Gå til innhold

Øvelseskjøre med kjørelærer under 25 år.


Tunky

Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Jeg har en svoger som blir ferdig utdanna kjørelærer neste juni (om 14 mnder). Da er han 24 1/2 år.

 

For å øvelseskjøre må jo veilederen være over 25 år. Er det sånn at jeg ikke kan øvelseskjøre privat med min svoger når han er ferdig utdanna kjøreskolelærer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er en problematisk situasjon, da føreropplæring med veileder og føreropplæring mot vederlag er regulert av to forskjellige kapitler i trafikkopplæringsforskriften. I utgangspunktet kan han ikke være din private ledsager, men han kan lære deg opp i regi av trafikkskolen.

 

Det vil si, han kan kjøre med deg med skoleskilter, men ikke med L-skilt.

Lenke til kommentar
Han kan kjøre med deg som privat person, men han kan ikke ta betaling da for da blir det telt som opplæring som bare "kjørelærer" kan gjøre og hvis han ikke er på jobb og ikke tar betaling så skal det gå bra.

 

Dette er feil. Det er nettopp hvis han prøver å kjøre privat at regelverket brytes (dog kan jeg ikke se for meg at noen vil påtale det).

Lenke til kommentar
Dette er feil. Det er nettopp hvis han prøver å kjøre privat at regelverket brytes (dog kan jeg ikke se for meg at noen vil påtale det).

Men hvis jeg forstår det rett så har jobben hans som kjørelærer ingenting å si for hvorvidt han har lov til å være ledsager privat? I så fall ser jeg for meg at han får problemer om politiet skulle bli innblandet på ett eller annet vis. De sjekker jo bare førerkortet og alder.

 

Men du mener at politiet sannsynligvis vil komme til å se gjennom fingrene med det om han sier og/eller beviser at han er kjørelærer?

Lenke til kommentar

Var en episode på detta i sverige, hvor en kjørelærer missta sertfikatet etter å ha kjørt for fort. Da han fikk det tilbake, fikk han IKKE lov å drive privat øvelseskjøring med sin egen sønn, ettersom han ikke oppfyllte kravet til å drive privat øvelseskjøring. Men kjøring i regi av kjøreskolen var helt greit

Lenke til kommentar
Dette er feil. Det er nettopp hvis han prøver å kjøre privat at regelverket brytes (dog kan jeg ikke se for meg at noen vil påtale det).

Men hvis jeg forstår det rett så har jobben hans som kjørelærer ingenting å si for hvorvidt han har lov til å være ledsager privat? I så fall ser jeg for meg at han får problemer om politiet skulle bli innblandet på ett eller annet vis. De sjekker jo bare førerkortet og alder.

 

Ikke etter føreropplæringsforskriften, nei, det er et klart skille mellom privat veileder og kjørelærer.

 

Men du mener at politiet sannsynligvis vil komme til å se gjennom fingrene med det om han sier og/eller beviser at han er kjørelærer?

 

Jeg kan ikke se for meg at det er en rimelig løsning å påtale et forhold når det er snakk om et halvt år og fyren er utdannet trafikklærer. Nå tar jeg da forbehold for at man møter på en skikkelig drittstøvel av en politijurist, da.

Lenke til kommentar

Ledsager MÅ være over 25 år og hatt førerkort sammenhengende i minst 5 år for å øvelseskjøre privat. I tillegg må den som øveleskjører har gjennomført traffikalt grunnkurs.

 

Dermed kan han ikke øvelseskjøre med deg privat før han er 25, hvis han da har hatt lappen sammenhengende i minst 5 år.

 

Enkelt og greit.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...