Mr.M Skrevet 27. april 2009 Del Skrevet 27. april 2009 Problemet, såvidt jeg vet , er at de friske rammes hardere fordi den kraftige responsen fra immunforsvaret gir komplikasjoner. Og de som sitter mye foran pc'n kommer til å greie seg, mens helsefreaker & treningsnarkomane som ikke greier å holde seg i ro men må løpe rundt hver dag, kommer til å innhalere i store mengder å bli syke. "survival of the fittest" Lenke til kommentar
M.H Skrevet 27. april 2009 Del Skrevet 27. april 2009 Og de som sitter mye foran pc'n kommer til å greie seg, mens helsefreaker & treningsnarkomane som ikke greier å holde seg i ro men må løpe rundt hver dag, kommer til å innhalere i store mengder å bli syke. "survival of the fittest" Joda, bare sørg for å oppdatere antivirusprogrammet så går det nok bra. Men fra spøk til alvor. Sånn egentlig syns jeg ikke det gjør så mye at media overdriver trusselen litt. Kanskje folk blir ekstra forsiktige. Er jo bedre å være litt FOR forsiktig bare sånn for sikkerhets skyld enn å bare gi blaffen. Men på en annen side er det jo dumt om folk blir unødvendig redde da. Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 27. april 2009 Del Skrevet 27. april 2009 Det er jo snakk om influensaepidemier hvert eneste år så sånn sett er ikke svineinfluensaen unikt. Jeg mener det var snakk om at relativt mange av de som ble alvorlig syke/døde av dette var mennesker som var unge og friske i utgangspunktet. Det er dette som gjør at svineinfluensaen blir sett på som en trussel. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 27. april 2009 Del Skrevet 27. april 2009 Etter det bildet som tegner seg nå, ser det ut til at man (kun?) blir smittet ved direkte kontakt eller befinner seg i nærheten av smittet person. 40 personer har fått påvist viruset i USA og mange av de senere har hatt kontakt med de første (20) det ble rapportert om. Videre er det personer som kommer hjem fra reise Mexico/USA. (Spania 1, Skottland 1 tilfelle) De tre som er innlagt i Norge kom også hjem fra reise, gjenstår dog å se om de har smitten. -Det som er rart, all den tid helseministeren står på tv å snakker om worstcase-scenario med tusenvis av døde, er hvorfor ikke slike som kommer med fly og er sjuke, ikke blir lagt i isolat på Gardermoen tverrt? "I stedet" har de åpenbart beveget seg fritt henholdsvis til nord-norge og vestlandet (innlagt på respektive sykehus der). Underveis har de kanskje vært i kontakt både med taxisjåfører, butikkansatte, famile og venner, etc. Slik jeg tolker det så føres ikke smitten av vær & vind over verdenshavene, men er avhengig av en menneske som smittebærer. Ergo burde man innføre strikse karanteneregler for de som kommer hjem fra land som er rammet (Mexico, USA, Spania, Skottland, New Sealand, og muligens flere). Da kan man muligens lykkes å stoppe elendigheten ved grensa. Er slike rigide tiltak i så tilfelle praktisk mulig, eller blir det for altomgripende? Lenke til kommentar
Nickless Skrevet 27. april 2009 Del Skrevet 27. april 2009 De tre som er innlagt i Norge kom også hjem fra reise, gjenstår dog å se om de har smitten. Viste seg å være negative tester. Lenke til kommentar
WD40 Skrevet 27. april 2009 Del Skrevet 27. april 2009 (endret) De tre som er innlagt i Norge kom også hjem fra reise, gjenstår dog å se om de har smitten. Viste seg å være negative tester. Sauce? Nvm, http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=542596 Endret 27. april 2009 av WD40 Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 27. april 2009 Del Skrevet 27. april 2009 Hvis det skulle vise seg at også "Haugesund tilfellet" er falsk alarm, har vi (såvidt bekjent) da ikke fått driiten inn i landet ennå! Nå burde myndigheten handle lynraskt, og innføre obligatorisk sjekk av passagerer, slik man nå gjør i Hong Kong. Der sjekker man temp. på alle innreisende, siden feber er et av symptomene på svine-innfluensa. Får man påvist dette, blir man tatt til side og isolert/undersøkt nærmere. Egentlig ingen grunn til at vi ikke gjør likedan synes jeg. Lenke til kommentar
dan882 Skrevet 27. april 2009 Del Skrevet 27. april 2009 lignende svartedøden? sperr grensene før det er for sent, jeg vil ikke dø! men seriøst, hvorfor sjekker ikke vi folk FØR det er for sent? har ikke lyst å gå med munnbind flere år framover. nå er jo det i flere land, så å sjekke nordmenn fra mexico duger vell ikke de neste månedene. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 27. april 2009 Del Skrevet 27. april 2009 lignende svartedøden? sperr grensene før det er for sent, jeg vil ikke dø!men seriøst, hvorfor sjekker ikke vi folk FØR det er for sent? har ikke lyst å gå med munnbind flere år framover. nå er jo det i flere land, så å sjekke nordmenn fra mexico duger vell ikke de neste månedene. Er det allerede under spredning og mange mennesker har det i seg (inkubasjonstid) så er det veldig lite vi kan gjøre annet enn å vente å se hvor utbruddene starter. Så får vi se om vi I norge er rustet nok til å overleve faenskapet uten for mange døde. Lenke til kommentar
Robocoop Skrevet 28. april 2009 Del Skrevet 28. april 2009 (endret) Problemet, såvidt jeg vet , er at de friske rammes hardere fordi den kraftige responsen fra immunforsvaret gir komplikasjoner. Og de som sitter mye foran pc'n kommer til å greie seg, mens helsefreaker & treningsnarkomane som ikke greier å holde seg i ro men må løpe rundt hver dag, kommer til å innhalere i store mengder å bli syke. "survival of the fittest" Du kan nok "dessverre" ha et godt immunforsvar selv om du spiller data og sitter foran PC. Heldigvis finnes det medisiner som demper immunforsvaret. Dette blir nok brukt om nødvendig. Endret 28. april 2009 av Robocoop Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 28. april 2009 Del Skrevet 28. april 2009 lignende svartedøden? sperr grensene før det er for sent, jeg vil ikke dø!men seriøst, hvorfor sjekker ikke vi folk FØR det er for sent? har ikke lyst å gå med munnbind flere år framover. nå er jo det i flere land, så å sjekke nordmenn fra mexico duger vell ikke de neste månedene. Ikke svartedøden, men spanskesyken. Vi trenger ikke å være redde for pest nå til dags. Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 28. april 2009 Forfatter Del Skrevet 28. april 2009 (endret) Svartedauen eksisterer faktisk den dag i dag den, men er isolert og holdes i sjakk på et lite sted i Mongolia. Var det jeg leste et sted, men det er visst litt verre en det også: Svartedauen Endret 28. april 2009 av groenn Lenke til kommentar
Robocoop Skrevet 28. april 2009 Del Skrevet 28. april 2009 Ser ut som ting roer seg ned nå. Viruset sprer seg ikke så mye. Kanskje dere overlever? Lenke til kommentar
Scooby snacks Skrevet 28. april 2009 Del Skrevet 28. april 2009 Kanskje dere overlever? Hadde egentlig kalkulert med det ja. Morsomt bilde på VG nå gitt ... Bilde av en sparegris rett under saken om svineinfluensa. Haha. Lenke til kommentar
McMuffin Skrevet 28. april 2009 Del Skrevet 28. april 2009 Tror jeg har fått svineinfluensa, sånn helt serr... Må følge med Lenke til kommentar
dan882 Skrevet 29. april 2009 Del Skrevet 29. april 2009 Tror jeg har fått svineinfluensa, sånn helt serr... Må følge med hehe, sikkert feber. vært i mexico eller? Lenke til kommentar
Nord-Skandinav Skrevet 30. april 2009 Del Skrevet 30. april 2009 (endret) Tror det kommer til å dø grisemange i verden jeg, men tviler på at de Norske dødstallene kommer til å være svinaktig høye. Om vi er griseheldig så dør ingen av det i Norge. Endret 30. april 2009 av Oppslagsverk Lenke til kommentar
Gjest Guest_Steinar_* Skrevet 2. mai 2009 Del Skrevet 2. mai 2009 Det kan uansett ikke sammenlignes med penicillin og slike produkter. Lurer på om jeg skal flykte til Jostedalen? Penicilin eller andre antobiotika vil ikke ha noen effekt. Disse fungerer på bakterier, ikke virus. Steinar Lenke til kommentar
iNeo Skrevet 2. mai 2009 Del Skrevet 2. mai 2009 Tror det kommer til å dø grisemange i verden jeg, men tviler på at de Norske dødstallene kommer til å være svinaktig høye. Om vi er griseheldig så dør ingen av det i Norge. Definer "grisemange" "svinaktig" og "Griseheldig" Ukjente utrykk for min del Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 2. mai 2009 Del Skrevet 2. mai 2009 Essda. Vanlige folk dør jo ikke av det her. Jeg tar dette med knusende ro. Vi lever i et velutviklet velferdssamfunn og er friske som faen. Får jeg svineinfluensa får jeg det kjipt og må være sengeliggende, men ikke sjans om det dreper meg. Vi må være klar over at det faktisk dør rundt 1000 personer årlig her i Norge av vanlig influensa. Grunnen til at det vil dø flere nå er fordi svineinfluensaen er litt sterkere, så de som "så vidt overlever" vanlig influensa, sannsynligvis vil dø, og det faktum at ingen er immune mot svineinfluensa vil medføre flere smittede og dermed flere dødsfall. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå