FlinkeFreddy Skrevet 26. april 2009 Del Skrevet 26. april 2009 (endret) Hei Jeg og en kamerat diskuterte rundt dette med å spille av diverse filmer i divX-format på tv, enten via PS3, Xbox 360 eller pc. Vi tok en test hvor vi satte opp ps3 mot xbox 360, og Ps3 var miiilevis foran den stakkars xboxen når det gjaldt bildetkvalitet. Dette ble gjort på en fullhd lcd på 42". Videofilen var i ganske dårlig kvalitet, men ble oppskalert av Ps3-en til et respektabelt og "se-bart" nivå. Med Xbox "ute av dansen", tenkte jeg på min egen laptop. Kan min gode gamle Acer 5920 konkurrere med PS3 når det gjelder å spille av videofiler/DVD via HDMI til en hvilken som helst TV ? Oppskalerer en PC bildet på filmen like bra ? Har forstått PS3-en har hardware som forbedrer bildet, er det software som gjør tilsvarende for en PC? Specs: Acer 5920 Intel Centrino T7300 2.0ghz 2 GB ram Geforce 8600m GT Windows 7 beta build 7000 ( ja vet, har ikke velta meg til å oppgradere) Bruker Media Player Classic, med ffdShow. Har mekka litt på instillingene, uten å oppleve noen revolusjon. Noen gode tips/triks/svar på spørsmålene er vel gull verdt for alle som har mediacenter-pc:) Takker for alle svar Mvh Fredrik Oppdatering: Jeg har forsøkt "Change Flat panel Scaling" i nVidias Kontrollpanel, men fungerer ikke. Googlet litt frem og tilbake, og kom frem til at jeg ikke var den eneste som ikke fikk det til. Gjennomførte denne lille tweaken, men ser ut til at det ikke er så lett med laptopdriverne. Endret 27. april 2009 av feitefreddy Lenke til kommentar
josef_stalin Skrevet 28. april 2009 Del Skrevet 28. april 2009 (endret) Bruker Media Player Classic, med ffdShow. Har mekka litt på instillingene, uten å oppleve noen revolusjon. Du endrer MPC sin videoskaleringsalgoritme ved å gå til Options -> Output og endre "Resizer". Bilinear er standard, Bicubic er teoretisk noe bedre. (Jeg har ikke testet det veldig grundig selv) Hvis du har problemer med at Windows slår av Aero når du kjører MPC kan du endre "DirectShow Video" innstillingen til "EVR Custom Pres." Oppdatering: Jeg har forsøkt "Change Flat panel Scaling" i nVidias Kontrollpanel, men fungerer ikke. Sett oppløsningen i windows til TV-panelets oppløsning (1920x1080 siden du har full-HD) Da er flat panel scaling funksjonen irrelevant. Denne funksjonen brukes bare når du har en annen oppløsning i windows enn LCD-panelets "native" oppløsning. Gjennomførte denne lille tweaken, men ser ut til at det ikke er så lett med laptopdriverne. Den forumtråden ser ut til å ha med overscan å gjøre. Overscan betyr at desktopen går "utenfor" kanten av TV-skjermen. Hvis du har problemer med overscan fikser man det lettest med en innstilling på TV-en. Innstillingen har forskjellige navn avhengig av leverandør, så prøv deg fram. Uansett hvor mye du knoter med innstillinger så får du nok den beste kvalitetsforbedringen ved å skaffe filmene i et bedre format. (Siden du nevner at videofilen er i dårlig kvalitet) Endret 28. april 2009 av josef_stalin Lenke til kommentar
FlinkeFreddy Skrevet 28. april 2009 Forfatter Del Skrevet 28. april 2009 Takker for svar. FOr å begynne på det siste, så spiller jeg av høyoppløste filmer for det meste, typisk .mkv-filer. Tv-en er ikke noe særlig bra, det er en HD-ready tv. Har prøvd å endre oppløsningen på tv og pc ( til xxxx x 720 ), og det funker greit. Utrolig nok har ikke TV-en noen mulighet til å endre oppløsning fra HDMI-porten. Den har i det hele tatt ikke muligheter til å stille på noe som helst som har med bildekvalitet å gjøre, bortsett fra farge etc. Kjernen i posten var spørsmålet om min laptop ( eller hvilken som helst media-senter pc ) er i stand til å forbedre bildet på en film på lik linje med en PS3. Det kan være greit å ha muligheten til det, ikke alle filmer er av like god kvalitet. For eksempel eldre filmer, eller filmer som bare finnes i DivX... Testa forøvrig bildet på MPC (som er stilt riktig inn) opp mot VLC, og jeg kunne ikke se noen merkbar forskjell, bortsett fra at MPC hadde et rikere fargebilde. Lenke til kommentar
josef_stalin Skrevet 28. april 2009 Del Skrevet 28. april 2009 (endret) En PC kan i prinsippet gjøre det samme, ja. Dersom PS3 har en magisk "bildeforbedringsbrikke" som fikser bildekvalitet i video, så kan det samme teoretisk gjøres i softwaren til en PC. Problemet ligger i å identifisere akkurat hva det er PS3-en gjør for å fikse bildet. Jeg har ingen PS3, så jeg kan ikke kommentere dette. Hvordan man oppfatter bildekvalitet er jo dessuten ofte nokså subjektivt. Heldigvis har jo MPC så usannsynlig mange konfigurasjonsmuligheter. Den tidligere nevnte resizerinnstillingen er et godt sted å begynne, en annen funksjon mange overser er Shaders - den bruker pixel shaders i skjermkortet til å utføre interessante bildemanipulasjoner. Du finner Shaders i Play-dropdownmenyen. En litt kjip ting er at HD-ready skjermer vanligvis ikke lar deg sette den "riktige" oppløsningen når du kobler til en PC. De har typisk oppløsninger som 1366x768, (hvis det er en LCD) men du må trolig kjøre PC-en på 1280x720 eller en annen typisk PC-skjermoppløsning. Dette har du antakelig funnet ut allerede. Resulatet av dette er at bildet skaleres to ganger - først av media playeren og deretter av TV-skjermen. Dersom det er denne siste skaleringen som "ødelegger" bildet for deg kan det være vanskelig å gjøre noe med. Det kan riktignok tenkes at man kan hacke til en mulighet for å sette 1366x768 som oppløsning, jeg har lest om det tidligere men husker dessverre ikke så mye av det. Problemet ligger i at skjermen rapporterer til skjermkortet at den kun støtter 1280x720 og andre typiske PC-oppløsninger. Skjermkortet vil ikke la deg sette andre oppløsninger enn de skjermen sier er støttet. Det kan muligens gå an å sette 1366x768 hvis du klarer å lure skjermkortet til å tro at dette er en godkjent oppløsning, det kan kreve herjing med registeret og denslags. Endret 28. april 2009 av josef_stalin Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå