Gå til innhold

Tips til å sykle på bakhjulet


Gjest medlem-98070

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-98070

Å sykle på bakhjulet er noe av det morsomte som finns på sykkel! Men det er vanskelig å bli helt safe på det. Har øvd mye og får det tidvis til bra, men er ikke i nærheten av å bli helt safe på det, dvs kunne sykle lange avstander i både oppoverbakker, nedoverbakker og på flatt.

 

Noen som får det til og kan gi tips?? Alt av tips er velkomment!

 

Det jeg sliter med:

Jeg klarer fint å komme opp på bakhjulet, men det blir veldig fort for tung. Det vil si at gradvis mens jeg trår så går forhjulet ned igjen, fordi jeg klarer ikke å trå med nok kraft til å holde forhjulet oppe. Når jeg merker at det begynner å bli for tungt, så er det for sent å gjøre noe med det - å gire opp fører jo ikke til at forhjulet går opp igjen, blir bare at jeg må trå enda fortere før forhjulet går ned igjen. :/ Dette er som regel det som gjør at jeg ikke klarer å fortsette på bakhjulet. En annen ting som skjer er at jeg har for lavt gir, og må trå for fort. I starten går det helt fint, men når jeg begynner å få fart så går pedalene for fort rundt, og det blir ikke noe kontrollert sykling... vet at man skal gire opp når dette skjer, men sykkelen min girer ikke så mykt, sykkelen hopper gjerne litt når det girer, og da mister jeg balansen med en gang.

Derfor prøver jeg altid å ha et høyt gir når jeg skal dra på bakhjulet, fordi da greier jeg å holde en god fart med jevn tråing, men det blir som sagt fort for tungt, og da går hjulet ned igjen... jeg prøver alltid å komme så langt bakover som mulig med kroppen og ha hjulet så høyt som mulig, og hvis det går litt for langt bakover så bruker jeg bakbremsen for å unngå å gå på ryggen. Men stort sett skjer ikke dette, det blir bare for tungt rett og slett...

 

Noen som har tips?? :) eller bare fortelle om dine skills i dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sykl i det laveste giret

 

Det ver vanskelig å gire når du sykler på ett hjul, prøv å hold deg i andre gir hvis du klarer det.

 

Du skal lene deg bakover når du sykler opp, ikke len deg fram igjen før du nesten faller på rygg.

 

Prøv å start i oppoverbakke, og sykl lengder på flate (Vanskelig forklart)

 

Prøv med stor sykkel, og jobb deg nedover

Endret av EMS15
Lenke til kommentar

når jeg drev på med sånt så syklet jeg så langt jeg orket. det som er trikset er at du må bruke bakbremsen og nesten hele tiden være så langt bakpå at du må bruke bakbremsen for å ikke falle bakover. når du merker at du begynner å falle ned, så bare trør du litt ekstra sånn at du ligger på bakbremsa og bremser for å ikke falle rundt, samtidig med at farten reduserers :)

Lenke til kommentar

Du har misforstått prinsippet :)

 

Det er ikke meningen du skal trå så hardt at bakhjulet holder seg oppe. Tråkkingen på pedalene er bare for å få fremdrift. Det du må gjøre er å få vekta enda lengre bak slik at du holder balansen på bakhjulet. Du må balansere på bakhjulet, og det er nettopp derfor man kan sykle raskt på bakjulet og slakke ned farten og fortsette på bakhjulet :)

 

Hvis man skal holde framhjulet like høyt oppe hele tiden må altså vekta di kombinert med kraften fra bakhjulet dra framhjulet like mye opp som det trekkes ned. Lener du deg for lite, faller du ned. Tråkker du for lite faller du ned. Gjør du en av delene for mye skjer det motsatte. Det handler altså om å finne balansen. Tråkker du mindre må logisk nok overføre mer vekt bakover, og vice versa.

 

Prinsippet for en manual (trille på bakhjulet) er i bunn og grunn det samme som for en wheelie (sykle på bakhjulet). Forskjellen er at på en manual tråkker man ikke, men lener seg mer bak for å holde balansen. På wheelien lener du deg mindre, men kompenserer med kraften fra tråkkingen.

 

Rotete forklart, men skjønner du? Øv deg på å sykle på bakhjulet i jevn hastighet først, og da skjønner du poenget :)

Lenke til kommentar
Gjest medlem-98070
Du har misforstått prinsippet :)

 

Det er ikke meningen du skal trå så hardt at bakhjulet holder seg oppe. Tråkkingen på pedalene er bare for å få fremdrift. Det du må gjøre er å få vekta enda lengre bak slik at du holder balansen på bakhjulet. Du må balansere på bakhjulet, og det er nettopp derfor man kan sykle raskt på bakjulet og slakke ned farten og fortsette på bakhjulet :)

 

Hvis man skal holde framhjulet like høyt oppe hele tiden må altså vekta di kombinert med kraften fra bakhjulet dra framhjulet like mye opp som det trekkes ned. Lener du deg for lite, faller du ned. Tråkker du for lite faller du ned. Gjør du en av delene for mye skjer det motsatte. Det handler altså om å finne balansen. Tråkker du mindre må logisk nok overføre mer vekt bakover, og vice versa.

 

Prinsippet for en manual (trille på bakhjulet) er i bunn og grunn det samme som for en wheelie (sykle på bakhjulet). Forskjellen er at på en manual tråkker man ikke, men lener seg mer bak for å holde balansen. På wheelien lener du deg mindre, men kompenserer med kraften fra tråkkingen.

 

Rotete forklart, men skjønner du? Øv deg på å sykle på bakhjulet i jevn hastighet først, og da skjønner du poenget :)

Ja, tror jeg skjønner :) du mener jeg bør øve på å balansere uten å trå, vanlig manual? Til nå så har jeg vært avhengig av å trå for å holde forhjulet oppe, klarer ikke å balansere uten å trå. Er ikke det sykt vanskelig?

 

Så jeg bør øve på å komme mye lengre bak, og klare å holde balansen der uten å trå noe særlig, og dermed kunne bruke et tyngre gir uten at det blir fort tungt og at jeg klarer å trå for å få fart? Jeg er vant til å bruke et relativt tungt gir, så jeg kan faktisk får fremdrift, med første gir etc så går det jo knapt framover...

 

Har øvd meg på slakke oppoverbakker, synes det går mye lettere der.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-98070

Okey, men jeg sliter med å balansere fordi jeg klarer ikke å holde forhjulet langt nok oppe når jeg ikke trår :/ Så da må jeg på en måte lære litt av manual teknikken? Med en gang jeg slutter å trå så detter forhjulet ned igjen, greier ikke å balansere noe særlig uten å trå.

også når jeg trår så blir det etterhvert for tungt, og da går forhjulet bare lengre og lengre ned. Da prøver jeg å lene meg bakover og trå fortere, men kommer ikke opp igjen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-p4PIYwb6

Ja, du må lære deg å ligge nærmere balansepunktet. Blir ikke lett å aksellerere hele tiden.

Men som du sier, det er lett i motbakke, greit å øve slik.

 

Du bør kanskje trene litt på å tippe helt over for og så hoppe av eller bremse. Da lærer du å kjenne hvor mye du kan lene deg bakover.

Lenke til kommentar

En ting som hjalp meg veldig var å først lære seg å gå helt over, for så å lære meg å bruke bremsene og pedalene for å holde balansen.

 

Edit: Kan jo tilføye at jeg hele tiden sitter når jeg tar Wheelie. Når jeg står, har jeg en tendens til å bøye meg frem, og det blir mye vanskeligere å holde sykkelen oppe.

 

Edit2: Lese hele topicen kanskje -.-. Hvis du klarer å "nesten" finne balansepunket, blir det lettere å bruke bremsene og samtidig ikke gå for langt ned med forhjulet, og det blir lettere å holde stabil fart.

Endret av Applebee
Lenke til kommentar
Gjest medlem-98070

Jeg har ikke øvd med så mye fokus på balansepunktet og komme lengst mulig bak ennå, så skal ut og øve på det imorra og se om det blir noen resultater ;) takker for svar

 

Men jeg kan jo spørre...noen som føler det ser dumt ut når dere prøver å dra på hjulet når dere er ute og sykler og folk ser? Hvis du ikke er en liten kid da... føler det kan se litt tard ut til tider =P

Men er dritmoro når man får det til skikkelig da

Endret av medlem-98070
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-p4PIYwb6

Hvilket gir pleier du å bruke? Selv syns jeg 2. foran (kranken) og et på midten bak funker bra hvis det er flatt. Når det er ganske bratt funker 4-5. ganske bra.

 

Og ja, enig med at det ikke er såå kult når du ikke kan det hvertfall ^^

Jeg er litt heldig med skoleveien, over 1km med bakker, så blir litt øving da.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-98070

Bruker det samme som deg, 2. foran... dette er giret som er vanskeligst og skifte (litt gammel sykkel), så holder den alltid der, og skifter bare bak. Pleier å ha den bak ca på midten, og litt lettere når jeg kommer til bakker.

Lenke til kommentar
Sykl i det laveste giret

 

Det ver vanskelig å gire når du sykler på ett hjul, prøv å hold deg i andre gir hvis du klarer det.

 

Bare tull. Du greier ikke å dra langt på bakhjulet i første og andre gir.

Gir opp i 10'ende gir, så skal du se det går mye bedre.

 

Angående, hvordan holde deg på bakhjulet: hold deg i vippepunktet. Altså, der du ballanserer fra å dette ned på foruhjulet igjen, og dette bak på ryggen. Vis du kommer for langt bakpå, så trykk inn bakbremsen litt. Det er litt vansklig å lære å bruke bakbremsen, men øving gjør mester :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...