peace2 Skrevet 26. april 2009 Del Skrevet 26. april 2009 (endret) Jeg har en database som inneholder UTF8 charset data (siden inneholder oversettelser til språk som krever dette som charset ) Når php henter inn data fra mysql databasen vises æøå riktig. Problemet er HTML ! Problemet er at "æ ø å" som IKKE hentes gjennom mysql database vises som "?" tegn. Her er hvordan config filen min så ut (som includes først i koden) <? header('Content-Type: text/html; charset=utf-8' ); session_start();?> <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=utf-8" /> <?php //mysql connection/////////////////// $con = mysql_connect("localhost","root","pass"); if (!$con) { die('Could not connect: ' . mysql_error()); } mysql_query("SET NAMES 'utf8'"); mysql_select_db("dbname", $con); ///////////////////////////////////// ?> Edit: med en gang jeg kobler til databasen forsvinner aøå bokstavene som hentes fra vanlig html kode . <p>hei på deg</P> vises som "hei p� deg" Endret 27. april 2009 av xox Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 26. april 2009 Del Skrevet 26. april 2009 Hva dette skal ha med databaser å gjøre fatter jeg ikke. Uannsett, hva er "æ ø å" som ikke hentes igjennom mysql? Hardkodede ting i scriptet/html? Ekstern kilde som f.eks en RSS-feed? Fil fra disk? Hvis det er noe du har kontroll over så bør du finne ut hvilket tegnsett det faktisk er lagret i og lagre det i UTF-8. Har du ikke kontroll over kilden så må du konvertere. Isåfall: $UTF8string = mb_convert_encoding($string, 'other charset', 'UTF-8'); // eller mb_internal_encoding('UTF-8'); $UTF8string = mb_convert_encoding($string, 'other charset'); // eller $UTF8string = iconv('other charset', 'UTF-8', $string); Lenke til kommentar
peace2 Skrevet 26. april 2009 Forfatter Del Skrevet 26. april 2009 (endret) Jeg har en fil såkalt index.php slik ser dn ut: <? header('Content-Type: text/html; charset=utf-8' ); ?> <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=utf-8" /> <?php //mysql connection/////////////////// $con = mysql_connect("localhost","root","pass"); if (!$con) { die('Could not connect: ' . mysql_error()); } mysql_query("SET NAMES 'utf8'"); mysql_select_db("dbname", $con); ///////////////////////////////////// $hello = "Html resultat: Hei på deg!"; echo $hello; echo "<br> Database resultat:<br>"; $result = mysql_query("SELECT * FROM Persons"); while($row = mysql_fetch_array($result)) { echo $row['FirstName'] . " " . $row['LastName']; echo "<br />"; } mysql_close($con); ?> Resultat: Html resultat: Hei p� deg Database resultat: Pål Erik Åge Hansen osv... Endret 26. april 2009 av xox Lenke til kommentar
TechTiger Skrevet 26. april 2009 Del Skrevet 26. april 2009 (endret) HTML-kode æ = æ Æ = Æ ø = ø Ø = Ø å = å Å = Å Endret 26. april 2009 av TechTiger Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 26. april 2009 Del Skrevet 26. april 2009 xox: Filen det gjelder er tydligvis ikke lagret som UTF-8 i og med at du har en «ugyldig» byte som tydligvis vises som �. HTML-kodeæ = æ Æ = Æ ø = ø Ø = Ø å = å Å = Å Poenget med å bruke UTF-8 er liksom å kvitte seg med slikt. Lenke til kommentar
peace2 Skrevet 26. april 2009 Forfatter Del Skrevet 26. april 2009 (endret) unødvendig post ............ Endret 26. april 2009 av xox Lenke til kommentar
peace2 Skrevet 26. april 2009 Forfatter Del Skrevet 26. april 2009 xox: Filen det gjelder er tydligvis ikke lagret som UTF-8 i og med at du har en «ugyldig» byte som tydligvis vises som �. HTML-kodeæ = æ Æ = Æ ø = ø Ø = Ø å = å Å = Å Poenget med å bruke UTF-8 er liksom å kvitte seg med slikt. akuratt den viser � tegn hvor æøå er... Filen det gjelder er tydligvis ikke lagret som UTF-8 hvordan lagrer jeg filen som utf8 ? Lenke til kommentar
arthoz Skrevet 27. april 2009 Del Skrevet 27. april 2009 Spørs ann på editoren din det, i Notepad++ skifter du ved å velge Format->Encode in UTF-8 Without BOM. I Notepad velger du Save as-> Encoding -> UTF-8 Lenke til kommentar
peace2 Skrevet 27. april 2009 Forfatter Del Skrevet 27. april 2009 Takk for alle tilbakemeldinger! nå ersaken løst. Jeg bruker Notepad2 det ble File->Encoding-> UTF-8 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå