Gå til innhold

Intel bærbare bedre enn AMD bærbare!?

Anbefalte innlegg

Snakket med typen til mutteren her i påsken om datamaskiner. Han er rimelig fersk når det gjelder data, men har en bror som hjelper ham dersom han trenger hjelp. Ettersom dem bor ca 120 mil i fra meg så passer det bra :)

Han funderte på om han skulle kjøpe seg en bærbar datamaskin ettersom han reiser mye, og er litt avhengig av å ha tilgang til en maskin og så når han er borte.

Han hadde da fått ett godt tips av bror sin. Ikke kjøp bærbar AMD!!!

Dette kunne ikke jeg forstå skulle være den store ulempen. Jeg synes AMD lager gode prossesorer og har ikke hatt noe problem med dem til nå.

Men dette gjaldt visst spesielt bærbare! Bærbare AMD maskiner hadde ikke så mange tilkoplingsmuligheter som Intel maskiner hadde han blitt fortalt.

Stemmer dette? Høres litt rart ut for min del. Har ikke sjekket noe om det enda grunnet litt dårlig tid på jobben, men håpet noen kanskje kunne si sin mening her?

Takker!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

sjekk f.eks. dinside tester av bærbare, noen amd-bærbare er elendige pga. viftestøy + varme, det gjelder også for noen intel-maskiner.

centrino cpu er vel den beste på akkurat dette pr. idag for bærbare, men prisene er lite hyggelige og det kan lønne seg å vente til 2. generasjon av disse maskinene kommer (sommeren?), her refererer jeg til Skribenten på barbara.no

Lenke til kommentar
Kremt... Intel P4 lager MYE mer varme enn en AMD XP-M. Det gjelder også Intel P4-M.  

Intel Centrino dermot lager mindre varme enn en AMD XP-M.

All min erfaring(som egentlig ikke er så mye men :roll: ) tilsier at amd sine bærbare spiser mere støm(les dårligere batteritid)

EDIT: vet ikke så mye om varmen da : og at en desktop verson produserer mere varme er vel ikke noe overaskelse.

Lenke til kommentar

tester, deriblant denne (litt gammel) på Tom's Hardware (som jo tradisjonelt har vært litt intel-horer) viser det motsatte...AMD'er holder bra følge på batteri levetid

AMD, med sin powernow+ teknologi gir mange flere "steg" av CPU skalering enn Enhanced SpeedStep...fører derfor til bedre batteri levetid...

Fra denne webisden:

All P4-M processors run at 1.3V in performance mode and 1.2V in battery-optimized mode with SpeedStep enabled

fra denne websiden

Die neuen Prozessoren verbrauchen zwischen 1,45 und 1,05 Volt. (oversatt: de nye CPU'ene bruker mellom 1.45 og 1.05 Volt)

dvs. AMD sine mobile XP CPU'er bruker mer strøm/varmer bedre enn P4M CPU'er når de begge går for fullt...men når de går på strømsparing, vil Mobile XP være kjøligere, går jeg utfra..

merk at det vanligste chipsettet til AMD mobility XP bruker en integrert ATI grafikk løsning, som dessverre ikke er noe i nærheten av f.eks GeForce4Go 440 eller Mobility Radeon 9000..

at Pentium M banker dem begge er jo et kjent faktum :) så hvis du har råd, gå for en laptop med Pentium M CPU (men det er dårlig støtte for linux foreløbig, ettersom jeg har hørt)...

lykke til uansett...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...