De har til og med muligens et helt likt kort liggende i en støvete krok av lageret. Endret 26. april 2009 av TEE Lenke til kommentar
JFM Skrevet 26. april 2009 Forfatter Del Skrevet 26. april 2009 (endret) Tusen takk. Får bare vente på svar fra komplett. Skal holde der oppdatert Edit: Du har ikke vurdert å kontakte Komplett for å høre hva de tilbyr som løsning? Om du kommer hylende med paragrafer med en gang vil du mest sannsynlig få nøyaktig hva du har krav på, og ikke en tøddel mer, altså et kort med samme ytelse. De har til og med muligens et helt likt kort liggende i en støvete krok av lageret. Skal kontakte dem når jeg har fått svar på returforespørselen. Og, nei. Kommer ikke til å hyle om lover og paragrafer. Kommer til å spørre hva som passer dem og meg best å gjøre Endret 26. april 2009 av JFM Lenke til kommentar
Capitan Fracassa Skrevet 27. april 2009 Del Skrevet 27. april 2009 Hvordan regner man seg fram til denne forsinkelsesrenta? Forstår jeg dette rett så vil jeg få et av disse tingen: -Ca 1800kr tilbake -Full pris tilbake (tviler på dette, men) -Et kort som yter det samme -Et kort som koster ca det samme som mitt gamle kort Stemmer dette? Du må skille mellom to ting: Avhjelp og heving. Det er her ingen grunn for Komplett å la deg heve kjøpet, når de kan gi deg avhjelp. Og avhjelp vil bestå i å enten reparere kortet eller å gi deg et med tilsvarende ytelse. For at kjøpet skal heves, må enten samme type feil oppstå for 3. gang, eller Komplett må bruke så lang tid at du kan kreve heving (og da snakker vi om mer enn en måned). Hvis kjøpet heves, er det mest sannsynlige resultatet at du får pengene tilbake. Men som sagt, det har ikke skjedd noe her som gir deg rett til heving av kjøpet, så du har ingen grunn til å forvente noe bedre enn et kort med tilsvarende ytelse. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 27. april 2009 Del Skrevet 27. april 2009 Hvis du ønsker et dyrere produkt, så er det ikke værre enn at du etterspørr en minnelig løsning der du betaler mellomlegget. Lenke til kommentar
JFM Skrevet 28. april 2009 Forfatter Del Skrevet 28. april 2009 Sendte mail til komplett og spurte hva som kom til å skje etter at de har testet kortet. Svar: Hva som skjer blir en vurderingssak for returavdelingen, du får svar på mail hva som blir utfallet. Du blir nok enten kreditert penger eller erstattet med et bedre skjermkort. Lenke til kommentar
JFM Skrevet 22. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2009 Komplett.no sender meg nå et XFX GeForce 9800GT 670M 512MB PhysX CUDA i erstattning. Kan jeg være fornøyd? Lenke til kommentar
dePt Skrevet 22. mai 2009 Del Skrevet 22. mai 2009 (endret) Jeg hadde vert det i alle fal Om du sikler etter ATI 4850 så kan du alltids selge 9800GT'n og kjøpe deg et? Du får kanskje ikke så mye for det da men... Endret 22. mai 2009 av dePt Lenke til kommentar
JFM Skrevet 22. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2009 Har egentli ikke så veldig lyst å legge så mye penger i nytt kort, så tror bare jeg beholder det. Vet dere hvor godt 9800GT yter i f.eks GTA 4, Left 4 Dead og andre nye, kjente spill? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå