Scooby snacks Skrevet 27. april 2009 Del Skrevet 27. april 2009 Vet det. Uansett er dette typisk dommedagsprofeti, akkurat som den globale fugleinfluensapandemien for noen år siden ... Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 27. april 2009 Del Skrevet 27. april 2009 (endret) Kan ikke si jeg er så veldig bekymret ... Tamiflu fungerer visstnok. Tamiflu er bare et halvveis-produkt. Det må tas innen en viss tid og gir usikker effekt. Det kan uansett ikke sammenlignes med penicillin og slike produkter. Lurer på om jeg skal flykte til Jostedalen? Du kan uansett minimere smittefaren. Munnbind, solbriller , ekstrem god hygiene (vask hendene ofte) , pass på å holde deg unna offentlige områder med mange mennesker etc vil nok hjelpe noe. Regner også med at det kan være lurt å tildekke sår (et plaster hjelper sikkert) for å minimere mulighetene for at viruset kan trenge inn via disse. Men selvsagt vil man aldri være 100% sikker uansett hvor bra man isolerer seg. Hvis dette viruset kan overleve uten "host" i lengre perioder så har vi et stort problem så det gjennstår nå å se hvordan dette utvikler seg. Personlig så har jeg ikke tatt noen spesielle tiltak enda, da jeg ikke er spesielt nervøs enda, men som sagt det gjennstår å se utviklingen av dette. Den neste uken kan være kritisk for å finne ut hvilke valg man skal ta. Endret 27. april 2009 av Malvado Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 27. april 2009 Del Skrevet 27. april 2009 (endret) Jupp. Nå skal tabloidavisene tjene masse penger på å skremme vettet av oss. Disse tallene på 1,2 millioner syke og 13 tusen døde i Norge er sterkt overdrevne "verste fall"-tall. Selv om myndighetene har nytte av slike tall for å forberede seg på det verst tenkelige utfallet trenger det ikke bety at vi trenger å forholde oss til slike tall. Og uansett impliserer disse tallene at man har cirka 1% sjanse for å dø av sykdommen, om man skulle få den, noe som i seg selv er lite sannsynlig (uansett hva tabloidavisene skal ha oss til å tro). Det er på tide å puste ut, ta det med ro og nyte livet. Vi skal alle sammen dø uansett. Endret 27. april 2009 av A-Jay Lenke til kommentar
trudel Skrevet 27. april 2009 Del Skrevet 27. april 2009 Tamiflu er bare et halvveis-produkt. Det må tas innen en viss tid og gir usikker effekt. Det kan uansett ikke sammenlignes med penicillin og slike produkter. Lurer på om jeg skal flykte til Jostedalen? Lurer jeg også på. Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 27. april 2009 Del Skrevet 27. april 2009 (endret) Hvis dette viruset kan overleve uten "host" i lengre perioder så har vi et stort problem så det gjennstår nå å se hvordan dette utvikler seg. Den gjør ikke det. Leste nettopp at viruset ikke overlever lenge utenfor menneskekroppen, men husker ikke hvor. Kan ha vært i nettmøte i VG eller noe slikt. Endret 27. april 2009 av A-Jay Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 27. april 2009 Del Skrevet 27. april 2009 Den gjør ikke det. Leste nettopp at viruset ikke overlever lenge utenfor menneskekroppen, men husker ikke hvor. Kan ha vært i nettmøte i VG eller noe slikt. Det er positivt. Det betyr også at man kan redusere smittefaren betraktelig med enkle grep. Influensavirus sprer seg ved kontakt / dråpesmitte så det finnes jo visse ting (som nevnt over) som reduserer smittefaren. Lenke til kommentar
trudel Skrevet 27. april 2009 Del Skrevet 27. april 2009 Hørte også på pressekonferansen på tv2nyhetskanalen at det kun er smittsomt om du får det i neseslimhinnen. Lenke til kommentar
Gjest Guest_Lars_* Skrevet 27. april 2009 Del Skrevet 27. april 2009 Pandemic 1Pandemic 2 Pandemic 3 Er det bare meg, eller begynner spill å bli fryktelige realistiske? Da er det vel bare å flytte til madagaskar med en gang før de stenger grensene. Noe som kommer til å skje ganske snart tenker jeg Brazilian sneezed! Men fra spøk til alvor, er fortsatt relativt få tilfeller utenfor mexico og ut ifta hva vi hører om hvor mange som er smitta synest jeg ikke den virker så ekstremt smittende. Er jo veldig mye oppmerksomhet retta mot det nå så skal ikke se vekk ifra at de får begrensa det nå mens det enda er på et tidlig stadium slik at det holder seg som en epedemi i mexico og ikke blir en pandemi. Må vel bare vente og se de følgende dagene om den får fotfeste i noen andre land og ikke bare enkelttilfeller. Håper og tror at faren er overdrevet. Men liker dårlig sammenligningen med spanskesyken. I verste fall kan det jo hende at det er mange som er i inkubasjonsfasen (1-3 dager mener jeg å ha lest) og at vi ser en eksplosjon av smittede de nermeste dagene. Wikipedia er ihvertfall nyttig som alltid Lenke til kommentar
WD40 Skrevet 27. april 2009 Del Skrevet 27. april 2009 http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=542596 Tamiflu gjør deg IKKE motstandsdyktig mot viruset, en vaksine kan ta opptil 6 mnd å lage. Lenke til kommentar
Nickless Skrevet 27. april 2009 Del Skrevet 27. april 2009 Utrolig hvor mye makt media kan, hva? Egentlig så skulle jeg ha blitt drept av SARS og fugleinfluensa den gangen det var det som skapet oppstyr. Men jeg sitter da her enda. Dagbladet driter seg ut når de skriver f.eks: 103 døde av svineinfluensa, mens det lengre ned i artikkelen står: 20 av disse er bekreftet omkommet som følge av svineinfluensa. <--- Snakker vi en LITEN motsigelse her, eller er det bare meg? :S Tipper jeg rett er dette noe som roer seg ned etter en liten stund. Nå er det nyeste at to personer fra Tromsø må sjekkes. Jeg bor faktisk her, og i skrivende stund sitter jeg på universitetet som ikke er langt unna sykehuset. Skal jeg tro på media har jeg vel da blitt smittet jeg også hvis det skulle vise seg at testene til disse to personene er positiv! Lenke til kommentar
Lurvefranzen Skrevet 27. april 2009 Del Skrevet 27. april 2009 Jeg sitter ikke å skjelver i buksene og sånn. Men klart det er grunn til bekymring når det viser seg at denne sykdomen sprer seg så raskt. SARS og Fugleinfluensaen er like tilfeller, og jeg tipper at denne også vil ende opp som et stort mediahysteri, dog få dødsfall, som forgjengerene. Helt sikker er jeg ikke så klart, og vi kommer til å få mye mer informasjon om sykdommen om noen dager. Lenke til kommentar
TCRW Skrevet 27. april 2009 Del Skrevet 27. april 2009 Tamiflu gjør deg IKKE motstandsdyktig mot viruset, en vaksine kan ta opptil 6 mnd å lage. Hvis ikke tamiflu virker mot fugleinfluensaen, hvordan kan man da skrive dette? Tamiflu virker mot fugleinfluensa Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 27. april 2009 Del Skrevet 27. april 2009 Dette ikke er farligere enn annen influensa. Men det er mange som ikke tåler vanlig influensa heller, og det som fører til at dødstallene blir så store er at flere - også av disse - rammes. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 27. april 2009 Del Skrevet 27. april 2009 Hørte også på pressekonferansen på tv2nyhetskanalen at det kun er smittsomt om du får det i neseslimhinnen. Vet ikke om det var ment å berolige, men er ikke det verst? Vi må jo alle puste for å si det sånn. Hadde vært "bedre" om det kun smittet gjennom hudkontakt eller mat/drikke Lenke til kommentar
Robocoop Skrevet 27. april 2009 Del Skrevet 27. april 2009 (endret) Herregud! Det kommer! Det er allerede i England...... Endret 27. april 2009 av Robocoop Lenke til kommentar
Stifi Skrevet 27. april 2009 Del Skrevet 27. april 2009 Gjemmer meg i nærmeste berg hvis shit hits the fan. Dette ikke er farligere enn annen influensa. Men det er mange som ikke tåler vanlig influensa heller, og det som fører til at dødstallene blir så store er at flere - også av disse - rammes. Hvilke friske unge mennesker tåler ikke vanlig influensa da? Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 27. april 2009 Del Skrevet 27. april 2009 Det går jo greit for de fleste, men nå er det ikke bare friske, unge mennesker her i verden. Uansett, influensa er ikke spøk. Har hatt det en eller to ganger, aldri vært så sjuk. Lenke til kommentar
Scooby snacks Skrevet 27. april 2009 Del Skrevet 27. april 2009 Mange som tror de har influensa bare de hoster litt ... Vanlige friske unge mennesker kan fint bli ganske syke av "vanlig" influensa. Lenke til kommentar
Robocoop Skrevet 27. april 2009 Del Skrevet 27. april 2009 Jeg vil tro at de som rammes mest er de som har vært lite syke før. eller er så unge at de ikke har vært gjennom mange ulike forkjølelser og infeksjoner. Må si jeg er litt bekymret for hvor kraftig det kan slå ut. Og man har jo familie og venner ++ Lenke til kommentar
Nickless Skrevet 27. april 2009 Del Skrevet 27. april 2009 (endret) Sier at det ikke nødvendigvis er verre enn vanlig influensa, og det er tråssalt "bare" bekfreftet 20 døde av 103, vet ikke hva raten for å dø av en vanlig influensa er da, men det kan skje. Og vi snakker ikke om Norge heller, vi snakker nå om Mexico. Endret 27. april 2009 av Nickless Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå