Gjest member-63169 Skrevet 26. april 2009 Del Skrevet 26. april 2009 3 Kjemilæreren min påstår at metall ikke kan brenne og utvikle varme, bare smelte. jeg lurer da på hvor termiske lanser som brukes til å smelte metall får energien all ifra. Dette er kun ett enkelt metallrør med metallstenger inni (oftest vanlig jern/stål) som blir varmet i enden med en acetylenbrenner, og oksygengass blir ført inn i andre enden (der en holder) i den enden du varmet skjer det en kjedereaksjon som også fortsetter etter en tar lansen vekk fra acetylenbrenneren. Det blir varmt nok til å smelte omtrent hva som helst! Hva er det som skjer her da hvis det ikke er en brann? det er vel en slags oksidasjon, men er ikke alt som brenner en oksidasjon? ett annet eksempel er jo hvis en tenner på ett magnesiums bånd. Lenke til kommentar
Niks Skrevet 26. april 2009 Del Skrevet 26. april 2009 Naturfagslæreren vår sier at det ikke er selve stoffet, i dette tilfellet metall, som brenner, men gassen den utskiller når det varmes opp. For eksempel hvis du tenner på et papir, så er det ikke selve papiret som brenner. Når papiret varmes opp gir det fra seg en gass som gjør at det brenner. Det er et interresant spørmsål du stiller, men jeg tror det er selve oksygengassen som brenner. Det som spruter ut kan være de metallstengene som lå inni som har smeltet av varmen og det smeltede metallet skytes ut av trykket fra innsprøytningen av oksygenet. Lenke til kommentar
Hunter147 Skrevet 26. april 2009 Del Skrevet 26. april 2009 Er det ikke slik at så lenge det er oksygen tilstedet, så vil alle stoffer kunne brenne? Men jeg får probler av å se for meg vann brenne. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 26. april 2009 Del Skrevet 26. april 2009 magnesium brenner da veldig godt, det metall... nei, alle stoffer kan ikke brenne, f.eks vann kan ikke brenne, det kan reagere med andre stoffer og få de til å brenne, men ikke selve vannet. Lenke til kommentar
Crowly Skrevet 26. april 2009 Del Skrevet 26. april 2009 (endret) http://en.wikipedia.org/wiki/Metal_fire#Metal Certain metals are flammable or combustible. Fires involving such are designated "Class D" in both systems. Examples of such metals include sodium, titanium, magnesium, potassium, steel, uranium, lithium, plutonium, and calcium. Ett litt artig spørsmål fra Illustret Vitenskap om hvorfor vann ikke kan brenne Kan vann brenne?Jeg forstår ikke at vann ikke kan brenne. Vann består av hydrogen - et av de mest brennbare stoffene - og oksygen, som er nødvendig for enhver forbrenning. Kjemisk sett kan en normal forbrenning defineres som en prosess der et stoff danner forbindelse med oksygen (O2). Når hydrogen (H2) brenner, dannes dermed H2O, og vann blir derfor restproduktet etter forbrenningen av hydrogen. Man kan altså si at vann ikke kan brenne fordi hydrogenet allerede er brent opp. Det er ikke bare hydrogen som allerede er brent opp. Oksygen reagerer svært lett med andre stoffer, og nesten alt uorganisk materiale har i tidens løp reagert med oksygen. De fleste metaller finnes utelukkende i oksiderte forbindelser, akkurat som jord, stein og fjell består av oksygenholdige mineraler. Disse stoffene kan ikke brenne fordi de allerede har dannet forbindelse med oksygen og dermed blitt en slags aske. Vann derimot kan brukes til å slukke en brann. Det skyldes dels at vann ikke er brennbart, og dels at det har en god evne til å absorbere varme. Det krever mye energi å varme opp vann, og den prosessen stjeler varmen fra ilden. Temperaturen faller til under 400-500 °C, som må til for å opprettholde forbrenningen, og ilden går ut. nr.17/2003, side 9 Endret 26. april 2009 av Crowly Lenke til kommentar
ukjentbrukergitt Skrevet 27. april 2009 Del Skrevet 27. april 2009 metall kan brenne, prøv å lag litt thermite, så ser man det ganske lett, det er bare forskjellige metaller blandet sammen, og brenner ved 5000 grader, hvis ikke jeg tar feil. Lenke til kommentar
Dead_Rabbit Skrevet 27. april 2009 Del Skrevet 27. april 2009 Pr. definisjon er "brenning" utveksling av elektroner. Derfor brenner i teorien jern når det ruster. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå