Gå til innhold

Canon 450d fokusproblemer

Anbefalte innlegg

Hei,

Har nylig kjøpt meg 450d med standard kitlinse pluss 50mm f/1,8. Dette er mitt første speilrefleks. I utgangspunktet er jeg veldig fornøyd med kameraet, men etter å ha brukt kameraet en del synes jeg det sliter litt med fokus.

Etter å ha googlet litt ser jeg jo at dette er et kjent problem med 450d dessverre. Via denne linken har jeg testet litt og det ser ut til at kameraet fokuserer for nærme. Har tatt flere slike bilder og alle er omtrent like.

Er dette brukerfeil eller bør jeg returnere kameraet?

post-17968-1240744302_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det kit linsa du har brukt? 18-55 is?

Det er nok ikke kameraet, men linsa det er noe feil på. Hadde det samme problemet selv og leverte inn linsa. De byttet fokusmotor og drev. Men pass på at det er nok kontrast i fokuspunktet ditt.

Endret av chevyz28
Lenke til kommentar

Det første jeg vil spørre om er hvilket fokuspunkt som er benyttet. Dersom alle fokuspunktene er benyttet for å ta dette testbildet er det stor sjanse for at det kan være feilen, altså at kameraet har valgt feil sted å fokusere på.

For denne testen bør du kun bruke det midterste fokuspunktet, forøvrig vil du nesten alltid oppleve økt presisjon i fokuseringen dersom du bruker ett punkt om gangen under normal fotografering også. Jeg vet ikke om du allerede gjør dette, men jeg nevner det.

Et annet potensielt problem kan være at fokustesten er satt feil opp. Husker jeg ikke helt feil skal vinkelen til papiret være nøyaktig 45 grader. Er du sikker på at det er det?

Dersom dette fortsatt ikke gir resultater, bør du også forsøke å kjøre testen med begge objektivene.

Dersom ingenting av dette fører frem vil jeg si at det virker som om kameraet ditt frontfokuserer, ut fra det chartet du viser her. Det burde dekkes av reklamasjonsrett eller garantiordninger. :)

Lenke til kommentar

Ved fokustester er det veldig små feilmarginer som skal studeres, derfor er det ytterst viktig at alt er satt opp veldig nøyaktig, ikke bare 45 graders vinkelen mot papiret; Men at du tar bildet helt linjært med fokus chart.

Da holder det ikke å ta bildet "litt fra siden" siden fokus som er horisontalt linjært da blir forskjøvet.

Bildet må også selvfølgelig taes i RAW ISO 100 og whitepoint må justeres i DPP eller annen raw konverterer.

Kamera på stativ, låst speil, timer utløser, rask lukkertid, eksempler fra full blenderåpning i steg opp til objektivets "sweetpoint" blenderåpning.

Nøyaktighet i testoppsettet er det eneste som gir data brukbart for vurdering.

Det er ikke gjort her.

PS.

Iso 800 gir ingen data om objektivets skarphet men forteller oss bare hvor høyt støynivået er i 450D med Iso 800.

Iso 800 vil bare under ultimate motivforhold gi tilnærmelseshvis sylsksarpe bilder.

Endret av arthon
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Kjøpte Sigma 18-50 f2,8-4,5 os for å erstatte kit objektivet. Maken til uskarpe bilder har jeg ikke sett! Hadde fra før levert inn kit objektivet til rep/sjekk, og det ble en god del bedre da, men fortsatt var jeg ikke helt fornøyd. Derfor kjøpte jeg sigmaen. Men det var ennå værre. Nå skjønner jeg ingen ting.

Har derfor levert både hus og begge objektivene for å få sjekket opp. Begynner å lure på om det er huset som ikke er helt bra ja.

Endret av chevyz28
Lenke til kommentar
Kvalitetskontrollen til Sigma er ikke den aller beste for tiden,er flere som klager på fokuseringen til Sigmaobjektiver.

Begynner å bli lei av dårlig kvalitet på ting nå. Lurer på om det var spesielt lurt å satse på 18-50 f2,8-4,5 OS objektivet til Sigma nå. Trodde dette skulle være bra jeg. Men får ikke ta sorgene på forskudd. Får håpe de finner noe feil hos serviceverkstedet.

Lenke til kommentar

Men nevt tidligere i tråden er det veldig viktig at testoppsettet er korrekt for at resultatene kan gi noen form for indikasjon på om for/bak-fokus faktisk er tilfellet. Jeg skjønner dog ikke hvorfor 45 grader mot testarket er så vesentlig. Jo mer ekstrem vinkel man har, jo mer synlig blir fokusfeil pga. snever DOF ved stor blenderåpning. For ekstrem vinkel kan gjøre det vanskelig å "lese" testbildene, men det skal ganske så mye til. Gir ikke dette mening? Correct me if im wrong. Bruk av midtre fokuspunkt, selvutløser på stativ og mirror lockup, samt at bildet er tatt rett på testarket, er viktig for å teste riktig. Lysforholdene skal også være slik at autofokusen ikke treffer de grå områdene på fokusarket som jeg selv benytter, som eliminerer muligheten for at autofokusen låser seg på noe annet en det sorte feltet i midten. Ser at testarket ditt er noe annerledes enn det jeg selv benytter, så det siste punktet der gjelder da ikke.

Laster opp et bilde som er tatt med min 450D og kit-objektivet (med IS) når jeg testet det med et lignende test-oppsett:

PS: Bildet er croppet og etterjustert i PS for å fremheve hvor fokusen treffer.

post-22861-1245610019_thumb.jpg

Endret av Caliber
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
Men nevt tidligere i tråden er det veldig viktig at testoppsettet er korrekt for at resultatene kan gi noen form for indikasjon på om for/bak-fokus faktisk er tilfellet. Jeg skjønner dog ikke hvorfor 45 grader mot testarket er så vesentlig.

Har du forsøkt samme test med kitobjektivet på full vidvinkel? Mitt kitobjektiv fokuserer perfekt på full tele, men frontfokuserer veldig på full vidvinkel.erer der

Lenke til kommentar

Denne testen er ikke verdt papiret den er skrevet ut på. Den er laget av folk som ikke forstår hvordan autofokus fungerer. Jeg foreslår å teste autofokus på følgende måte:

Heng en avissside eller noe annet med mye detaljer som dekker hele bildeflaten på en vegg og pass på at den henger helt loddrett. Monter karmera på stativ, pass på at kamera er vannrett, bruk helst vater i blitzskoen. Ta deretter bilder med ulik blenderåpning. Fokuser med autofokus. Du må selvsagt bruke speillås og trådutløser/selvutløser. Gjenta deretter prosessen med manuell fokusering. BARE DERSOM DU OPPNÅR SKARPERE BILDER MED MANUELL FOKUS, HAR OBJEKTIVET EN FEIL MED AUTOFOKUS.

Lenke til kommentar
Denne testen er ikke verdt papiret den er skrevet ut på. Den er laget av folk som ikke forstår hvordan autofokus fungerer. Jeg foreslår å teste autofokus på følgende måte:

Heng en avissside eller noe annet med mye detaljer som dekker hele bildeflaten på en vegg og pass på at den henger helt loddrett. Monter karmera på stativ, pass på at kamera er vannrett, bruk helst vater i blitzskoen. Ta deretter bilder med ulik blenderåpning. Fokuser med autofokus. Du må selvsagt bruke speillås og trådutløser/selvutløser. Gjenta deretter prosessen med manuell fokusering. BARE DERSOM DU OPPNÅR SKARPERE BILDER MED MANUELL FOKUS, HAR OBJEKTIVET EN FEIL MED AUTOFOKUS.

Tør jeg spørre hva ved autofokus og hvordan den fungerer som gjør bruken av et slikt testark så verdiløst?

Lenke til kommentar

Synes den beste testen er å sette opp like objekter for eksempel batterier i forskjellig avstand til kameraet og fokusere på den midterste. Dersom den midterste er i fokus er alt greit, men om det som er nærmere eller lenger unne er skarpt ( i fokus) så front eller bakfokuserer kameraet.

Lenke til kommentar
Tør jeg spørre hva ved autofokus og hvordan den fungerer som gjør bruken av et slikt testark så verdiløst?

Ingen oppsett der du forsøker å få kamera til å fokusere på en skrå flate i 45 graders vinkel gir deg brukbart resultat. Det en autofokus skal klare, er å registrere høyeste kontrast på den avstanden som du eller kameraets algoritmer peker ut, og til det krevs både at det er kontrast på et stort nok område og at avstanden er klart nok avgrenset. Hvis man i tillegg bruker full blenderåpning, fokuserer på et skrått motiv i et begrenset område, kan man ikke forvente at fukus sentreres rundt det man har tenkt inne i hodet sitt at det skal fokusere på. Autofokus er ikke laget for å lese tankene dine.

Lenke til kommentar

Ingen oppsett der du forsøker å få kamera til å fokusere på en skrå flate i 45 graders vinkel gir deg brukbart resultat. Det en autofokus skal klare, er å registrere høyeste kontrast på den avstanden som du eller kameraets algoritmer peker ut, og til det krevs både at det er kontrast på et stort nok område og at avstanden er klart nok avgrenset. Hvis man i tillegg bruker full blenderåpning, fokuserer på et skrått motiv i et begrenset område, kan man ikke forvente at fukus sentreres rundt det man har tenkt inne i hodet sitt at det skal fokusere på. Autofokus er ikke laget for å lese tankene dine.

Takk for utfyllende svar, greit å vite. At autofokusen ikke fungerer som noen tankeleser tror jeg de fleste av oss som henger i denne delen av forumet har forstått :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...