Gå til innhold

Ufrivillig restart av pcen, hvorfor?

Anbefalte innlegg

Har et irriterende problem med at pcen restartet seg helt uten videre. Noen som vet hva dette kan komme av og hva som må til for å rette det opp?

Har sjekket temp. på CPU (60C) og den ligger godt under hva som skal til for at pcen blir restarta. Det er helt tilfeldig når dette skjer; kan være mitt i et spill eller mens jeg skriver(meget irriterende). Har et Asus A7V333 hovedkort hvis det er av betydning.

Takk for all hjelp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

win2k og winxp har automatisk restart eller shutdown enabled på default som hindrer deg å se feilmeldinga før den b00ter....

vanskelig å si hva som er problemet ditt, kan være driver feil og det kan være hardware krash :/

Lenke til kommentar

Kontrollpanel - system - avansert - oppstart og gjennoppretningsinnstillinger. Fjern haken som velger automatisk restart, da skal du iallefall få blåskjerm eller en annen feilmelding. Ellers kan du o ta en titt i eventsloggen kontrollpanel - admverktøy eller no - systemhendelser..

Lenke til kommentar

Takk for mange svar. Har nå skrudd av automatisk restart, og fikk opp denne feilmeldingen på blå skjerm:

Driver_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

...........

NETBT.SYS - ADRESS EEED359B

BASE AT EEE3000 DATESTAMP 3B7DC592

.........

BEGINNING DUMP OF PHYSICAL MEMORY, COMPLETE..............

Betyr dette at det er en driver konflikt?

Hva jeg har i pcen er:

Windows XP Pro ( ingen service pack)

Asus a7v333 hovedkort med c-media audio chip

Athlon xp 1900

512 ddr sdram

nvidia geforce4 ti4200 (128mb)

smc ez card 10/100 fast ethernet pci

like før jeg installerer windows på nytt, i håp om at dette ikke vil skje igjen.

Lenke til kommentar

Sitter du på et nettverk?

Har du da noen "kompiser" på det nettverket?

Netbt.sys er en fil som blir brukt av netbios, og en bug i den blir ofte brukt i såkalte "ping of death" programmer.

Buggen er fixet i SP1 for XP.

Lenke til kommentar

JEg har også samme problem, pcen restarter seg av seg selv!

Særlig når jeg er på internett?

Sitter også i nettverk hele tiden

Har win XP Pro og nyeste oppdateringer.

KAnskje driveren i grafikkkortet ja, får prøve det....

Tror minne er skyldig...

HELP

Lenke til kommentar

Jeg har store problemer med min PC. Når jeg kjører for eksempel et "tunkt" program, eller bare lar den stå uten å røre den i lengere tid, restarter den seg selv, eller bare "klikker" og gjør at ingen ting virker ikke lysene på keyboardet en gang. Det har liksom alltid vert noe tull med den. Ikke vet jeg hvorfor så kansje dere har noen tips.

Jeg kjøpte et nytt hoved kort og cpu, og etter en time svidde cpuen seg.

jeg fikk nye cpuer og de svidde seg med det samme jeg skrudde på strøm på pcn. Så jeg bytta tilbake til den gamle cpuen. Det var da Klikkingen begynte. Den kom ikke engang inn til windows før den restarta seg selv.

Så bytta jeg tilbake til det gamle hovedkortet , og den gamle cpuen. Den lot meg komme inn i windows, og litt lenger, men så klikka den også.

Det er en 800mhz cpu, som har en 1.8 ghz vifte. Alikevel blir den 65-70 grader varm!!!

Jeg har litle lyst til å bestille nye deler for så å brenne cpuen etter 1-2 secunder. Jeg sente det "nye" hovedkortet inn til testing og det var helt

O.K.

Jeg har også prøvd å ta ut minnebrikkene mine 1 og 1. jeg har 2 250mb brikker (ddr). det den ene ville ikke starte PCn alene. da kom det rare lyder av hovedkort høytaleren og jeg fikk ikke en gang skjermbilde.

Nå bruker jeg bare den ene, men PCn rebooter nå også, men bare når jeg prøver å installere noen typer programmer.

Har dere noen forslag til hva som kan være årsaken??

Jeg har også Geforce 4 TI 4400 , med de nyeste driverne..

:cry:

Lenke til kommentar

Jeg har det samme problemet, asus A7V333 Athlon og GeForce...

Har fått Driver_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL i feilmelding tror jeg, skal sjekke neste gang...

Half Life er meget utsatt...

Jeg instalerte de nyeste driverne (43.45) men fremdeles reboot i HL etter bare et par minutter...

Lenke til kommentar

Sliter med akkurat det samme. Noen felles kjennetegn for dette problemet? Jeg har GeForce 2 skjermkort om det kan være noe med driverene. Høres i alle fall ut som problem med drivere eller noe. Tydeligvis et problem med interrupt ettersom IRQ er nevnt, men vanskelig å tyde. Sjekk om dere har delt IRQ på skjermkort....

Lenke til kommentar

Maskinenen min restartet seg og etter på kom jeg rett inn på bios, og der stod det: DURING THE LAST BOTT-UP, YOUR SYSTEMS HUNG FOR AN OMPROPER CPU SPEED SETTING. YOUR SYSTEM IS NOW SAFE MODE.

TO OPTIMIZE THE SYSTEM PERFORMANCE AND RELIABILITY, MAKE SURE THE CPU SPEED CONFORMS TO THE SPECIFICATIONS OF YOUR CPU. :o

Hva betyr dette? :o

Lenke til kommentar

Det som står der er jo at innstillingen av CPU ikke er 'riktig'. Det kan være multiplier eller busshastighet eller kanskje spenning. Har du overklokket?? Det kan være noe av grunnen. Prøv med mer moderate innstillinger.

Ellers kan du prøve bios default og se om det fungerer.

Lenke til kommentar

har dere nyeste oppdateringer av bios? prøv det hvis ikke dette funker må dere enten bytte ut RAM brikker eller skjermkort..

har nettopp hatt samme problem selv jeg flasha bios og bytta både RAM og skjermkort nå funker det. (gratis deler så da gjorde jeg alt med en gang like så greit)

Min restarta seg når jeg brente cder og når noen kopierte fra meg på nettverk.

Lenke til kommentar

Skjønner ikke hva det er med a7v333... Har samme hovedkort selv og har hatt sinnsykt store prob, og dette er sikkert 20. innlegg jeg ser med samme problem. Det første halve året jeg hadde pcen bootet eller frøs den seg rett som det var (stort sett under krevende oppg). Fant egentlig aldri ut hva det var. Til slutt byttet jeg både CPU vifte og PSU, og etter den tid har alt gått som smurt. Har desverre ikke noe annet forslag enn å montere cpu og vifte på nytt og kanskje byttelåne en psu. Håper det ordner seg.

Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...