Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Svineinfluensa: Hvor syk blir man?

Delvis

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette med all panikken rundt svineinfluensaen er helt latterlig. Rett og slett uvitenhet som fører til det. H1N1 er den medisinske betegnelsen for influensaen, på grunnlag av hva skallet til selve viruset består av. Det er også den samme betegnelsen for Spanske-syken som tok 30 millioner menneskeliv i 1918, men overhodet ikke det samme viruset.

Men pressen vet at dette selger. Dagbladet skriver at "NORGE HAR KUN TAMIFLU NOK TIL HVER TREDJE INNBYGGER" og panikken brer seg. Politikere, som vår egen helseminister uttaler seg at "13 000 NORDMENN VIL DØ"

Men er dette viruset så farlig da?

Eller er det bare uvitenhet og penger som brer denne panikken?

I 1978 brøt det ut svineinfluensa på en millitærleir i USA, hvor 200 ble smittet og 2 døde.

Daværende president, Gerald Ford så at dette var den samme betegnelsen som Spanske-syken og det ble i all hast laget influensavaksiner til hele USA. Disse vaksinene ble ikke testet, og fikk en varig bivrkning hos noen søm førte til at over 20 000 døde.

Hva er det som er farlig her?

La oss se på idag da:

Viruset har visstnok tatt 15++ liv, de aller fleste i MEXICO, et land som har et dårlig helsesystem og er preget av fattigdom.

Kun 1 har dødd utenfor mexico, et sykt spedbarn i USA.

Ro ned! Selvom WHO har satt dette på en nivå 5 på pandemi skaleringen så er FORTSATT dette ikke noe å bekymre seg over. Det kommer nye mutasjoner av influensaer HVERT ÅR som når nivå 6, og de hører vi ikke om engang!

Patetisk av politikere som går ut og sier at de skal stenge landet, føre kontroller, kansellere transporter, sette karanterer osv. Spar meg, dette hjelper ikke en DRITT.

Greier de å sperre inne EN med viruset har sikkert 60 andre blitt smitta av det uansett, bare at symptomene ikke er synlige ennå.

Dette er KUN noe de sier fordi de rett og slett ikke vet nok, eller så er det kun et spill for galleriet.

At denne panikken brer seg på grunn av dumme mennesker fører til et totalt kræsj i aksjemarkedet, noe verden overhodet ikke trenger akkurat nå. Kursene på reise og transport markedet daler, kjøtt daler.

Hele infrastrukturen til Mexico har gått til helvete.

Flere bønder blir hengt ut, og grisene blir slaktet. I egypt ble ALLE grisene i landet slaktet i frykt for influensaen. Viruset har kommet fra en gris og MUTERT sånn at det kan smitte mennesker. Det kan ikke smitte griser igjen, det har faktisk ingenting med griser å gjøre lengre.

Om et par mnd er dette nærmest glemt. Da gidder ikke media skrive om det lenger for de vet frykten for viruset har avtatt.

Da vil avisene jobbe på spreng for å finne en ny sak de kan blåse opp.

Slik fungerer norsk journalistikk.

punktum.

Endret av flantheman
Lenke til kommentar

Er litt bekymret for dette her jeg, nå er det jo kanskje påvist i Trondheim også.

Har jeg grunn til å være bekymret? Skal til Tyrkia i sommer rettere bestemt Side, er det påvist der?

Men jeg husker da også fugleinfluensa og SARS som skulle utslette menneskeheten, men jeg lever enda. Naturligvis er det trist for folk som blir smittet eller berørt av dette, men er det litt overdrevet? Som sagt er litt bekymret.

Lenke til kommentar
Er litt bekymret for dette her jeg, nå er det jo kanskje påvist i Trondheim også.

Har jeg grunn til å være bekymret? Skal til Tyrkia i sommer rettere bestemt Side, er det påvist der?

Men jeg husker da også fugleinfluensa og SARS som skulle utslette menneskeheten, men jeg lever enda. Naturligvis er det trist for folk som blir smittet eller berørt av dette, men er det litt overdrevet? Som sagt er litt bekymret.

Du kan slappe helt av og dra på tur. Nærmere 1300 personer dør i Norge hvert år grunnet vanlig influensa, så skal man bekymre seg for noe, kan man starte der.

Lenke til kommentar

Ja, dette fordi de døde stort sett var friske unge menn, men dette er jo bare spekulasjon. Tvert imot tyder ting på at denne utarter seg som en vanlig influensa. Uansett vet vi for lite til å kunne si noe sånt, ergo er det baaare skremme skremme skremme.

Lenke til kommentar

fakta om Svineinfluensa:

Kjent fra 80tallet.

Familie: Orthomyxoviridae (RNA)

Genera: Influenza A, Subtype: H1N1

H1N1 er også kjent for spanish flu som gjorde kål på 50-100mill rundt 1918-1920

Virulent: Svært virulent.

Kjent i andre animaler: Ja

Smitter fra Dyr til menneske: Ja

Smitter fra menneske til menneske: Ja

H1N1 er farlig, for oss, fordi det smitter fra dyr til menneske. Derfor er det ekstra farlig hvis dyr kan være en "bærer" av sykdommen. Per idag finnes det ingen direkt bevis på smitte fra "gris" til "menneske", men en genetisk analyse viser genetiske materialer fra svin i viruset.

Det vi helsearbeiderer er mest redd for, er en mutasjon av viruset. En slike mutasjon kan gjøre viruset til en multi-"art" virus. Det kan virkelig føre til en pandemisk "fuck up".

Hvor syk blir man?

Svaret er enkelt: Du kan dø av det.

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
Hvor syk blir man?

Men det kan man da teoretisk sett gjøre av en hvilken som helst influensa, uten at folk dør i hopetall hver influensasesong? Og det er veldig få/ingen dødsfall blant unge og (i utgangspunktet) friske mennesker utenfor Mexico selv om relativt mange har blitt smittet, det kan vel antyde at varianten som er ute på verdensreise nå er en mildere variant med svært lav dødelighet (selv om det muligens finnes en variant med høyere dødelighet i Mexico)?

Lenke til kommentar
Hvor syk blir man?

Men det kan man da teoretisk sett gjøre av en hvilken som helst influensa, uten at folk dør i hopetall hver influensasesong? Og det er veldig få/ingen dødsfall blant unge og (i utgangspunktet) friske mennesker utenfor Mexico selv om relativt mange har blitt smittet, det kan vel antyde at varianten som er ute på verdensreise nå er en mildere variant med svært lav dødelighet (selv om det muligens finnes en variant med høyere dødelighet i Mexico)?

Han idiot doktoren som ga uttrykk for "lav dødlighet" har allerede fått skarp kritikk av andre.

Dette viruset kan mutere, og!, har allerede vist potens til trans-art infeksjon.

Det farlig fordi det finnes mer enn "en" potensiell bærer av viruset.

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
Han idiot doktoren som ga uttrykk for "lav dødlighet" har allerede fått skarp kritikk av andre.

Dette viruset kan mutere, og!, har allerede vist potens til trans-art infeksjon.

Det farlig fordi det finnes mer enn "en" potensiell bærer av viruset.

I så fall er det nok snakk om flere som trenger til "skarp kritikk", inkludert helseministeren.

"Den gode nyheten er at alt tyder på et mildt sykdomsforløp som minner om vanlig sesonginfluensa, og man blir frisk uten bruk av medisiner, sier Hanssen. "

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3058180.ece

Selv ser jeg ikke helt grunnen til å bekymre seg så fryktelig enda, all den tid svineinfluensaen faktisk ikke har vist tegn på så veldig høy dødelighet utenfor Mexico. :dontgetit:

Lenke til kommentar
Ah... Snåsa-Hanssen eller Heroin-Hanssen.

Ja. Han er den rette personen til å uttalle seg..

Det sier meg ikke så mye. Kom med argumenter for hvorfor du mener svineinfluensaen er så farlig, så skal jeg kanskje lytte. :)

Lenke til kommentar
Ah... Snåsa-Hanssen eller Heroin-Hanssen.

Ja. Han er den rette personen til å uttalle seg..

Det sier meg ikke så mye. Kom med argumenter for hvorfor du mener svineinfluensaen er så farlig, så skal jeg kanskje lytte. :)

Jeg er ikke her for å overbevise deg. Do what ever you want..

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
Men hvorfor mer dødelig i Mex. ? Det må bare være tull. Eller liker viruset varmt vær?

Fordi den startet der. Infeksjon startet i Mexico, og ifølge CNN, fant de "pasient Zero".

Siden det, har WHO og resten av verden, spesielt Kina, tatt ekstreme tiltak.

Det er derfor dødligheten har vært lav rundt i verden, men det betyr ikke at snåsahanssen hadde rett.

De fleste dø av "komplikasjoner" som er forårsaket av viruset. Det er the bottom line.

I dette tilfellet, er det snakk om en helt ny type av H1N1 som kroppen vår ikke er vant med.

Derfor er symptomene kraftigere og varer lengere. Det er akkurat det vi dø av.

Håper det er mer forståelig.

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...