Gå til innhold

Øvelser for rygg

Anbefalte innlegg

Trenger flere øvelser for rygg for å få en sterkere og mer stabil rygg. Har en romaskin og det er hva jeg har av apparat. Har litt dårlig rygg og er 15år.

Mine øvelser foreløpig er : å ro, ned på alle 4 med å løfte ben/armer

Forslag til flere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sit-ups og mageliggende rygghev er øvelser som er temmelig harde for ryggen samtidig som treningseffekta er ganske dårlig. Når du kjører roing så hold ryggen strak, det gir bedre trening av korsryggstrekkerne. Øvelser som planken\sideplanken og stangrulle er flotte øvelser for mage og rygg.

Lenke til kommentar
Sit-ups og mageliggende rygghev er øvelser som er temmelig harde for ryggen samtidig som treningseffekta er ganske dårlig. Når du kjører roing så hold ryggen strak, det gir bedre trening av korsryggstrekkerne. Øvelser som planken\sideplanken og stangrulle er flotte øvelser for mage og rygg.

så ryggen skal altså være slik : L under hele roingen? eller slik: /_, L, \_?

Lenke til kommentar

Crunches er bedre ja, curl-ups er enda bedre: Link Problemet med sit-ups kommer når korsryggen forlater golvet, du har korsryggen i maks krumning samtidig som du belaster den, samtidig som treningseffekta er så laber at du ofte må ta 3x30 reps for å kjenne noe særlig. Totalbelastninga på ryggen blir da ganske så høy, noe endel rygger ikke tåler.

Lenke til kommentar

Trenger ikke være forsiktig med baseøvelser så lenge han gjør det riktig. Bare vær forsiktig fram til du bli gammel nok til å starte på et treningssenter og få ordentlig veiledning av instruktørene der. Youtube er også et bra sted å finne ut hvordan øvelser gjøres riktig, så kikk litt der. Sit ups trenger ikke være farlig i det hele tatt så lenge du ikke løfter korsryggen fra gulvet...men nå er jo sit ups en jævli jalla øvelse uansett, så vent til du kan starte på et senter !

Lenke til kommentar

Baseøvelser må du vere forsiktig med uansett, samtlige på treningssenteret eg går på tar benkpress med dårlig teknikk og dei fleste slurver på markløft, knebøy og roing.

Har du til dømes ei skeivheit i ryggen kan markløft vere direkte skadelig dersom du ikkje allerede har trent ryggen på andre måtar, uavhengig om du bruker korrekt teknikk eller ei.

Lenke til kommentar

Ok kan nevne øvelsene jeg bruker i min stryrketrening om jeg kanskje burde kutte noe av det ut:

armhevinger, planken,benløft, crunches, roing. SKal settes inn: Sideplanke, ned på alle fire greiene og kanskje knebøy.

Har også tenkt å begynne med det derre gerilja kardio greiene, prøve det ut.

Men får se.

Lenke til kommentar
Baseøvelser må du vere forsiktig med uansett, samtlige på treningssenteret eg går på tar benkpress med dårlig teknikk og dei fleste slurver på markløft, knebøy og roing.

Har du til dømes ei skeivheit i ryggen kan markløft vere direkte skadelig dersom du ikkje allerede har trent ryggen på andre måtar, uavhengig om du bruker korrekt teknikk eller ei.

Sånn er det overalt. Folk begynner med nye øvelser uten å ha peiling på hvordan de skal utføre de. Derfor jeg sier at han burde få veiledning av en instruktør for å gjøre ting riktig. Skeivhet i ryggen er det mange som har uten at det trenger å være et hinder. Har selv litt skeivhet (ene skulder lavere enn den andre) men drar nesten 200 i mark uten noe som helst ryggproblemer. Riktig teknikk skåner kroppen, så jo..det har noe å si ! Masse bein som brukes i mark vøttø !

Lenke til kommentar
Baseøvelsene i seg selv har lite skadepotensiale om de gjøres riktig, desverre gjør veldig mange de feil :(

Akkurat det som er mitt poeng, tviler på at ein 15-åring med dårlig rygg kjem til å bruke rett teknikk.

og derfor jeg sa at han burde vente til han blir gammel nok til å trene på et senter og få riktige teknikker vist av en instruktør....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...