Gå til innhold

Gym som privatist etter utvekslingsår

EchoMaker

Anbefalte innlegg

Heisann,

Jeg har tilbragt VG2 i et annet skolesystem (International Baccalaureate), hvor gym ikke er en del av skolen, og har til høsten tenkt til å bytte tilbake til VG3 SSP (Diverse grunner til dette.. Mest fordi jeg er meget skuffet over kvaliteten på lærerne og skolen, og at det nye konverteringssystemet er latterlig ufordelaktig ovenfor IB-elever). I VG1 hadde jeg fritak fra den praktiske delen av gymmen grunnet en kneskade som jeg har hatt lenge. Jeg fikk 6 på alle de teoretiske prøvene vi hadde, men fikk fortsatt karakter 4 i gym. Nå har skaden forsvunnet, og jeg har begynt å trene meg opp igjen, Men er så absolutt ikke i storform. Jeg vil ikke at snittet mitt skal bli dratt så kraftig ned av gymkarakteren, og har derfor lyst til å ta det som privatist.

Det jeg lurer på, er hvordan dette funker. Testes jeg da i hele pensumet (VG1-3), eller bare VG3?

Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

bare vg3.

gymlærer har ikke lov til å gi karakter basert på innsats eller form, uansett. eneste fysiske som er relevant på karakteren er at du har framgang iløpet av året. får du 6ere på prøvene, tar du vare på prøvene og klager på slutten av året om også din gymlæreren trur opplæringsloven er ment som et forslag.

Lenke til kommentar
Nja, du tar vel KRO1003 da (altså det eneste avsluttende faget..), som dekker pensum for alle tre årene (156 timer eller noe påført vitnemålet).

Skjønner, så jeg kan forvente spørsmål fra alle tre årene, da. Jaja, er vel ikke den aller største jobben å lese seg opp på gympensumet. Gymnosboka er jo ikke så stor, og jeg får jo ekstra tid på meg mens de andre er i gymmen.

Takker for informasjonen :)

Edit: Vet ikke tilfeldigvis hvordan det er med Historie for meg som ikke har hatt historie som en del av utvekslingsåret, vel? Må jeg ta VG2 historie som privatist i tillegg til VG3 historie?

Endret av EchoMaker
Lenke til kommentar

Tror du kun må ta det avsluttende faget (husker ikke om eldre historie var det, sikkert ikke). Hvis det ikke er avsluttende i VG2 må du kun ta VG3-faget (HIS1002) tenker jeg. Men det bør du undersøke næremre med rådgiver.

EDIT: Jepp, det er kun VG3-faget (HIS1002) du må ta som privatist.

http://www.utdanningsdirektoratet.no/grep/Fag/?fagid=280924

Men jeg antar du får spørsmål fra pensum for begge år.

Endret av Stifi
Lenke til kommentar
Tror du kun må ta det avsluttende faget (husker ikke om eldre historie var det, sikkert ikke). Hvis det ikke er avsluttende i VG2 må du kun ta VG3-faget (HIS1002) tenker jeg. Men det bør du undersøke næremre med rådgiver.

EDIT: Jepp, det er kun VG3-faget (HIS1002) du må ta som privatist.

http://www.utdanningsdirektoratet.no/grep/Fag/?fagid=280924

Men jeg antar du får spørsmål fra pensum for begge år.

Må jeg i det hele tatt ta det som privatist? Jeg skal jo gå der det tredje året.

Lenke til kommentar
Er ikke sikker på om du har lov til å følge historie VG3 hvis du ikke har hatt det VG2. Du får ta det opp med rådgiver.

Skal jeg gjøre. Takker så mye for hjelpa :)

Hater å plage dere med flere spørsmål, men rådgiveren vår er borte i morra også, så jeg prøver meg.

Jeg hadde spansk i VG1, men ikke i VG2 (har bare to språkfag på IB, Engelsk og Norsk for meg). Jeg har dermed ingen avsluttende karakter i andre fremmedspråk. Må dette da tas som privatist i tillegg, eller slipper jeg unna uten andre fremmedspråk?

Lenke til kommentar

Hva gym som privatist angår, så skal jeg ta det den 14 mai. Eksamen er ikke sentralisert, så hver skole utarbeider sin egen. Jeg har imidlertid fått sett på 3-4 eksamensoppgaver fra tidligere år, og det er helt overkommelig (med tanke på at man får medbringe boka på eksamen i kunnskapsløftet - alt utenom Internett og kommunikasjon er tillatt).

Lenke til kommentar
Hva gym som privatist angår, så skal jeg ta det den 14 mai. Eksamen er ikke sentralisert, så hver skole utarbeider sin egen. Jeg har imidlertid fått sett på 3-4 eksamensoppgaver fra tidligere år, og det er helt overkommelig (med tanke på at man får medbringe boka på eksamen i kunnskapsløftet - alt utenom Internett og kommunikasjon er tillatt).

Nydelig.

Har nå forhørt meg med rågiver, og ho sa at jeg ikke må ta andre fremmedspråk i det hele tatt, slipper unna det. Får også deltatt i de vanlige historietimene uten å ha hatt eldre historie, men burde lese dette i tilfelle jeg kommer opp i historie til eksamen.

Takk for all hjelp :)

Lenke til kommentar

Om man tar eksamen i reform 94 så har man ikke noen hjelpemidler. Men dersom man tar i kunnskapsløftet så har man lov å ta med alt utenom kommunikasjon.

Nå har det ikke blitt avholdt eksamen i kroppsøving i kunnskapsløftet før. Jeg kan tenke meg denne er noe vanskeligere, siden man har lov å ha med alle hjelpemidler.

Du tar feil med utarbeidning av eksamen. Det er utdanningsdirektoratet som lager eksamen (sentralt gitt eksamen) men sensuren er lokal. Hvordan hadde det gått om hver skole hadde laget ulike eksamener? Da hadde det blitt urettferdig for de som fikk en lettere eksamen osv.

Det som jeg vet er at lokal sensur har en noe annerledes klageinnstans. Å tro meg eksamen er sentral gitt. Det er jeg 100% sikker på.

Endret av eddielie30
Lenke til kommentar

Nydelig.

Har nå forhørt meg med rågiver, og ho sa at jeg ikke må ta andre fremmedspråk i det hele tatt, slipper unna det. Får også deltatt i de vanlige historietimene uten å ha hatt eldre historie, men burde lese dette i tilfelle jeg kommer opp i historie til eksamen.

Takk for all hjelp :)

WIN! :D

Om man tar eksamen i reform 94 så har man ikke noen hjelpemidler. Men dersom man tar i kunnskapsløftet så har man lov å ta med alt utenom kommunikasjon.

Nå har det ikke blitt avholdt eksamen i kroppsøving i kunnskapsløftet før. Jeg kan tenke meg denne er noe vanskeligere, siden man har lov å ha med alle hjelpemidler.

Du tar feil med utarbeidning av eksamen. Det er utdanningsdirektoratet som lager eksamen (sentralt gitt eksamen) men sensuren er lokal. Hvordan hadde det gått om hver skole hadde laget ulike eksamener? Da hadde det blitt urettferdig for de som fikk en lettere eksamen osv.

Det som jeg vet er at lokal sensur har en noe annerledes klageinnstans. Å tro meg eksamen er sentral gitt. Det er jeg 100% sikker på.

Jeg tar ikke feil, privatisteksamen i KRO1003 utarbeides lokalt. Ikke vær så jævlig skråsikker. :)

http://www.utdanningsdirektoratet.no/grep/Fag/?fagid=476758

KRO1003 Kroppsøving, Vg3

Fellesfag

Fagets navn på ulike språk

Omfang

Årstimetall: 56 timer

Omfang påført vitnemål: 168 timer

Eksamen og vurdering

Første eksamen: Vår 2009

Eksamensoppgave utarbeides lokalt.

Lenke til kommentar

(...)

Her tar du feil to ganger...... KRO1003-privatister i de seks nordligste fylkene får ikke bruke noen hjelpemidler på eksamen. Ikke bok, ikke PC. Ingenting. Nichts. Nada. De har dessuten en langt tykkere bok enn det man hadde i R94. Sitter her akkurat nå med en 170 sider lang kombinert lesebok og arbeidsbok for R94 og en lesebok for Kunnskapsløftet på knappe 320 sider (i tillegg kommer arbeidsbok, for de som har det. Nevner den bare for å gjøre sammenligningen rettferdig.)

Og jo; eksamen utarbeides lokalt. Det vil si, "lokalt". De seks nordligste fylkene samarbeider, og jeg vil tro flere andre fylker også samarbeider om det.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hvordan det er med kunnskapsløftet og kroppsøving. Det er første gang det blir avholdt privatisteksamen i KRO1003 (kunnskapsløfte).

Men reform 94 eksamener utarbeids sentralt, bare se på udir.no under eksamensoppgaver. Det kan godt vær at kro1003 utarbeids lokalt, som det er vist til ovenfor.

Men sensurener uansett lokal.

Endret av eddielie30
Lenke til kommentar

(...)

Her tar du feil to ganger...... KRO1003-privatister i de seks nordligste fylkene får ikke bruke noen hjelpemidler på eksamen. Ikke bok, ikke PC. Ingenting. Nichts. Nada. De har dessuten en langt tykkere bok enn det man hadde i R94. Sitter her akkurat nå med en 170 sider lang kombinert lesebok og arbeidsbok for R94 og en lesebok for Kunnskapsløftet på knappe 320 sider (i tillegg kommer arbeidsbok, for de som har det. Nevner den bare for å gjøre sammenligningen rettferdig.)

Og jo; eksamen utarbeides lokalt. Det vil si, "lokalt". De seks nordligste fylkene samarbeider, og jeg vil tro flere andre fylker også samarbeider om det.

Jeg snakket med hetland videregående i rogaland fylkeskommune. For de som skulle ha eksamen i kroppsøvning, kro1003 - Kunnskapsløfte. Så var alle hjelpemidler tilatt utenom kommunikasjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...