Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

[Løst]1-fas motor som dreper kondensatoren

Anbefalte innlegg

Har en kompostkvern som begynte og være vond og starte, tilslutt nektet den helt og som jeg trodde var kondensatoren ødelagt, den var smeltet i to deler.

Hadde en motor med tilsvarende kondensator og jeg tok denne og kverna startet som en drøm, dog var drømmen kortvarig da den ga seg etter en time. da hadde toppen av kondensatoren poppet.

På denne donormotoren var det to kondensatorer, gjetter en start og en driftskondensator, kan det være så at startkondensatoren ikke tåler 100% drift og derfor havarerte eller har jeg en defekt motor som tar knekken på de? Noen med kunnskap om emnet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå har jeg feilsøkt litt til, den starter men hvilken vei den roterer er litt vilkårlig, den greier heller ikke og holde motorbremsen inne mer enn i noen sekunder så ett eller annet skjer med magnetfeltet etter start.

Aner ikke hvilke verdier det er på viklingene, regner med kondensatoren som mater ene viklingen gir seg og ergo svekkes magnetfeltet.

Utfra mine funderinger regner jeg med det er en motor av denne typen:

http://en.wikipedia.org/wiki/AC_motor#Perm...capacitor_motor

Oppdatering:

Da har jeg kjøpt en ny driftskondensator og motoren har gått noe over en time uten problemer, regner med den gamle jeg prøvde rett og slett ikke var laget for kontinuerlig drift.

Endret av agvg
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...